Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

We Wrocławiu miał powstać tor Formuły 1. Koncern LG chciał stworzyć trasę w centrum miasta. Mija 14 lat od ogłoszenia konkursu

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Trybuny na 75 tysięcy fanów, pit stop przy ul. Mazowieckiej czy tor na moście Grunwaldzkim i pod Galerią Dominikańską. Koncepcja była... odważna.
Trybuny na 75 tysięcy fanów, pit stop przy ul. Mazowieckiej czy tor na moście Grunwaldzkim i pod Galerią Dominikańską. Koncepcja była... odważna. Tomasz Holod / Polska Press
Bolid Formuły 1 na moście Grunwaldzkim lub pod Galerią Dominikańską? W 2009 roku tysiące wrocławian widziało te obrazki oczami wyobraźni, lecz nie tylko. Wszystko za sprawą koncernu LG Electronics, który był partnerem technologicznym najpopularniejszych wyścigów świata i zorganizował konkurs na tor wyścigowy w jednym z polskich miast. 14 lat po zapowiedzi z toru zostały tylko grafiki koncepcyjne i wspomnienia.

W 2009 roku LG ogłosiło konkurs na tor F1 w Polsce

Koreański koncern mający swoją fabrykę pod Wrocławiem, opracował koncepcję stworzenia w Polsce toru ulicznego na wzór Monte Carlo, gdzie kierowcy ścigaliby się nie na specjalnym torze lub stadionie, a wśród miejskiej zabudowy. Głosowanie ruszyło 1 czerwca 2009 roku, dokładnie 14 lat temu.

Wrocław rywalizował w konkursie z Gdynią, Krakowem i Warszawą. W wyniku głosowania wybór padł na Wrocław. 35 procent spośród 150 tysięcy głosujących wybrało nasze miasto do zorganizowania toru i wyścigu Formuły 1.

Tor Formuły 1 miał oficjalną prezentację

Przedstawiciele LG podkreślali, że zależy im na opiniach Polaków nie tylko po to, żeby wiedzieć, w którym mieście F1 ma najwięcej fanów. Ale także, żeby pokazać władzom F1, że w naszym kraju jest duże zainteresowanie tym sportem i warto tu zainwestować.

Popularność Formuły 1 w Polsce rosła dzięki Robertowi Kubicy, który w 2009 roku był uważany za jednych z faworytów do tytułu mistrzowskiego w zespole BMW Sauber.

W listopadzie 2009 roku wirtualny tor został zaprezentowany mieszkańcom Wrocławia. Patronat nad imprezą objął ówczesny Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. Podczas prezentacji w Arkadach Wrocławskich każdy mógł wsiąść za kierownicę i przejechać się w grze komputerowej torem po centrum Wrocławia.

Zobacz trasę toru ulicznego F1 we Wrocławiu

Wirtualna trasa we Wrocławiu o długości 4 680 metrów została poprowadzona w centrum miasta przez:

  • plac Dominikański,
  • ul. Oławską,
  • ul. Traugutta,
  • plac Wróblewskiego,
  • plac Społeczny
  • most Grunwaldzki,
  • plac Grunwaldzki,
  • ul. Szczytnicką,
  • most Pokoju,
  • plac Powstańców Warszawy,
  • ul. Słowackiego.

W pobliżu placu Wróblewskiego zaplanowano tzw. pit lane, czyli aleję serwisową. Na terenie na przeciwko wejścia do Urzędu Marszałkowskiego zaplanowano lokalizację trybun głównych, które miały pomieścić nawet 75 tys. osób.

14 lat po zapowiedzi toru nie ma i nie będzie

Cztery lata po prezentacji magistrat oficjalnie wycofał się z pomysłu twierdząc, że koncepcja powstała wyłącznie z inicjatywy firmy LG, a miasto nie miało z nią nic wspólnego.

LG porzuciło projekt z powodu zmian strukturalnych.

- W międzyczasie zmienił się zarząd firmy i strategia biznesowa. Poza tym spadło też zainteresowanie wyścigami F1 w Polsce. Dlatego uznaliśmy, że nie ma sensu lobbować tego pomysł w centrali Formuły 1 - tłumaczyła ówczesna rzeczniczka prasowa firmy LG Electronics, Ewa Lis.

Zobacz przejazd bolidu F1 po wirtualnym Wrocławiu!

Zobacz też: Ten ogromny tunel powstaje na Dolnym Śląsku!

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska