Zdrojewski: Miasto lekceważy inteligencję mieszkańców

    Zdrojewski: Miasto lekceważy inteligencję mieszkańców

    Malwina Gadawa

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Zdrojewski: Miasto lekceważy inteligencję mieszkańców

    ©Pawel Relikowski / Polska Press

    We Wrocławiu można pogodzić interesy kierowców, pieszych i rowerzystów - twierdzi Bogdan Zdrojewski, były prezydent Wrocławia. Tymczasem urzędnicy z ratusza niepotrzebnie konfliktują kierowców z tymi, którzy z samochodów nie korzystają. - Kierowca we Wrocławiu jest niemile widziany. Warto zadać sobie pytanie, kim jest ten kierowca-intruz? Przecież to nie turysta. W większości przypadków to wrocławianin, prowadzący działalność w oparciu o samochód. To ważny podatnik - argumentuje europoseł Platformy Obywatelskiej. Z Bogdanem Zdrojewskim rozmawia Malwina Gadawa.
    Zdrojewski: Miasto lekceważy inteligencję mieszkańców

    ©Pawel Relikowski / Polska Press

    Sonda

    Czy zgadzasz się z Bogdanem Zdrojewskim?

    Wrocławski urząd, pracując nad nową strategią, przeprowadził badania, z których wynika, że większość z nas jest za wspieraniem rozwoju transportu zbiorowego kosztem transportu indywidualnego.
    To efekt dość prostej manipulacji, ale także przykład niepotrzebnego konfliktowania przez miasto dwóch grup jego mieszkańców. Urząd powinien godzić rozmaite potrzeby, szukać rozwiązań optymalnych i dających się zrealizować bez dotkliwych kosztów określonej grupy aktywnych wrocławian.
    Równie dobrze można zadać pytanie, czy mieszkańcy chcą więcej żłobków kosztem przedszkoli, czy odwrotnie. Pytanie, czy komunikacja zbiorowa powinna rozwijać się kosztem indywidualnej albo indywidualna kosztem zbiorowej, jest nieprofesjonalne i lekceważy inteligencję mieszkańców. Zadaniem miasta jest realizacja określonych priorytetów w sposób mało dotkliwy dla innych użytkowników. Nikt nie zakwestionuje priorytetu komunikacji zbiorowej. Ale nie powinno to oznaczać eliminacji ścieżek rowerowych czy też komunikacji samochodowej. Urząd miejski poszedł na łatwiznę.

    Miasto zapowiedziało zmianę polityki transportowej. Widać to chociażby na ul. Traugutta. Wydzielono tam buspas kosztem jednego pasa jezdni. Z tej decyzji niezadowoleni są nie tylko kierowcy, ale także część miejskich radnych. Buspas na Traugutta to dobre rozwiązanie?
    Nie. To raczej dowód, że kierowca we Wrocławiu jest niemile widziany. Warto zadać sobie pytanie, kim jest ten kierowca-intruz? Przecież to nie turysta. W większości przypadków to wrocławianin, prowadzący działalność w oparciu o samochód. To ważny podatnik. To przeważnie usługodawca, handlowiec, serwisant, osoba prowadząca działalność handlową, gastronomiczną, informatyczną. To także przewóz osób starszych, niepełnosprawnych, ale także dzieci podwożonych do szkół czy przedszkoli z miejsc niemających przystanków komunikacji zbiorowej. Traugutta to przykład, jak usatysfakcjonować tysiąc osób kosztem dwustu tysięcy.

    Wrocławski magistrat zapowiedział ostatnio, że poszerzanie ulic to już przeszłość. Ostatnio prezydent ogłosił, że kamienice przy skrzyżowaniu ul. Pułaskiego i Małachowskiego, które miały zostać zburzone pod budowę torowiska tramwajowego, zostaną ocalone, a ul. Pułaskiego nie będzie szersza.
    Więcej w tym zaklinania rzeczywistości niż prawdziwego przekazu. Można byłoby tak powiedzieć, gdyby Wrocław przez ostatnie 15 lat wyłącznie poszerzał jezdnie. Wiemy dobrze, że było raczej dokładnie odwrotnie. To właśnie kierowcom odebrano sporo dotychczasowych pasów ruchu, zwłaszcza w centrum miasta.

    Według Pana da się pogodzić we Wrocławiu interesy kierowców, pieszych i rowerzystów?

    Tak, chociaż to niełatwe. Dodam jednak, że bywa czasami także mniej kosztowne. Konfliktowanie rozmaitych grup użytkowników dróg budzi mój sprzeciw i poważny niepokój o kondycję miasta. Aby nie było wątpliwości, jestem zwolennikiem komunikacji zbiorowej i programu realizacji ścieżek rowerowych, ale bez tak wysokich kosztów dla innych, ważnych potrzeb wrocławian.

    Czytaj dalej na kolejnej stronie (kliknij)
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (196)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dobry wywiad

      Kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Dobre obserwacje i duża wiedza

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bolą koszty.

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Zdrojewski rzeczywiście był odpowiedzialny.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Fajnie się to czyta, ale niesmak tym bardziej pozostaje...

      Marcin ww (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Dutkiewicz Zdrojewskiemu do pięt nie dorasta. To przykre, ale Wrocław stracił wiele lat "błądząc" i szukając swojej ścieżki rozwoju. Dziś widać wyraźnie, że ta ścieżka kończy się nad przepaścią,...rozwiń całość

      Dutkiewicz Zdrojewskiemu do pięt nie dorasta. To przykre, ale Wrocław stracił wiele lat "błądząc" i szukając swojej ścieżki rozwoju. Dziś widać wyraźnie, że ta ścieżka kończy się nad przepaścią, ale "miasto" zdaje się zamykać oczy i dalej "dumnie" nią kroczyć...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ulgę będziemy mieli, jak Dutkiewicz odejdzie !

      Fan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14

      Czekam na kolejny wywiad Zdroja, bo choć do ulgi daleko, to jednak satysfakcja jest. Po prostu prawie identycznie myślę.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mam poczucie ulgi po tym wywiadzie...wreszcie ktoś powiedział prawdę.

      Aneta (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17

      Zieleń dla mnie znaczy wiele, Zdrojewski sporo zrobił, ale za krótko był, więc kontynuacja była bezcenna. Zamiast tego wyłącznie wycinki. Dziś czytając wywiad miałam poczucie ulgi, jednak można...rozwiń całość

      Zieleń dla mnie znaczy wiele, Zdrojewski sporo zrobił, ale za krótko był, więc kontynuacja była bezcenna. Zamiast tego wyłącznie wycinki. Dziś czytając wywiad miałam poczucie ulgi, jednak można powiedzieć prawdę, nazwać rzecz po imieniu i
      nikogo nie obrazić. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zdrojewski trafia celnie, a zaraz będzie reakcja ratusza..

      analityk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15

      Jak znam życie, teraz Dutkiewicz przygotowuje strategię odpowiedzi. A recenzentami ESK będą wyłącznie osoby przez ratusz zatrudnione.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dutkiewicz koncz wasc

      Edek Psie Pole (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23

      i to o czym mowi Zdrojewski to jest ta synergia ktorej Wroclawiowi brakuje. Nie ma co sie silic. Czlowiek ZAWSZE sie wypala na danym stanowisku, Dutkiewicz wypalil sie juz przed ostatnimi wyborami...rozwiń całość

      i to o czym mowi Zdrojewski to jest ta synergia ktorej Wroclawiowi brakuje. Nie ma co sie silic. Czlowiek ZAWSZE sie wypala na danym stanowisku, Dutkiewicz wypalil sie juz przed ostatnimi wyborami ale nie bylo innej alternatywy dla Wroclawia. Dzisiaj mysli ze fundujac nam igrzyska, zapomnimy o tym, ze do domu dojezdzamy godzine w kazda strone po drogach ktore zostawiaja wiele do zyczeniazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ma racje

      Wrocko (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 2

      Zdrojewski ma racje, Dutkiewicz juz dawno przestal traktowac mieszkancow jak partnerow a zaczal jak poddanych. Mam nadzieje ze jak nie Zdrojewski to Zdrojewska zostanie prezydentem i odda miasto...rozwiń całość

      Zdrojewski ma racje, Dutkiewicz juz dawno przestal traktowac mieszkancow jak partnerow a zaczal jak poddanych. Mam nadzieje ze jak nie Zdrojewski to Zdrojewska zostanie prezydentem i odda miasto mieszkancomzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zdrojewski dobrze wskazał priorytety

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 2

      1. Most Wschodni
      2. Tramwaj (a nie metrobus) na Nowy Dwór
      3. Poprawa inżynierii ruchu i eliminacja patologii konfliktowania użytkowników ruchu.
      potem kolejne linie tramwajowe i poprawa taboru

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ja wiem lepiej

      czyli jak fajnie być w opozycji (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      przyszłość komunikacji w mieście to komunikacja zbiorowa. Tylko pytanie - jaka? Kadłubowa, ograniczona do centrum czy systemowa, obejmująca realnie współpracującą cześć aglomeracji? Z pociągiem...rozwiń całość

      przyszłość komunikacji w mieście to komunikacja zbiorowa. Tylko pytanie - jaka? Kadłubowa, ograniczona do centrum czy systemowa, obejmująca realnie współpracującą cześć aglomeracji? Z pociągiem podmiejskim, P&R...zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama