Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Ciężarówki brudzą i niszczą nasze ulice. Kary są zbyt niskie?

Marcin Kaźmierczak
Ul. Wróblewskiego brudzą pojazdy pracujące pprzy pobliskiej budowie hotelu i dyskontu Biedronka
Ul. Wróblewskiego brudzą pojazdy pracujące pprzy pobliskiej budowie hotelu i dyskontu Biedronka Marcin Kaźmierczak
Ciężarówki obsługujące wrocławskie budowy brudzą miejskie ulice, a to wykroczenie. Walka z nimi przypomina zabawę w kotka i myszkę. Dlaczego ten problem ciągle powraca? Kary są zbyt niskie, czy zbyt mało jest kontroli na budowach? Sprawdziliśmy.

Problem z błotem mają m.in. mieszkańcy Dąbia, gdzie pojazdy zaopatrujące budowę dyskontu Biedronka i hotelu zanieczyszczają ul. Wróblewskiego.

- Odkąd ruszyła budowa, a więc od wiosny, bez przerwy otrzymujemy skargi od mieszkańców osiedla Dąbie - informuje Jacek Horbaczewski z rady osiedla Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice. - Samochody brudzą się od pyłu, którym pokryta jest droga. Bardziej uciążliwe jest jednak błoto, które pojawia się po każdym deszczu. Przy wyjeździe z tej budowy robi się po prostu ślisko i niebezpiecznie. Za każdym razem zgłaszaliśmy to do straży miejskiej - dodaje.

Mandat: 500-1000 zł
Do października strażnicy miejscy przeprowadzili 307 kontroli w całym mieście.- Za zanieczyszczenie drogi publicznej grozi mandat do 500 zł, który otrzymuje kierowca. Za nieutrzymanie w należytym stanie wyjazdu z placów budowy na drogę publiczną kierownik budowy może otrzymać 1000 zł mandatu - wyjaśnia Waldemar Forysiak z wrocławskiej straży miejskiej. - W tym roku stwierdziliśmy 88 takich wykroczeń i wystawiliśmy 74 mandaty na kwotę 14 tys. zł - dodaje.

Przy kontrolach wyjazdów z placów budowy ze strażą miejską współpracuje Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, który w pierwszej połowie roku skontrolował 207 budów. Dla porównania w całym 2015 r. ZDiUM przeprowadził 731 takich kontroli. Skąd ta dysproporcja?

- Kontrole odbywają się planowo, ale też na zgłoszenie mieszkańców. W ubiegłym roku mieliśmy więcej zgłoszeń w związku z budową Wrocławskiego Węzła Wodnego, gdzie często dochodziło do zanieczyszczania ulic przez pojazdy obsługujące tę budowę - wyjaśnia Ewa Mazur ze ZDiUM.

Co sprawdzają?
Podczas kontroli inspektorzy sprawdzają, czy na budowie jest myjnia, czy samochody wożące materiały sypkie mają założone plandeki oraz czy pojazdy jeżdżą po wyznaczonych trasach. Jak wynika z danych ZDiUM, w tym roku najczęściej kontrolowane były wyjazdy z placów budowy przy ul. Legnickiej, Grota-Roweckiego, Borowskiej i Awicenny.

Ciężarówki zaopatrujące budowlańców doprowadzają także do zniszczeń ulic, szczególnie jeśli są to drogi gruntowe, jak choćby w przypadku ul. Lawendowej. Zdaniem mieszkańców, zniszczyły ją właśnie pojazdy pracujące przy budowie kanalizacji oraz pobliskiego osiedla.

- Nasza inspekcja nie stwierdziła ruchu ciężarowego na tej ulicy. Po zakończeniu prac będziemy jednak rozmawiać z wykonawcą o doraźnej poprawie stanu ulicy Lawendowej. Do końca trzeciego kwartału przyszłego roku ostanie ona przebudowana przez jednego z deweloperów na odcinku od Kominiarskiej do nowego osiedla - wyjaśnia Mazur.

W pierwszym półroczu kontrolerzy ZDiUM we współpracy z Inspekcją Transportu Drogowego nałożyli we Wrocławiu kierowcom przeciążonych pojazdów mandaty na łączną kwotę 126 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska