Dzięki pociągom na Świebodzki powróci życie

    Dzięki pociągom na Świebodzki powróci życie

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Dworzec Świebodzki ma wszystko, aby być wtedy opcją rezerwową przynajmniej dla linii z Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Wiemy to też

    Dworzec Świebodzki ma wszystko, aby być wtedy opcją rezerwową przynajmniej dla linii z Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Wiemy to też w naszym związku i gdy planujemy protesty, to zawsze wybieramy ten odcinek. ©Pawel Relikowski / Polska Press

    W ramach akcji „Oddajcie nam Świebodzki!” rozmawiamy z Wiesławem Natankiem, przewodniczącym „Solidarności” w dolnośląskim oddziale PolRegio.
    Dworzec Świebodzki ma wszystko, aby być wtedy opcją rezerwową przynajmniej dla linii z Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Wiemy to też

    Dworzec Świebodzki ma wszystko, aby być wtedy opcją rezerwową przynajmniej dla linii z Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Wiemy to też w naszym związku i gdy planujemy protesty, to zawsze wybieramy ten odcinek. ©Pawel Relikowski / Polska Press

    Trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia.

    Jest pan kolejarzem. Wjeżdżał pan kiedyś na Świebodzki?

    Po raz ostatni w 1988 r. To był elektryczny pociąg z Legnicy. Powoli kolej zaczynała się już stamtąd zwijać, ale stacja i dworzec wciąż robiły ogromne wrażenie, które potęgowała wielkość miasta. Gdy wjechałem tam pierwszy raz miałem 18 lat i wrażenie było przytłaczające. Ciężko było się odnaleźć na dworcu pełnym pasażerów. Świebodzki tętnił życiem. Później zacząłem jeździć na linii z Wrocławia do Kłodzka i więcej na Świebodzki nie było mi dane wjechać.

    Chciałbym pan, aby pociągi wróciły w to miejsce?

    Nie tylko chciałbym, ale dziwię się, że do tej pory nic nie udało się w tym kierunku zrobić. Z roku na rok zwiększa się liczba połączeń, co raz więcej osób jeździ pociągami i w pewnym momencie Dworzec Główny nie będzie w stanie przyjąć wszystkich pociągów.

    Do tego dochodzi przepustowość estakady.

    Tu już nawet nie chodzi o przepustowość, ale gdy stanie się coś na estakadzie, albo dojdzie do awarii urządzeń sterowania ruchem na Grabiszynie, to mamy sparaliżowany ruch kolejowy w mieście, a później lawinowo w całym regionie, a nawet kraju. Powrót do normalności i rozkładu jazdy trwa nawet dobę. Dworzec Świebodzki ma wszystko, aby być wtedy opcją rezerwową przynajmniej dla linii z Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Wiemy to też w naszym związku i gdy planujemy protesty, to zawsze wybieramy ten odcinek.

    Świebodzki głównym dworcem tworzonej kolei aglomeracyjnej?

    Oczywiście. W 2007 r. Koleje Dolnośląskie powołano po to, aby obsługiwały połączenia aglomeracyjne. Jak widzimy teraz, główny nacisk kładą na przewozy regionalne, a nawet międzyregionalne, jak choćby kursy do Rawicza. Gdyby ta pierwotna działalność była prowadzona, to już dawno mielibyśmy we Wrocławiu kolej aglomeracyjną.

    Czym technicznie różnił się wjazd na Świebodzki od innych stacji?

    Gdy lokomotywa wjeżdżała ze składem wagonowym, druga musiała być podczepiana z tyłu, aby wyciągnąć te wagony z peronu. Zajmowało to co najmniej pół godziny. W przypadku pociągów elektrycznych wystarczyło, że maszynista przeniósł się do kabiny na drugim końcu pociągu. Teraz, przynajmniej na regionalnych połączeniach mamy wyłącznie elektryczne jednostki, więc problem czołowego dworca tak naprawdę nie istnieje. Aż grzech na niego nie wjeżdżać.

    Żal panu jako kolejarzowi, gdy patrzy pan na bałagan jaki panuje wokół całej stacji?

    Nam - kolejarzom jest wręcz wstyd. Polska kolej została rozdrobniona, powołano wiele spółek. Nie ma koordynacji, bo do innej spółki należą tory, a do innej dworce i stacje. Nie ma jednego gospodarza, który by o to wszystko zadbał. Podobna sytuacja jest na dworcu Nadodrze. Zatrzymują się tam, co prawda, pociągi, ale to miejsce odstrasza. Wszystkim jest żal, ale niestety nikt z tym nic nie robi.

    Myśli pan, że powrót pociągów na Świebodzki ożywiłby całą dzielnicę?

    Owszem. Widzimy to na liniach lokalnych, na które wracają przewozy. Nagle okazuje się, że otwierane są jakieś restauracje, bary, gdzieś pojawi się sklep, które bez pociągów i pasażerów nie miałyby racji bytu.

    Rusza remont. Pociągi wrócą do Milicza

    Czytaj także

      Komentarze (19)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      JanuszJG (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      Co nie wejdę na Gazetę Wrocławską, to zawsze artykuł o Dworcu Świebodzkim, a w jego treści chęć powrotu pociągów na Wrocław Świebodzki. Samo przystosowanie Dworca Świebodzkiego do jego dawnej...rozwiń całość

      Co nie wejdę na Gazetę Wrocławską, to zawsze artykuł o Dworcu Świebodzkim, a w jego treści chęć powrotu pociągów na Wrocław Świebodzki. Samo przystosowanie Dworca Świebodzkiego do jego dawnej funkcji pochłonie sporo środków, nie wspominając już tutaj o gruntownej przebudowie okolicy. Tak więc zejdźmy na ziemię i zajmijmy się o wiele poważniejszymi problemami...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Lokalne linie ratować, a nie jakieś zapomniane dworce!

      mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17

      Linia lwówecka, Karpacz, Kowary, Świeradów, Lubawka... To wstyd że do sudeckich kurortów i w wiele pięknych miejsc nie można dojechać pociągiem po wielu atrakcyjnych trasach, które same w sobie są...rozwiń całość

      Linia lwówecka, Karpacz, Kowary, Świeradów, Lubawka... To wstyd że do sudeckich kurortów i w wiele pięknych miejsc nie można dojechać pociągiem po wielu atrakcyjnych trasach, które same w sobie są atrakcją turystyczną! Tory zarastają krzakami zamiast służyć mieszkańcom. Koleje Dolnośląskie zamiast wyremontować tory w grudniu zawiesiły wszystkie pociągi do Lwówka Śląskiego i Milicza. Więc o czym my mówimy? Niedługo dworce będą w ogóle niepotrzebne jak nie będzie torów i pociągów.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Lokalne linie ratować, a nie jakieś zapomniane dworce!

      mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16

      Linia lwówecka, Karpacz, Kowary, Świeradów, Lubawka... To wstyd że do sudeckich kurortów i w wiele pięknych miejsc nie można dojechać pociągiem po wielu atrakcyjnych trasach, które same w sobie są...rozwiń całość

      Linia lwówecka, Karpacz, Kowary, Świeradów, Lubawka... To wstyd że do sudeckich kurortów i w wiele pięknych miejsc nie można dojechać pociągiem po wielu atrakcyjnych trasach, które same w sobie są atrakcją turystyczną! Tory zarastają krzakami zamiast służyć mieszkańcom. Koleje Dolnośląskie zamiast wyremontować tory w grudniu zawiesiły wszystkie pociągi do Lwówka Śląskiego i Milicza. Więc o czym my mówimy? Niedługo dworce będą w ogóle niepotrzebne jak nie będzie torów i pociągów.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      znowu to samo

      hmm (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      teoretycznie to dobry pomysł, ale diabeł tkwi w szczegółach.
      Jeśli zrobią to z głową to moze być spoko.
      Ale w praktyce pójdzie na to masa kasy, a efekt może być podobny jak z za małym dworcem...rozwiń całość

      teoretycznie to dobry pomysł, ale diabeł tkwi w szczegółach.
      Jeśli zrobią to z głową to moze być spoko.
      Ale w praktyce pójdzie na to masa kasy, a efekt może być podobny jak z za małym dworcem PKS.
      To miejsce nie jest przystosowane do większej ilości pasażerów/pieszych.przystaniki mpk i przejścia naziemne do miasta sa za małe i niewydajne, a poswiększyć ich nie ma gdzie.
      Poza tym dworzec czołowy, niby oddalony o 2,5km o głownego, ale nikt nie patrzy że pociąg musiałby pokonać wielokrotnie więcej bo nie ma rozjazdu "w lewo".

      Pod każdym z kolejnych i poprzednich artykułów jest masa pytań wątpliwości , ale też sugestii i rozwiązań.
      Czy ktokolwiek to czyta i wyciąga merytoryczne wnioski.

      Bo wypadałoby wiedzieć PO CO ma być ten dworzec, dla jakich ludzi, i jak ułatwić im korzystanie z niego.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tak !

      TAK!!! (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Róbcie coś ,cokolwiek ,wygląd tego miejsca przyprawia o mdłości ,a ponoć Wrocław to piękne miasto ,jak na razie są miejsca o których nie chce się myśleć i jest obrzydliwie .Bierzmy przykład z...rozwiń całość

      Róbcie coś ,cokolwiek ,wygląd tego miejsca przyprawia o mdłości ,a ponoć Wrocław to piękne miasto ,jak na razie są miejsca o których nie chce się myśleć i jest obrzydliwie .Bierzmy przykład z uroczych miejsc ,zróbmy coś by w całej Polsce było cudnie ,w każdym zakątku nie tylko w rynkach !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Solidaruch a tak naprawdę mentalnie w PRL

      samobójcy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 8

      Rozbicie na setki małych firm nie jest niczym złym, kwestia tylko tego, kto tym zarządza. A w naszych realiach był to zawsze najprężniejszy aktyw partyjny, nieważne czy z PZPR, SLD, PiS, PO czy co...rozwiń całość

      Rozbicie na setki małych firm nie jest niczym złym, kwestia tylko tego, kto tym zarządza. A w naszych realiach był to zawsze najprężniejszy aktyw partyjny, nieważne czy z PZPR, SLD, PiS, PO czy co tam jeszcze nas nawiedziło. Ludzie często bez żadnego pojęcia, za to wspólnie pijący wódkę.

      A jaki jest sens pchania potoków w miejsce bez dobrego połączenia z resztą miasta? Nowoczesne dworce przesiadkowe, to miejsca łączące wiele linii kolejowych, tramwajowych, autobusowych. Ze świebodzkiego jest wiecznie zapchana Tęczowa, Braniborska, Orląt...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dzięki pociągom na Świebodzkim wskrzeszać będziemy nieboszczyków

      Kierowca z POlski (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 25

      i nie będzie to nasze ostatnie słowo. Po nieboszczykach wskrzesimy PZPR ! a na koniec przywrócimy plac Kirowowi - bo tak za PRL ten plac się nazywał.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PRL powraca

      wroclawianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 23

      ZAorac to i zrobic z tego wieli park. Tego wlasne ludzie chca w centrum a nie bzdurnego slepego dworca nieskomunikowanego z reszta miasta.
      Polowe tam potrzebynch pieniedzy moznaby wykorzystac do...rozwiń całość

      ZAorac to i zrobic z tego wieli park. Tego wlasne ludzie chca w centrum a nie bzdurnego slepego dworca nieskomunikowanego z reszta miasta.
      Polowe tam potrzebynch pieniedzy moznaby wykorzystac do usprawnienia dzialania waskich gardel na dojazdach do glownego i lekkiej rewitalizacji terenow kolejowych a za reszte skomunikowac istniejace stacje kolejowe z transportem publicznym i wybudowac parkingi. To sa potrzeby wroclawian ale pewnie nie pokrywaja sie z ego zwiazkowcow i rzadu PRL-biszwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Temat rzeka

      mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 18

      Codziennie o swiebodzkim, te artykuly sa przez kogos sponosorwane czy jak? Ciezko zrozumiec ze ten dworzec nie nadaje sie do uzytku, bez gruntownej przebudowy okolicy i polaczenia z dwrocem...rozwiń całość

      Codziennie o swiebodzkim, te artykuly sa przez kogos sponosorwane czy jak? Ciezko zrozumiec ze ten dworzec nie nadaje sie do uzytku, bez gruntownej przebudowy okolicy i polaczenia z dwrocem glownym? To jest wieksza strata pieniedzy niz TWG + stolica kultury. Juz widze te tlumy jezdzace do Walbrzycha, Legnicy itd. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ożywienie przez kolej :) ... prosze sie przejśc po placu Orląt taż juz jest wszystko ...

      duzy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 10

      .. są przy tęczowej bary, knajpy, sklepy .... od strony fosy są knajpy. jest to bardziej ożywione niż w latach 80.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama