Ważne
    Paliwo za 3 zł w pojazdach przyszłości?

    Paliwo za 3 zł w pojazdach przyszłości?

    Piotr Bera

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Konstruktorzy Pneumobila od lewej: Paweł Kassolik, Aleksander Konarski i Ziemowit Śmigielski
    1/8
    przejdź do galerii

    Konstruktorzy Pneumobila od lewej: Paweł Kassolik, Aleksander Konarski i Ziemowit Śmigielski ©Piotr Bera

    W piątek z wrocławskiego Rynku wyruszył III Rajd Ekologiczny. Blisko 60 pojazdów zasilanych biopaliwami ruszyło do Lwowa, gdzie organizowana jest konferencja naukowa „Vehicles of the Future”. - Biopaliwa to przyszłość motoryzacji. Litr biopaliwa mógłby kosztować tylko 3 zł - zapewnia prof. Mieczysław Struś z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej.
    Zwolennicy biopaliw oraz przedstawiciele PWr ruszyli do Lwowa, gdzie w weekend będą dyskutować o konstrukcjach silników, układach hybrydowych, alternatywnych i niekonwencjonalnych napędach czy bezzałogowych pojazdach z przyszłości. W biopaliwach jest przyszłość motoryzacji - przekonują.

    - Biodiesel to przetworzony chemicznie olej roślinny np. rzepakowy do silników wysokoprężnych. Można również stosować mieszaninę etanolu z kilkoma procentami zawartości tradycyjnego oleju napędowego.
    Takie paliwo to wynik prowadzonej przez nas pracy naukowej - tłumaczy Mieczysław Struś. - Osiągi silnika na biopaliwie są prawie identyczne jak przy standardowej benzynie. Tylko uzyskanie paliwa z oleju jest kilkukrotnie tańsze. Możemy wykorzystywać zużyty olej po frytkach czy chipsach - dodaje prof. Mróz.

    Pod koniec 2016 roku zostaną ukończone badania nad masowym użyciem biopaliw. Wtedy do Ministerstwa Gospodarki miałby trafić projekt ustawy, która pozwoliłaby na masową skalę korzystać z biopaliw w komunikacji miejskiej czy we flocie Poczty Polskiej.

    - Jestem przekonany, że moglibyśmy płacić 3 zł za litr. Wszystko jest w gestii władz, ale dzięki produkcji biopaliw zatrudnienie znalazłoby od 70 do 140 tys. osób - dodaje prof. Mróz.

    Na Rynku zaprezentowano także dwa pojazdy skonstruowane przez studentów - napędzany sprężonym powietrzem Pneumobil oraz rower fotowoltaiczny.

    - Pneumobil to rodzaj roweru z butlą ze sprężonym powietrzem. W całej konstrukcji znajduje się siłownik, który napędza silniczek i pozwala rozpędzić się nawet do 50 km/h, choć przeciętnie to jest 15 km/h. Wtedy na jednej butli można przejechać 10 km - przyznaje Paweł Kassolik, jeden z konstruktorów Pneumobila Politechniki Wrocławskiej.

    Pojawił się również rower wspomagany energią słoneczną, który pozwala na poruszanie się przez ograniczony czas bez pedałowania.

    Czytaj także

      Komentarze (13)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      biopaliwa - kolejne brednie pseudoekologów

      ML (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      To co, że 870 mln ludzi na świecie głoduje. To co, że coraz więcej lasów i dżungli wycinanych jest pod plantacje. Najważniejsze są "ekologiczne" biopaliwa. Z pewnością ze spalania tego paliwa nie...rozwiń całość

      To co, że 870 mln ludzi na świecie głoduje. To co, że coraz więcej lasów i dżungli wycinanych jest pod plantacje. Najważniejsze są "ekologiczne" biopaliwa. Z pewnością ze spalania tego paliwa nie powstają gazy cieplarniane a krystalicznie czysta woda.
      Biopaliwa nigdy nie miały i nie będą mieć nic wspólnego z ekologią.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Biopaliwa są znane od dawna i od dawna wiadomo

      takwlasnie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Że się nie przyjmą. Jakby zamienić ropę na biopaliwa to trzeba by znaleźć drugą planetę, na której można by było hodować to wszystko z czego się je produkuje.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mars

      klawóz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      9,81..........................................

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Litr paliwa kosztowałby zł + 3 zł akcyza

      adhd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      ...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      benzyna tez może być tania

      verdri (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      "moglibyśmy płacić 3 zł za litr. wszystko jest w gestii władz, ale dzięki produkcji biopaliw zatrudnienie znalazłoby od 70 do 140 tys. osób". fantastyczny pomysł. trzeba jednak pamiętać, że w...rozwiń całość

      "moglibyśmy płacić 3 zł za litr. wszystko jest w gestii władz, ale dzięki produkcji biopaliw zatrudnienie znalazłoby od 70 do 140 tys. osób". fantastyczny pomysł. trzeba jednak pamiętać, że w naszej pięknej ojczyźnie 3 zł w cenie za litr paliwa stanowią same podatki. sprzedaż paliw obciążona jest bardzo wysokimi podatkami. i tak np. 60 proc. ceny brutto oleju napędowego i ok. 65 proc. ceny brutto benzyny bezołowiowej stanowią m.in. VAT, akcyza, opłata paliwowa czy tworzenie zapasów obowiązkowych. do tego dochodzą jeszcze inne bezpośrednie opłaty i podatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą – podwyższają wartość obciążeń w 1 litrze paliwa do ponad 70 proc. kierowcy są zbyt dobrymi dojnymi krowami i stąd zapewne zapowiedzi kolejnych nowych podatków w paliwie. jednak zgadzam się: wszystko w gestii władz...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      WYJAŚNIENIE !

      Michał (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Dla sprostowania rower fotowoltaiczny został zrobiony w 2003r. przez uczniów ZS nr 2 z ul. Borowskiej 105 - Technikum Samochodowego a nie przez studentów Politechniki Wrocławskiej.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      taka prawda

      taka prawda (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Wiesz że barany z polibudy uważają się za najważniejszych, chociaż po studiach zostaną korposzczurkami i będą robić to co im ktoś każe.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zapomnieli o konstruktorach rowru słonecznego - POLONIA 2

      Andrzej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      https://www.facebook.com/andrzej.bednarski.733/posts/911410892303434?pnref=story

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bezmózgi

      ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

      3zł za biopaliwa to kompletnie nieopłacalny biznes. Obecnie paliwo kosztuje niecałe 2zł osły tylko podatki którym biopaliwa szybko by zaczęły podlegać windują ceny znacząco. Tak samo głupie gadanie...rozwiń całość

      3zł za biopaliwa to kompletnie nieopłacalny biznes. Obecnie paliwo kosztuje niecałe 2zł osły tylko podatki którym biopaliwa szybko by zaczęły podlegać windują ceny znacząco. Tak samo głupie gadanie że pojazdy elektryczne są lepsze dla środowiska bo nie produkują spalin - tylko że ten prąd bierze się głównie z elektrowni które rocznie generują wiekszy syf niż wszystkie auta łącznie od pierwszego dnia produkcji pojazdów spalinowych
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a co z wodorem

      automaniak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Dlatego przyszloscia sa energie odnawialne a nie jakies tam bio-wynalazki.....Czemu nigdzie nie pisza o wykorzystaniu hydrolizy i silnikow na wode ? no tylko wtedy by woda byla po 5 zl za litr...


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pytam się

      pytam się (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Wody na świecie coraz mniej dla ludzi, a ty chcesz jej używać do celów przemysłowych.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Biopaliwa niszczą silniki

      df (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Które nie są dostosowane do spalania paliw z dodatkiem takiego syfu. Co mi po tym, że zaoszczędzę na samym paliwie, jak potem wydam krocie na naprawy, albo i remonty silnika?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zacofanie...

      ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      paliwa powinno sie robic z odpadków spozywyczych,
      jesli wogole przed silnikami spalinowymi jest jakakolwiek przyszlosc

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo