Klienci domagają się odszkodowań od Small Planet Airlines

    Klienci domagają się odszkodowań od Small Planet Airlines

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    zdjęcie ilustracyjne

    zdjęcie ilustracyjne ©Fot. Tomasz Holod / Polskapresse

    Ponad 250 klientów linii lotniczych Small Planet Airlines złożyło do sądów pozwy w związku z opóźnieniami lotów, które miały miejsce pod koniec czerwca. Liczba wezwań do zapłaty jest jeszcze większa, bowiem sięga już 685 wniosków.
    zdjęcie ilustracyjne

    zdjęcie ilustracyjne ©Fot. Tomasz Holod / Polskapresse

    O kłopotach klientów linii czarterowych linii lotniczych Small Planet Airlines pisaliśmy pod koniec czerwca. Wtedy to przełożone zostały trzy loty z Wrocławia do Heraklionu i jeden na wyspę Kos. Z powodu awarii dwóch samolotów przewoźnika, która uruchomiła spiralę opóźnień, turyści musieli koczować na wrocławskim lotnisku prawie dwie doby. Podobne problemy miało 200 podróżnych wracających z Heraklionu do Wrocławia. Teraz poszkodowani żądają odszkodowań. Na co mogą liczyć?

    Wypłata odszkodowań ryczałtowych możliwa jest dzięki unijnym przepisom, które zabezpieczają prawa pasażerów linii lotniczych. Kiedy lot został odwołany lub opóźniony o co najmniej 3 godziny, możemy żądać rekompensaty od przewoźnika. Jej wysokość waha się od 250 nawet do 600 euro w zależności od odległości.

    – Niemniej takie odwołanie lub opóźnienie nie rodzi po stronie pasażerów prawa do odszkodowania, jeżeli przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, to jest okoliczności, które pozostają poza zakresem skutecznej kontroli przewoźnika lotniczego – wyjaśnia Eliza Jakubowska, naczelnik wydziału ds. kontroli przestrzegania prawa pasażerów w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

    Jeśli przewoźnik nie dowiedzie, że opóźnienia nie spowodowały czynniki zewnętrze, możemy ubiegać się o całkiem spore kwoty. Za loty o długości do 1 500 km otrzymamy 250 euro rekompensaty, za wszystkie loty wspólnotowe dłuższe niż 1 500 km oraz loty o długości od 1 500 do 3 500 km – 400 euro, a za loty poza terytorium Unii Europejskiej dłuższe niż 3 500 km aż 600 euro.

    – Co ważne, obejmuje ona wszystkie rejsy przewoźników odbywających się na terenie wspólnoty. Oznacza to, że państwem wylotu lub przylotu jest kraj Unii Europejskiej. Rozporządzenie 261/2004 obejmuje również ochroną pasażerów podróżujących z krajów trzecich jeśli przewoźnikiem obsługującym jest przewoźnik wspólnotowy – informuje Jakubowska.

    Rozporządzenie unijne gwarantuje również prawo do opieki w trakcie oczekiwania na opóźnione połączenie bądź lot alternatywny. W przypadku lotów do 1 500 km prawo to przysługuje, gdy opóźnienie wynosi 2 godziny a czas ten zmienia się w zależności od długości rejsu.

    – W ramach opieki przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom wyżywienie i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na opóźniony lub nowy lot, dostęp do środków komunikowania się na odległość w postaci dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili, a także zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem na lotnisko i z powrotem – wymienia Eliza Jakubowska.

    Klienci linii lotniczych mają również prawo do zwrotu pełnej ceny biletu i bezpłatnego lotu powrotnego do pierwotnego miejsca wylotu. Dzieje się tak w przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład albo opóźnienia lotu o pięć lub więcej godzin.

    – Pasażer ma prawo wtedy odstąpić od umowy. W tym przypadku przewoźnik jest zobowiązany zwrócić w formie pieniężnej pasażerowi pełen koszt biletu, w terminie siedmiu dni, po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera – tłumaczy Jakubowska. – Przewoźnik musi także zapewnić pasażerowi w najwcześniejszym możliwym terminie lot powrotny do pierwotnego miejsca wylotu – dodaje.

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jeśli masz problem z odzysaniem odszkowania zapraszam do plubienia

      https://www.facebook.com/antysmallplanetairlines/ (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      https://www.facebook.com/antysmallplanetairlines/

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ubezpieczyciel pokryje koszty

      Kłopotek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Całość roszczeń pokryje z polisy ubezpieczeniowej ubezpieczyciel. To nie jego wina, że samoloty uległy awarii, a w tym przypadku jest ubezpieczenie komunikacyjne.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      padnie linia lotnicza

      szkoda, bo im mniejsza konkurencja, tym drożej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 4

      zbankrutują

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama