Szlakiem Odry przez wrocławskie śluzy

    Szlakiem Odry przez wrocławskie śluzy

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Śluza Mieszczańska położona przy moście Pomorskim tworzy  razem z jazami elektrowni wodnej Mieszczański Stopień Wodny

    Śluza Mieszczańska położona przy moście Pomorskim tworzy razem z jazami elektrowni wodnej Mieszczański Stopień Wodny ©Tomasz Hołod

    Szlak Odry to jeden ze sposobów promocji spędzania wolnego czasu nad rzeką. Korzysta z niego coraz większa liczba wrocławian
    Śluza Mieszczańska położona przy moście Pomorskim tworzy  razem z jazami elektrowni wodnej Mieszczański Stopień Wodny

    Śluza Mieszczańska położona przy moście Pomorskim tworzy razem z jazami elektrowni wodnej Mieszczański Stopień Wodny ©Tomasz Hołod

    Spacerując wzdłuż Odry można natknąć się na tablice informujące o najatrakcyjniejszych miejscach i najcenniejszych zabytkach znajdujących się nad rzeką. To część projektu „Szlak Odry” stworzonego przez fundację OnWater. Zdaniem jej prezesa, Kamila Zaremby, Odra zyskuje na znaczeniu jako atrakcja turystyczna całej zachodniej Polski.

    - Wpływa na to także rozwój infrastruktury rzecznej. W ciągu ostatnich pięciu lat na Odrę zaczęły wpływać znacznie większe jednostki.
    W ubiegłym roku przypłynęły do nas m.in. statki z Niemiec, a także z górnej Odry - przypomina. - Liczę, że w ciągu pięciu lat Odra zyska na znaczeniu jako atrakcja turystyczna całej zachodniej Polski - dodaje.

    Wciąż pozostaje jednak wiele do zrobienia. - Trzeba udrożnić rzekę, aby mogły na nią wpływać większe statki. We Wrocławiu żeglarze najbardziej narzekają na brak miejsc do bezpiecznego postoju w nocy. Statki stoją niemal w szczerym polu, a zawrócić mogą jedynie w zimowisku barek na Osobowicach. Potrzebna jest budowa przystani, nabrzeży i śluz - tłumaczy Kamil Zaremba.

    Właśnie jedna z odrzańskich śluz jest kolejnym z punktów Szlaku Odry. To Śluza Mieszczańska położona tuż przy moście Pomorskim, którą zbudowano w 1794 r., aby udrożnić miejski odcinek Odry i usprawnić spław towarów.

    Po zniszczeniach wojennych śluza była nieczynna do końca XX wieku. Podczas remontu trwającego aż 10 lat (1991-2000) naprawiono m.in. pękniętą ścianę komory oraz wrota, które od tego czasu otwierają się mechanicznie. Obecnie śluza razem z jazzami elektrowni wodnej tworzy Mieszczański Stopień Wodny.

    Odwiedzając Śluzę Mieszczańską warto wybrać się na krótki rejs w górę rzeki do Śluzy Piaskowej. Po drodze warto odwiedzić sześć odrzańskich wysp, a także zaliczyć kolejne punkty Szlaku Odry: na Wyspie Słodowej oraz przy Moście Piaskowym i Wyspie Tamka. Na miejsce odpoczynku świetnie nadaje się położony nieco wyżej bulwar Dunikowskiego, o którym pisaliśmy w ubiegłym tygodniu.

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Artykuł słabiutki

      Wodnik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Żeby zainteresować czytelnika należało napisać coś ciekawego a nie takie bleble. A ciekawych rzeczy związanych z tą śluzą jest kilka. Sama śluza jak na współczesne standardy jest śluzą kieszonkową....rozwiń całość

      Żeby zainteresować czytelnika należało napisać coś ciekawego a nie takie bleble. A ciekawych rzeczy związanych z tą śluzą jest kilka. Sama śluza jak na współczesne standardy jest śluzą kieszonkową. Można nią śluzować bardzo małe jednostki : łodzie, kajaki itp drobiazgi. Jak na taki mały obiekt zadziwiające jest , że w latach ubiegłych wydano na jej remont kildziesiąt milionów złotych. Przy tym temacie redaktor powinien powęszyć bo proporcje między wielkością śluzy a kosztami remontu są zadziwiające. Druga bardzo ciekawa sprawa dotyczy wysepki przylegającej do śluzy. W latach 90-tych państwowa instytucja władająca tą wyspą zrobiła hokuspokus i teren wyspy wart miliony złotych za bezcen stała się prywatną własnością.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdura

      Hup (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Oprócz czterech dużych statków, WSZYSTKIE inne jednostki:łodzie, motorówki, małe strateczki, jednostki WOPR, policji i straży pożarnej mogłyby się śluzować. Wrocławianie zyskali by możliwość...rozwiń całość

      Oprócz czterech dużych statków, WSZYSTKIE inne jednostki:łodzie, motorówki, małe strateczki, jednostki WOPR, policji i straży pożarnej mogłyby się śluzować. Wrocławianie zyskali by możliwość poplyniecia w rejs pod np. Most Rędzinski. Obecnie żeby to zrobić trzeba płynąć kilka godzin dookoła. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      coz

      pisuar (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

      artykuł o niczym... Chętnie w tym roku zwoduję łódkę i myślałem, że dowiem się czegoś ciekawego

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Byk na byku!

      Wrocławiak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Jazami, a nie jazzami! Chyba, że o muzykę chodzi.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama