Jagodno, Stabłowice, Zakrzów. Brakuje tu wszystkiego. Oprócz...

    Jagodno, Stabłowice, Zakrzów. Brakuje tu wszystkiego. Oprócz mieszkań

    Bartosz Moch

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Osiedle Jagodno we Wrocławiu

    Osiedle Jagodno we Wrocławiu ©fot. Google Earth

    Jagodno od lat jest jednym z najgęściej zaludniających się obszarów Wrocławia. Auta mieszkańców stoją w olbrzymich korkach w godzinach szczytu na jedynej dojazdowej ulicy - Buforowej. Tramwaju na Jagodno nie ma i przynajmniej w najbliższych latach nie będzie. Poza mieszkaniami brakuje tam niemal wszystkiego. Niestety, to osiedle to tylko jeden z przykładów. Na obrzeżach Wrocławia powstaje coraz więcej osiedli bez podstawowej infrastruktury.
    Osiedle Jagodno we Wrocławiu

    Osiedle Jagodno we Wrocławiu ©fot. Google Earth

    Obecnie na Jagodnie mamy już pięć dużych nowoczesnych osiedli: Cztery Pory Roku, Małą Toskanię, Maestro, Wille Jagodno oraz szeregówki wybudowane przez firmę Incepti Development S.A. Do tego wszystkiego dochodzą skupiska domów jednorodzinnych.

    Zainteresowanie Jagodnem wykazują klienci, którzy w tym rejonie mogą kupić mieszkanie dużo taniej niż na osiedlach położonych bliżej centrum miasta. W związku z tym deweloperzy w dalszym ciągu rozbudowują swoje osiedla i tym samym zwiększają zaludnienie tego obszaru.

    Jak szacuje Rada Osiedla Jagodno, mieszka tam już ok. 10 tys. osób, a w ciągu najbliższych trzech lat ta liczba może wzrosnąć o ponad 30 proc. - W 2019 r. będzie nas ok. 15 tysięcy - przewiduje Małgorzata Konieczna, przewodnicząca Rady Osiedla Jagodno.
    Na Jagodnie już teraz mamy więc małe miasteczko. Co jego mieszkańcy mają do dyspozycji na miejscu poza własnym lokum? Okazuje się, że niewiele.

    - Trzy osiedlowe sklepiki spożywcze, jeden warzywniak, jedna apteka i Biedronka oraz punkt agencyjny Poczty Polskiej, który funkcjonuje od maja z ograniczoną obsługą pocztową z umową zaledwie na najbliższy rok - jednym tchem wymienia Konieczna.

    Większa poczta znajduje się na oddalonym o kilka kilometrów Brochowie, przy ul. Semaforowej. Mieszkańcy mogą jeszcze skorzystać z podstawowej opieki pediatrów i internistów w małej osiedlowej przychodni oraz z prywatnych przedszkoli i żłobków zlokalizowanych w mieszkaniach.

    Na osiedlu brakuje m.in. szkoły, przedszkoli publicznych, przychodni zdrowia z większą liczbą specjalistów, wszelkich punktów usługowych, takich jak fryzjer, kosmetyczka, szewc czy sklepów specjalistycznych np. z chemią czy z kosmetykami. Do najbliższej szkoły i przedszkola położonych na Brochowie są 4 km. Większa przychodnia medyczna i szpital znajdują się na Gaju, również w odległości 4 km, podobnie jak duże supermarkety. Najbliższa galeria handlowa? Trzeba jechać do Arkad Wrocławskich aż 6 km. Do dworca kolejowego jest ponad 5 km, banku - 4 km, a kościoła - 1 km.

    Na osiedlu nie ma również basenu czy boiska sportowego. By popływać mieszkańcy muszą przejechać 5 km - do wrocławskiego aquaparku. Dzieci, jeśli chcą pograć w piłkę, znów muszą udać się na Brochów i pokonać 3 km. - Pomimo potencjalnie niezbyt dużych odległości nie mamy swobodnego dostępu do wielu instytucji - wyjaśnia Konieczna.

    - Większość rejonowych placówek, takich jak szkoła, przedszkole, poczta czy boisko jest na Brochowie, do którego nie ma bezpośredniej drogi, chodnika czy ścieżki rowerowej. Bezpośredniego autobusu również brak - dodaje.
    Poza tym Brochów nie znajduje się na linii dojazdu z Jagodna do centrum miasta, więc większość rodziców wybiera szkoły czy przedszkola w innych, jeszcze dalej położonych od swoich mieszkań rejonach miasta, gdzie mogą zostawić dzieci w drodze do pracy.

    Komunikacja miejska i dojazd do Jagodna to temat przerabiany od lat. Obecnie dojeżdżają tam dwie linie miejskie: 133 i 110 (ta druga kończy kurs na dworcu PKP) oraz dwie linie podmiejskie: 910 i 900 - do Galerii Dominikańskiej. Do tego dochodzi jeszcze nocne połączenie 255. Autobusy jednak razem z innymi samochodami stoją w olbrzymich korkach w godzinach szczytu na jedynej dojazdowej ulicy - Buforowej.

    Tramwaju na Jagodno nie było, nie ma i przynajmniej w najbliższych latach nie będzie. Wrocławski Program Tramwajowy uwzględnia co prawda Jagodno, jednak obecnie tramwaj jest planowany najwcześniej po 2022 roku. A początkowo budowę linii tramwajowej w tym rejonie zakładano na rok 2012…

    - Miasto od lat odmawia tramwaju powołując się na liczbę osób zameldowanych, a nie w rzeczywistości mieszkających na Jagodnie - mówi Małgorzata Konieczna. Do najbliższego przystanku tramwajowego na Gaju mieszkańców Jagodna dzielą aż trzy kilometry.

    Przewodnicząca Rady bez namysłu sumuje problemy osiedla: - Brak infrastruktury, wydawanie pozwoleń jedynie na budowę lokali mieszkalnych, brak lokali użytkowych, przestrzeni wspólnych, uliczek osiedlowych, alternatywnych dróg wyjazdowych z osiedla - wylicza.

    Zdaniem osiedlowych radnych Jagodno ma zabudowę typowej „ulicówki”. Jedyna droga wyjazdowa z deweloperskich osiedli to Buforowa, którą następnie trzeba wszędzie dojechać - do szkół, pracy, punktów usługowych, sklepów. Nie da się części spraw załatwić na miejscu, chodząc pieszo. Zwłaszcza, że Buforowa nie ma chodnika…

    - Codziennie narażamy życie chodząc poboczem głównej drogi i grzęznąc w błocie. To jest tragedia - mówi wzburzona Konieczna. Problem zakorkowanej ulicy Buforowej ma wkrótce zostać rozwiązany, gdyż miasto planuje rozpocząć jej przebudowę. Jednak i w tym temacie pojawiają się problemy: przetarg miał bowiem zostać ogłoszony w III kwartale 2016 roku, ale tak się nie stało.

    - Nastąpiło opóźnienie tłumaczone zmianą przepisów dotyczących zamówień publicznych. Nieoficjalnie wskazano nowy termin przetargu na listopad 2016 - wyjaśnia Małgorzata Konieczna. Mieszkańcy obawiają się, że kolejne przesunięcie spowoduje opóźnienie rozpoczęcia prac rozbiórkowych na wiosnę 2017 roku. - W takim przypadku nową Buforową pojedziemy nie w I półroczu, a na koniec 2018 roku - komentuje Konieczna.

    Czytaj dalej na kolejnej stronie: Jagodno to tylko jeden z przykładów
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (225)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To jest wina miasta

      bolo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      To miasto odpowiada za plan rozwoju gospodarczego miasta : krwiobieg miasta - drogi, plan budowy nowych osiedli, ich funkcjonalność. Najpierw buduje sie porządne drogi , układ komunikacyjny a potem...rozwiń całość

      To miasto odpowiada za plan rozwoju gospodarczego miasta : krwiobieg miasta - drogi, plan budowy nowych osiedli, ich funkcjonalność. Najpierw buduje sie porządne drogi , układ komunikacyjny a potem osiedla.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kiedy pociągną tramwaj na Stsbłowice spod stadionu???

      zed (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      To raptem 2 km, koszty niewielkie a zyski społeczne i ekologiczne ogromne!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      odnośnie Stabłowic

      lops (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Problemem jest przejazd kolejowy na Głównej jest zamykany w szczycie średnio co 10-15 min i on generuje korki. Bezmyślne bez jakiegokolwiek planu zabudowywanie wszystkich okolicznych łąk powoduje...rozwiń całość

      Problemem jest przejazd kolejowy na Głównej jest zamykany w szczycie średnio co 10-15 min i on generuje korki. Bezmyślne bez jakiegokolwiek planu zabudowywanie wszystkich okolicznych łąk powoduje narastanie problemu. ul.Królewiecka która mogłaby być rozbudowana do dwupasmówki też obecnie jest zabudowywana więc miasto jak widać niczego nie planuje wszystko robi się doraźnie ! Psudooszczędności przed Euro 2012 - brak drugiego pasa na Pilczyckiej i tramwaj tylko do stadionu czyli donikąd teraz odbijają się czkawką. Na Maślicach i Stabłowicach przybyło w ostatnich latach ponad 20 tys mieszkańców w tym miastowe TBS-y a ulice dojazdowe dalej 2! Maślicka i Lotnicza - obie zapchane do niemożliwości bo nimi dojeżdżają również mieszkańcy podmiejskich osiedli.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A co z rajdem na stablowicach przez osmanczyka juszczaka i poloni wroclawskiej

      Stablowiczanin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Kiedy ktos zrobi porzadek z autami jezdzacymi predkosciami nadswietlnymi (na oko rekordzisci 50-70km/h)przez osiedle przy zbiegu ulic glownej i stablowickiej ,drogi wewnetrzne...rozwiń całość

      Kiedy ktos zrobi porzadek z autami jezdzacymi predkosciami nadswietlnymi (na oko rekordzisci 50-70km/h)przez osiedle przy zbiegu ulic glownej i stablowickiej ,drogi wewnetrzne juszczaka,osmanczyka,poloni wroclawskiej po ktorych biegaja dzieci przy ktorych jest przedszkole sa uzywane jako skrot przez ludzi ktorym nie chce sie czekac przed krzyzowka w strone wilkszyna/lesnicy/pracz odrz, bylo juz kilka wypadkow i potracen na szczescie niegroznych,godziny szczytu na tym osiedlu to jak autostrada przez ktora nie mozna przejsc (male uliczki osiedlowe oznaczone jako droga wewnetrzna-jakis czas temu byly znaki ze jest to droga osiedlowa z pierwszestwem pieszych ale komus to przeszkadzalo,ok niech jada bo droga nie jest prywatna ale moze ktos w koncu pomyslal o progach zwalniajacych i to takich z grubej rury bo dojdzie tam do nieszczesciazwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Progi zwalniające

      Mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      Na idiotów którzy nie odróżniają osiedlowych uliczek od szosy skuteczne są tylko progi zwalniające. Na osiedlu gdzie mieszkam takie progi są co kilkanaście metrów dzięki temu i dzieci i osoby...rozwiń całość

      Na idiotów którzy nie odróżniają osiedlowych uliczek od szosy skuteczne są tylko progi zwalniające. Na osiedlu gdzie mieszkam takie progi są co kilkanaście metrów dzięki temu i dzieci i osoby starsze i nawet psy czują się bezpiecznie zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Deweloperzy

      Aasia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17

      Wszędzie na świecie jest tak, że jeżeli buduje się osiedla to inwestorzy partycypują w kosztach budowy infrastruktury, unas Deweloper budując budynek nastawiony jest tylko zysk i do niczego nie...rozwiń całość

      Wszędzie na świecie jest tak, że jeżeli buduje się osiedla to inwestorzy partycypują w kosztach budowy infrastruktury, unas Deweloper budując budynek nastawiony jest tylko zysk i do niczego nie zobowiązany.
      .zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Klient też nie ma obowiązku kupować na zadupiach

      klient (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Deweloper nie ma obowiązku dokładać się do budowy drogi, chodnika czy torowiska a klient nie ma obowiązku kupować od tego dewelopera mieszkania.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Autobusy na Jagodno

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 1

      Brawo dla autora tekstu za sprawdzenie podstawowych danych dotyczących dojeżdżąjących na Jagodno autobusów:
      "Komunikacja miejska i dojazd do Jagodna to temat przerabiany od lat. Obecnie dojeżdżają...rozwiń całość

      Brawo dla autora tekstu za sprawdzenie podstawowych danych dotyczących dojeżdżąjących na Jagodno autobusów:
      "Komunikacja miejska i dojazd do Jagodna to temat przerabiany od lat. Obecnie dojeżdżają tam dwie linie miejskie: 133 i 110"
      Otóż 133 tam nie dociera, gdyż skręca tuż za wiaduktem i jedzie w kierunku Brochowa. Z dziennych linii miejskich do Jagodna dojeżdża tylko 110.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Otóż

      Jagodno (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      To również osiedle przy Konduktorskiej, a tam dojeżdża 133.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zameldować się!

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 9

      A co z obowiązkiem meldunkowym?? To jak miasto ma ocenić potrzeby skoro pewnie mało kto jest tam zameldowany. Pewnie nawet mieszkające tam dzieci nie są tam zameldowane tylko u dziadków....rozwiń całość

      A co z obowiązkiem meldunkowym?? To jak miasto ma ocenić potrzeby skoro pewnie mało kto jest tam zameldowany. Pewnie nawet mieszkające tam dzieci nie są tam zameldowane tylko u dziadków. Zameldujcie się słoiki tam gdzie mieszkacie, zacznijcie płacić podatki, przerejestrujcie samochody. A nie chcecie mieszkać w mieście krzyczycie o rozbudowę dróg i poprawę komunikacji ale podatki i OC bo niższe płacicie na zadupiu z którego jesteście.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      so what?

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

      żal ci dupę ściska z powodu tego niższego OC czy co?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      po co komu drogi i kanalizacja

      Jagodzianka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 2

      mieszkańcy tego wspaniałego osiedla na zdjęciu początkowo mieli największe w Polsce szambo
      sznurek szambiarek i smród od rana
      a teraz będą popylać kilometr albo dwa do tramwaju jak im Dudek...rozwiń całość

      mieszkańcy tego wspaniałego osiedla na zdjęciu początkowo mieli największe w Polsce szambo
      sznurek szambiarek i smród od rana
      a teraz będą popylać kilometr albo dwa do tramwaju jak im Dudek wybuduje w 2024
      w między czasie wydzielą jeszcze bus pas na Armi Krajowej żeby przedłużyć ten super metro pass z Trauguttazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dobra wiadomość

      n. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

      "W związku z tym powinno się dogęszczać istniejące ciągi infrastrukturalne, zamiast tworzyć peryferyjne osiedla"
      ^To nie jest możliwe. Przy infrastrukturze albo nie ma już miejsca, albo jest za...rozwiń całość

      "W związku z tym powinno się dogęszczać istniejące ciągi infrastrukturalne, zamiast tworzyć peryferyjne osiedla"
      ^To nie jest możliwe. Przy infrastrukturze albo nie ma już miejsca, albo jest za drogo (ziemia jest droższa). Cieszy to, bo mój gierek z garażem przy gądowiance sprzeda się jak ciepła bułeczka.

      A poza tym trend na świecie to rozłożyste miasta z szybką koleją, szerokimi ulicami itd, architekt chyba nie jest za dobre.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      powaznie

      geniusz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 4

      "A poza tym trend na świecie to rozłożyste miasta z szybką koleją, szerokimi ulicami itd, architekt chyba nie jest za dobre."
      To ma byc chyba zart. Oczywiscie ten "trend" jest - ale to w trzecim...rozwiń całość

      "A poza tym trend na świecie to rozłożyste miasta z szybką koleją, szerokimi ulicami itd, architekt chyba nie jest za dobre."
      To ma byc chyba zart. Oczywiscie ten "trend" jest - ale to w trzecim swiecie / rozwijajacych sie gospodarkach - spowodowany przez brak organizacji i brak przemyslanej urbanistyki. Tak jest w Egipcie w Pakistanie w wielu gigantycznych rozlewajacych sie miastach w Afryce albo ameryki poludniowej. Ale przeciez to nie jest dobry rozwoj miast. Tam sie miasta kompletnie rozlewaja, nowe budynki nie maja kanalizacji, czesto sa to samowole budowlane... Jak to Pan nazywa "trendem"... no coz. To jest raczej "zywiol"
      A powracajac: Oczywiscie trendem -tam gdzie ma sie szanse planowania- jest zageszczanie miast, sensowne uzywanie infrastruktury, budowanie miasta "miejskiego" i demokratycznego - czyli z mozliwosciami spotkan (poza galeria na zakupach) z dobra komunikacja miejska itd. Z sensowanym, "miejskim" zageszczeniem. To jest rozwoj zrownowarzony... A nie rozlewanie sie miast.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Hala Dutkiewicza dla Jagodna

      El (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

      Panie Prezydencie to może te hale sportowa która chce Pan budować zlokalizować na Jagodnie? Nie mają przedszkola, szkoły, przychodniki, tramwaju, przejezdne drogi......... dzięki Panu będą mieli...rozwiń całość

      Panie Prezydencie to może te hale sportowa która chce Pan budować zlokalizować na Jagodnie? Nie mają przedszkola, szkoły, przychodniki, tramwaju, przejezdne drogi......... dzięki Panu będą mieli HALE !!!zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama