Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto jak pies ogrodnika. Nie kupiło Dworca Nadodrze, a inwestorowi broni

Marcin Kaźmierczak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Tomasz Hołod, Polska Press
Miasto mogło kupić Dworzec Nadodrze, ale nie skorzystało z prawa pierwokupu zabytkowego budynku. Teraz wiceprezydent Wojciech Adamski prosi marszałka, by uniemożliwił sprzedaż dworca a urzędnicy w pośpiechu będą tworzyć miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Przewozy Regionalne dworzec Wrocław Nadodrze i kilka mniejszych przylegających do niego budynków sprzedały pod koniec grudnia prywatnemu inwestorowi. Na razie podpisały przedwstępną umowę sprzedaży, ponieważ gmina Wrocław miała prawo pierwokupu zabytkowego budynku. Z prawa jednak nie skorzystała, a jego termin minął.

– Za przewozy regionalne odpowiada spółka Przewozy Regionalne. Nie zamierzamy wyręczać spółki w realizacji ich zadań statutowych – komentuje rezygnację z prawa pierwokupu Maja Wysocka z biura prasowego magistratu.

W czwartek na sesji Rady Miejskiej prezydent Rafał Dutkiewicz wystąpi do radnych z wnioskiem o sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dworca Wrocław Nadodrze.

Tymczasem wiceprezydent Wojciech Adamski w ubiegłym tygodniu wysłał list do marszałka Cezarego Przybylskiego, aby ten uniemożliwił Przewozom Regionalnym sprzedaż zabytkowego dworca. Jak podkreśla, obiekt jest ważny dla całego systemu komunikacyjnego w mieście.

– Jestem niezwykle zaniepokojony doniesieniami o planach zbycia dworca Wrocław Nadodrze na cele komercyjne. Najkorzystniejszym wydaje się odstąpienie od sprzedaży dworca i otoczenia – zaznacza Wojciech Adamski. – Dworzec położony jest praktycznie w centrum miasta. Zapewnia świetną dostępność nie tylko dla mieszkańców miasta, ale także dla mieszkańców aglomeracji. Dworzec Nadodrze jest tym bardziej wyjątkowy, że jest elementem większego węzła przesiadkowego. Jest zintegrowany z komunikacją tramwajową o dużej częstotliwości i z przystankami autobusowymi – dodaje.

Problem w tym, że zarząd województwa, choć jest współwłaścicielem Przewozów Regionalnych, ma jedynie 3,7 proc. udziałów.
– Urząd Marszałkowski w skali całego regionu nie jest ani właścicielem ani zarządcą dworców kolejowych. Nie jest także zarządcą Dworca Nadodrze. O przyszłości dworca decyduje Agencja Rozwoju Przemysłu, faktycznie zarządzająca Przewozami Regionalnymi – odpowiada Michał Nowakowski, rzecznik marszałka.

Urzędnicy miejscy obawiają się, że prywatny inwestor wpłynie niekorzystnie na działanie całej stacji Wrocław Nadodrze i obsługę pasażerów. Przez budynek dworca trzeba przejść, aby dojść na perony. Codziennie zatrzymuje się tam 111 pociągów - 99 regionalnych obsługiwanych przez Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie i 12 składów PKP Intercity. Rocznie wsiada i wysiada na niej blisko 300 tysięcy pasażerów.

– Obawiamy się, że prywatny inwestor będzie dbał o własne interesy, a nie o przewoźników i pasażerów. Według nas dworce są infrastrukturą krytyczną w naszym mieście – mówi Maja Wysocka. – Jeżeli zauważymy, że spółka Przewozy Regionalne niewłaściwie spełnia swoje obowiązki na Dworcu Nadodrze oraz że nie dba o bezpieczeństwo, interes i komfort podróżnych, będziemy informować jej organy i właściciela, czyli Skarb Państwa – dodaje.

Rozmowy z Przewozami Regionalnymi na temat zapewnienia dalszej obsługi pasażerów na dworcu prowadzi zarząd województwa.

– Zwróciliśmy się do władz spółki, aby w umowie sprzedaży dworca zastrzec zapisy gwarantujące zachowanie funkcji komunikacyjnych obiektu poprzez zapewnienie swobodnego przejścia pasażerów na perony – informuje Michał Nowakowski.

Jak podkreśla Dominik Lebda, rzecznik Przewozów Regionalnych, spółka rozmawia z nowym inwestorem na temat dostępności budynku dla podróżnych. O tym, kto ostatecznie kupił dworzec, dowiemy się jednak pod koniec maja.

– Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z inwestorem, a czas na sfinalizowanie transakcji i wszystkich formalności mija 30 maja – informuje Lebda.

Podróżnych jednak uspokajamy - pociągi nadal będą zatrzymywały się na stacji Wrocław Nadodrze, ponieważ peronami i torami zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska