Najstarszy dworzec PKP w Polsce zostanie wyburzony po...

    Najstarszy dworzec PKP w Polsce zostanie wyburzony po pożarze? [ZDJĘCIA]

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Tak wygląda Dworzec Kolei Górnośląskiej po pożarze
    1/10
    przejdź do galerii

    Tak wygląda Dworzec Kolei Górnośląskiej po pożarze ©Marcin Kaźmierczak

    Wrocławski Dworzec Kolei Górnośląskiej, który spłonął w nocy ze środy na czwartek (14-15 czerwca) może zostać wyburzony. PKP podejmą decyzję po wizji lokalnej i rozmowie z konserwator zabytków, do których dojdzie najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu.
    W pożarze byłego Dworca Kolei Górnośląskiej przy ul. Małachowskiego najmocniej ucierpiało zachodnie skrzydło budynku. Jak informuje mł. bryg. Mariusz Urbaniak, oficer prasowy PSP we Wrocławiu, doszczętnie spłonął dach i poddasze. Decyzje dotyczące dalszych losów zabytku zostaną podjęte najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu.

    - Wtedy przeprowadzimy wizję lokalną, podczas której ocenimy stan techniczny budynku.
    Będziemy też rozmawiali z konserwator zabytków, jak widzi dalsze losy budynku. Dopiero po tych działaniach zadecydujemy, czy budynek zostanie odbudowany czy wyburzony - informuje Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP S.A.

    CZYTAJ: Pożar najstarszego dworca kolejowego w Polsce. W akcji 10 zastępów straży pożarnej [ZDJĘCIA]

    Miłośnicy kolei z Wrocławia uważają, że trzeba zrobić wszystko, aby nie dopuścić do wyburzenia najstarszego dworca w Polsce, który w 1989 r. wpisano na listę zabytków. Dworzec Wrocław Górnośląski otwarto 21 maja 1842 r.

    - Jeśli zostałby on wyburzony, to byłaby to wielka plama na honorze zarządzających - uważa Ryszard Boduszek, prezes Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. - W maju szczyciliśmy się 175. rocznicą uruchomienia linii kolejowej do Oławy, która była obsługiwana przez Dworzec Kolei Górnośląskiej, a nagle się okazuje, że nie dość, że nie można tego zabytku utrzymać, to nawet nie da się go odpowiednio zabezpieczyć - dodaje.

    Jak informuje Boduszek, Klub Sympatyków Kolei razem z Ośrodkiem Pamięć i Przyszłość planował stworzyć na torach pocztowych przy Dworcu Kolei Górnośląskiej stałą wystawę zabytkowego taboru kolejowego.

    - Najpierw jednak ten teren musi zostać uporządkowany, a dopóki obok będzie znajdowało się schronisko dla bezdomnych, to takie zdarzenia mogą się powtarzać. To bardzo zła lokalizacja - zauważa Ryszard Boduszek.

    Czytaj także

      Komentarze (53)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Oberschlesiche Bahnhof

      bercik Gorny Ślónsk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Pieromba, tyn bahnhof musi oaleć, to naszo ślónsko historia i to fest chlubno. Wywalczylimy, ze bahnhof we Bytoniu na Bobrku (Metropolio Silesio) - bydzie wpisany do rejestru zabytków i zrbielimy...rozwiń całość

      Pieromba, tyn bahnhof musi oaleć, to naszo ślónsko historia i to fest chlubno. Wywalczylimy, ze bahnhof we Bytoniu na Bobrku (Metropolio Silesio) - bydzie wpisany do rejestru zabytków i zrbielimy wszistko, zeby "carsko" dyrekcjo kolei niy wyburzeła bahnhofa na Bobrku...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Brak słów

      ratownik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

      Hehe. Ile to już razy zabytki przypadkiem płonęły w nocy? Banda złodzieji i oszustów. Dla forsy zniszczą wszystko.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Haha

      Pipasol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 19

      Ciekawe któremu deweloperowi zależało na tym terenie sam się nie spalił.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rozebrać, a cegły oddać Warszawie.

      rozsądny (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 54 / 25

      Przecież to od dawna nie jest żaden dworzec. Mikole wcześniej nie zrobiły zupełnie nic, żeby ratować ten obiekt, urządzić jakąś wystawę na temat kolei itd. A teraz jest jazgot jak PKP chcą rozebrać...rozwiń całość

      Przecież to od dawna nie jest żaden dworzec. Mikole wcześniej nie zrobiły zupełnie nic, żeby ratować ten obiekt, urządzić jakąś wystawę na temat kolei itd. A teraz jest jazgot jak PKP chcą rozebrać bezwartościową ruinę. Natomiast tory należałoby zdjąć i przeznaczyć na remonty atrakcyjnych krajobrazowo linii w Sudetach.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bezwartościowy to jest Twój komentarz...

      Łukasz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 35

      Ten dworzec to dziedzictwo i powinien zostać odbudowany a PKP za niedostateczne zabezpieczenie powinno zostać surowo ukarane. Jeśli zapadnie decyzja o wyburzeniu to wersja, że ten pożar to nie...rozwiń całość

      Ten dworzec to dziedzictwo i powinien zostać odbudowany a PKP za niedostateczne zabezpieczenie powinno zostać surowo ukarane. Jeśli zapadnie decyzja o wyburzeniu to wersja, że ten pożar to nie przypadek da innym do myślenia.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bezwartościowa jest twoja głupia paplanina

      Kamil (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 9

      Dziedzictwo? Jakie dziedzictwo??? Ta kupa ruin, która dworcem od dawna nie jest? Jak masz za dużo pieniędzy to odbuduj tę norę dla żulerni z własnej kieszeni.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Warszawa już ma dosyć cegieł wrocławskich

      wystarczy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 26

      dzisiaj się wypiera rozbiórek Wrocławia i transportów z cegłami. ciekawe którędy i jak by je do siebie przewiozła, gdyby nie było na Śląsku tak gęstej sieci linii kolejowej?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dzięki Warszawie

      taka prawda (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 3

      Dzięki Warszawie te cegły teraz służą narodowi, a gdyby zostały one we Wrocławiu to by budynki popadły w ruinę, tak jak hołota przybyła zza Buga doprowadziła do ruiny stary dworzec i wiele innych...rozwiń całość

      Dzięki Warszawie te cegły teraz służą narodowi, a gdyby zostały one we Wrocławiu to by budynki popadły w ruinę, tak jak hołota przybyła zza Buga doprowadziła do ruiny stary dworzec i wiele innych obiektów. Więc możecie Warszawie tylko podziękować, że uratowała wasze cegły.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A może by tak wybudować nową galerię w miejscu dworca...

      aaa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 2

      ...z dwoma peronami. Wystarczy, a co.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      TomAsz

      odp do: aaa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 9

      ...a po otworzeniu nowego dworca "z dwoma peronami" i galerią -oczywiście, obecny dworzec rozebrać i na jego miejscu wybudować biurowiec oraz hotel. ;) ....a co, niech wszyscy widzą jacy...rozwiń całość

      ...a po otworzeniu nowego dworca "z dwoma peronami" i galerią -oczywiście, obecny dworzec rozebrać i na jego miejscu wybudować biurowiec oraz hotel. ;) ....a co, niech wszyscy widzą jacy jesteśmy"postępowi" zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Stanisław Reymont: "Ziemia obiecana"

      lektury obowiązkowe (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 10

      "- Wiesz, Goldberg się spalił dzisiaj w nocy, i to zupełnie, "na glanc", jak Mateusz mówi...
      - Dla mnie to nie nowina - odpowiedział ziewając.
      - Skąd wiedziałeś?
      - Ja miesiąc temu wiedziałem, że...rozwiń całość

      "- Wiesz, Goldberg się spalił dzisiaj w nocy, i to zupełnie, "na glanc", jak Mateusz mówi...
      - Dla mnie to nie nowina - odpowiedział ziewając.
      - Skąd wiedziałeś?
      - Ja miesiąc temu wiedziałem, że on się potrzebuje spalić. Dziwiłem się nawet, że tak długo zwleka, przecież procentów mu nie dadzą od asekuracji.
      - Miał dużo towaru?
      - Miał dużo zaasekurowane...
      - Bilans sobie wyrównał."zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      lektury obowiązkowe trzeba było czytać

      dokładnie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      to nie byłoby się, jak dziecko we mgle. ja mam je wszystkie przeczytane i znam Ziemię Obiecaną napisaną przez Noblistę .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wszędzie , w cywilizowanym świecie ,

      osłabiony (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 11

      mądre narody chronią dziedzictwo kultury , również technicznej , a tu zabytek miał pecha bo trafił na Polaków !


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie wszędzie

      nibywrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Nie wszędzie się o to dba. Po wojnie, procentowo, w Polsce odbudowano więcej zniszczonych zabytków niż w Niemczech. A jednocześnie istniała cicha dyrektywa rządzącej partii, aby nie przeszkadzać...rozwiń całość

      Nie wszędzie się o to dba. Po wojnie, procentowo, w Polsce odbudowano więcej zniszczonych zabytków niż w Niemczech. A jednocześnie istniała cicha dyrektywa rządzącej partii, aby nie przeszkadzać rozwalającym się zabytkom kultury niemieckiej w rozwalaniu się.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mądre narody

      prawda (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      mądre narody chronią dziedzictwo kultury, również technicznej. niemniej w Polsce taka refleksja, to jak perły rozsypane pomiędzy wieprza... Zamek Królewski był Wazów. potem użytkowany na potrzeby...rozwiń całość

      mądre narody chronią dziedzictwo kultury, również technicznej. niemniej w Polsce taka refleksja, to jak perły rozsypane pomiędzy wieprza... Zamek Królewski był Wazów. potem użytkowany na potrzeby administracji rosyjskiej. w okresie I wojny światowej był rezydencją niemieckiego generalnego gubernatora. wcześniej "bazą" Bonapartego. i jakoś stoi, nie płonie, nie jest rozbierany. chociaż stoi pewnie na najdroższym, bo największym wolnym placu w Warszawie. a na zabytki Wrocławia mieszkańcy patrzą, jak je rozbierają (wozownia), dewastują (młyny przy Ostrowie), nie utrzymują w należytym stanie (śluzy na Opatowickiej pomyślanej na początku XX wieku, jako element systemu skutecznej ochrony przeciwpowodziowej miasta Wrocławia.).zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co komu po tej kupie ruin?

      Miłośnik kolei (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 48 / 20

      Dajcie spokój, dworzec to to było tylko z nazwy. Od lat legowisko żuli i meneli, bardzo dobrze że w końcu PKP wzięły się za tą ruinę. Natomiast do odpowiedzialności powinno się pociągnąć prezesa...rozwiń całość

      Dajcie spokój, dworzec to to było tylko z nazwy. Od lat legowisko żuli i meneli, bardzo dobrze że w końcu PKP wzięły się za tą ruinę. Natomiast do odpowiedzialności powinno się pociągnąć prezesa Kolei Dolnośląskich i wicemarszałka województwa za doprowadzenie do ruiny przepięknej krajobrazowo Kolei Doliny Bobru z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Linia przez fachowców i miłośników kolei zgodnie uważana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce (m.in. najwyższy w Polsce most kolejowy nad jeziorem Pilchowickim, liczne wiadukty i tunele, piękne widoki). A tymczasem od grudnia zawieszono na niej wszystkie pociągi z powodu fatalnego stanu technicznego torów. Wstyd i barbarzyństwo, tak traktować dziedzictwo techniki! Ktoś z władz województwa powinien za to beknąć. Dla mieszkańców ważne są tory żeby mogły po nich jeździć pociągi, a nie jakieś pokolejowe ruiny!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wałbrzych - Kłodzko

      ? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 25

      Najpiękniejszą krajobrazowi linią na Śląsku jest Wałbrzych - Kłodzko gdzie są m.in. 3 długie tunele i 7 wysokich na kilkadziesiąt metrów mostów i wiaduktów.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdury

      DW (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 5

      Widać, że kolej znasz tylko z obrazków i internetu.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jeszcze większe bzdury

      WD (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 13

      Widać, że kolei nie znasz nawet z obrazków.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdury to cię płodziły

      DW (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12

      Z obrazków to ty znasz tylko gołe baby, a kolei nie znasz w ogóle.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co komu po tej kupie ruin?

      Miłośnik kolei (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 14

      Dajcie spokój, dworzec to to było tylko z nazwy. Od lat legowisko żuli i meneli, bardzo dobrze że w końcu PKP wzięły się za tą ruinę. Natomiast do odpowiedzialności powinno się pociągnąć prezesa...rozwiń całość

      Dajcie spokój, dworzec to to było tylko z nazwy. Od lat legowisko żuli i meneli, bardzo dobrze że w końcu PKP wzięły się za tą ruinę. Natomiast do odpowiedzialności powinno się pociągnąć prezesa Kolei Dolnośląskich i wicemarszałka województwa za doprowadzenie do ruiny przepięknej krajobrazowo Kolei Doliny Bobru z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Linia przez fachowców i miłośników kolei zgodnie uważana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce (m.in. najwyższy w Polsce most kolejowy nad jeziorem Pilchowickim, liczne wiadukty i tunele, piękne widoki). A tymczasem od grudnia zawieszono na niej wszystkie pociągi z powodu fatalnego stanu technicznego torów. Wstyd i barbarzyństwo, tak traktować dziedzictwo techniki! Ktoś z władz województwa powinien za to beknąć. Dla mieszkańców ważne są tory żeby mogły po nich jeździć pociągi, a nie jakieś pokolejowe ruiny!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Że jak?

      DW (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 26

      Jeżeli dla ciebie najstarszy dworzec w Polsce jest tylko kupą ruin, to po w takim razie utrzymywać 1000 letnie kościoły na Ostrowie Tumskim czy jakiś Ratusz w rynku. Jeżeli czujesz rangi tego...rozwiń całość

      Jeżeli dla ciebie najstarszy dworzec w Polsce jest tylko kupą ruin, to po w takim razie utrzymywać 1000 letnie kościoły na Ostrowie Tumskim czy jakiś Ratusz w rynku. Jeżeli czujesz rangi tego zabytku, to już twój problem ale deprecjonując ją, tylko się ośmieszasz. Wyjechałeś z tym Lwówkiem jak Filip z Konopii - co ma Lwówek do Dworca Górnośląskiego?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie kompromituj się gówniarzu

      G. Jóźwicki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 14

      Dworcem ta ruina od dawna nie jest i nigdy nie była najstarszym polskim dworcem, bo jak go budowano, to Wrocław był niemiecki. Doucz się historii, półgłówku. Najpierw skompromitowałeś się brakiem...rozwiń całość

      Dworcem ta ruina od dawna nie jest i nigdy nie była najstarszym polskim dworcem, bo jak go budowano, to Wrocław był niemiecki. Doucz się historii, półgłówku. Najpierw skompromitowałeś się brakiem wiedzy na temat najpiękniejszych linii w Polsce, teraz kolejne bzdury z historii.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do jóźwickiego

      DW (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 14

      W czasach kiedy budowano pierwsze linie kolejowe na obecnych Ziemiach Polskich Polski jako takiej nie było, więc chyba logiczne jest to, że najstarsze zabytki kolejnictwa w Polsce były budowane...rozwiń całość

      W czasach kiedy budowano pierwsze linie kolejowe na obecnych Ziemiach Polskich Polski jako takiej nie było, więc chyba logiczne jest to, że najstarsze zabytki kolejnictwa w Polsce były budowane odpowiednio w Prusach, Austrii i Rosji. Skompromitowałeś to się akurat ty, bo w 1842 nie było jeszcze Niemiec tylko Prusy. Gówniarza to sobie poszukaj u siebie w piaskownicy.
      Najpiękniejsza linia jest pojęciem względnym, podobne (o ile nie większe) walory krajobrazowe mają linie Wałbrzych - Kłodzko, Wrocław - Świdnica - Jedlina Zdrój, Kłodzko - Kudowa.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie masz szczeniaku pojęcia o kolei

      Jakub Adamczyk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 3

      Doucz się z historii i nie rozpowszechniaj bzdur, gamoniu. Najstarszą linią kolejową w Polsce jest wiedenka. Koleją na Dolnym Śląsku też nie jechałeś, bo inaczej być wiedział, ze najpiękniejsze są...rozwiń całość

      Doucz się z historii i nie rozpowszechniaj bzdur, gamoniu. Najstarszą linią kolejową w Polsce jest wiedenka. Koleją na Dolnym Śląsku też nie jechałeś, bo inaczej być wiedział, ze najpiękniejsze są linie z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i do Szklarskiej Poręby.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czytać

      Nieczytelny (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 19

      Proszę czytać ze zrozumieniem, to nie jest najstarszy polski dworzec, tylko najstarszy w Polsce.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W jakiej Polsce i jaki dworzec?

      Jakub Adamczyk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 8

      Dworcem to od dawna nie jest a wybudowany został w Niemczech, a nie w Polsce, tumanie.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czytać do skutku

      Nieczytelny (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 12

      Czytanie ze zrozumieniem jest niestety na bardzo niskim poziomie u Pana Jakuba Adamczyka, poziom kultury w dyskusji metr poniżej poziomu mułu. To, że obiekt nie pełni funkcji dworca nie oznacza, że...rozwiń całość

      Czytanie ze zrozumieniem jest niestety na bardzo niskim poziomie u Pana Jakuba Adamczyka, poziom kultury w dyskusji metr poniżej poziomu mułu. To, że obiekt nie pełni funkcji dworca nie oznacza, że nie można używać nazwy dworzec, Ratusz nie pełni funkcji ratusza od dawna, jest obecnie siedzibą muzeum. Dworzec znajduje się we Wrocławiu, w Polsce, zatem jest najstarszym dworcem w Polsce, a nie polskim. Zbudowano go w czasach Królestwa Pruskiego, a nie w Niemczech, bo coś takiego nie istniało, zatem jest pruski, ewentualnie niemiecki (mimo że Niemcy nie istniały). Jeśli informacje na poziomie szkoły podstawowej nie są wciąż zrozumiałe proponuję wizytę u specjalisty. Podpisując się na końcu komentarza proszę używać wielkiej litery,nl nawet jeśli ,,tumanie`` to tylko ksywka. Pozdrawiam z pogardą (kolejne trudne słowo). zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Skoro nie pełni funkcji dworca

      likier (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

      Skoro nie pełni funkcji dworca, to nie jest dworcem. Chyba logiczne. Ale nie dla niektórych cymbałów. Tak samo kościół zamieniony np. na magazyn nie jest kościołem. Nie jest najstarszym dworcem w...rozwiń całość

      Skoro nie pełni funkcji dworca, to nie jest dworcem. Chyba logiczne. Ale nie dla niektórych cymbałów. Tak samo kościół zamieniony np. na magazyn nie jest kościołem. Nie jest najstarszym dworcem w Polsce, bo jak go budowano, to był w Niemczech. Dworzec wybudowali Niemcy, a Polacy (hołota zza Buga zamieszkująca obecnie Wrocław) go zrujnowała. Więc czym ty się chwalisz durniu? Naucz się myśleć zasrany szczeniaku, obrażaniem innych nie zastąpisz argumentów.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      no i wylazło

      szydło z worka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 21

      "bo jak go budowano, to Wrocław był niemiecki". no niestety, wtedy polska myśl techniczna nie istniała. jaka szkoda... G. Jóźwicki tyś nie wrocławianin. tyś wykszt*ł ciuch. bo żaden mieszkaniec...rozwiń całość

      "bo jak go budowano, to Wrocław był niemiecki". no niestety, wtedy polska myśl techniczna nie istniała. jaka szkoda... G. Jóźwicki tyś nie wrocławianin. tyś wykszt*ł ciuch. bo żaden mieszkaniec Wrocławia po II wojnie nie obrażał się na niemiecką myśl techniczną, że ujarzmiła Odrę.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wrocławskie wieśniaki

      stop brudowi! (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12

      A z ciebie zwykły wsiur, który przyjechał z wsi gdzieś pod Tarnopolem w 1945 roku i teraz udaje miastowego. Taka jest prawda, że przyjechaliście na gotowe, zastaliście to co zbudowali wam Niemcy i...rozwiń całość

      A z ciebie zwykły wsiur, który przyjechał z wsi gdzieś pod Tarnopolem w 1945 roku i teraz udaje miastowego. Taka jest prawda, że przyjechaliście na gotowe, zastaliście to co zbudowali wam Niemcy i doprowadzili do ruiny. Wiem że boli, ale taka jest prawda. Brudasy i złodzieje zza Buga!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie kompromituj się gówniarzu

      G. Jóźwicki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 9

      Dworcem ta ruina od dawna nie jest i nigdy nie była najstarszym polskim dworcem, bo jak go budowano, to Wrocław był niemiecki. Doucz się historii, półgłówku. Najpierw skompromitowałeś się brakiem...rozwiń całość

      Dworcem ta ruina od dawna nie jest i nigdy nie była najstarszym polskim dworcem, bo jak go budowano, to Wrocław był niemiecki. Doucz się historii, półgłówku. Najpierw skompromitowałeś się brakiem wiedzy na temat najpiękniejszych linii w Polsce, teraz kolejne bzdury z hitorii.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do półgłowka

      edzio (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 12

      geniuszu, to podpowiedz mi czy Dworzec Główny jest też niemiecki :) Czy przymiotnik polski przysługuje tylko obiektom wybudowanym po 1945 roku ?? proponujesz zmianę np. z PKP na teenach wcześniej...rozwiń całość

      geniuszu, to podpowiedz mi czy Dworzec Główny jest też niemiecki :) Czy przymiotnik polski przysługuje tylko obiektom wybudowanym po 1945 roku ?? proponujesz zmianę np. z PKP na teenach wcześniej należących do Niemiec na Deutsche Reichsbahn ??zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Do kretyna

      piotruś (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

      Debilu, doucz się historii i nie rób z siebie większego idioty niż jesteś. Jak nie wiesz w jakim kraju był Wrocław przed 1945 roku to skończ najpierw gimnazjum.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Odbudować

      Skau (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 9

      Jeśli był zabytkowy i właściciel nie pilnował i budynek spłonął to niech teraz doprowadzi do stanu pierwotnego. Na Kanoni jak księża wyburzyli budynek to nakazano odbudowę i odbudowano. Niedługo...rozwiń całość

      Jeśli był zabytkowy i właściciel nie pilnował i budynek spłonął to niech teraz doprowadzi do stanu pierwotnego. Na Kanoni jak księża wyburzyli budynek to nakazano odbudowę i odbudowano. Niedługo to będzie miasto biurowców i galerii.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama