Spis treści
Przyjrzeli się murom w okolicy dworca Wałbrzych Główny i odnaleźli tajemnicze znaki
O nieistniejącym już tunelu kolejowym pod Górą Brzezinka w Wałbrzychu, drugim obok Trzcińska obiekcie inżynierskim leżącym na linii kolejowej nr 274 pomiędzy Wrocławiem a Jelenią, pamiętają jedynie historycy kolejnictwa i pasjonaci lokalnej historii. Tym ciekawsze jest, że po niemal 90 latach od jego rozbiórki odnaleziono materiały, z których prawdopodobnie był wykonany jeden z portali tego historycznego już tunelu.
Nietypowe kamienie z inskrypcją znaleziono wmurowane w mur oporowy tuż za przepustem w kierunku ul. Tunelowej nieopodal dworca Wałbrzych Główny.
- Moim zdaniem potwierdza [to red.] fakt, że po rozbiórce pierwszego portalu tunelu pod Brzezinką złom kamienny posłużył za budulec muru oporowego przy ul. Tunelowej - komentował to znalezisko na portalu https://polska-org.pl/ użytkownik o nicku "heck".
Pasjonat historii Dolnego Śląska porównał krój czcionki z napisu odnalezionego na murze w wałbrzyskiej dzielnicy Podgórze z inskrypcjami zamieszczonymi na kamiennych portalach przy wjeździe do dawnego tunelu pod Górą Brzezinką.
Fragmenty napisów odnaleziono niedaleko dworca kolejowego Wałbrzych Główny.
Ten pałac istniał tylko 20 lat! Ciekawostka historyczna z Wałbrzycha
Dawny tunel kolejowy pod Brzezinką w Wałbrzychu to pechowy obiekt inżynierski, położony 2,5 km od dworca Wałbrzych Główny i około 2 km od stacji Boguszów Gorce Wschód. Został on oddany do użytku w styczniu 1866 roku i z około roczną przerwą 1909 - 1910 był użytkowany jedynie do rozbiórki w latach 1933 - 1937. Zatem istniał łącznie z okresem budowy, przebudowy i rozbiórki około 70 lat, a od jego całkowitego zdemontowania minęło już niemal dziewięć dekad.
Jego nazwa - Der Schönhuter Tunnel - nawiązywała do lokalnych wzgórz, w chwili ukończenia w 1866 roku obiekt liczył ponad 301 metrów długości, a łącznie z portalami 310,76 m.
Przez uszkodzenia spowodowane szkodami górniczymi tunel ten w pierwszej dekadzie XX w. częściowo rozebrano i skrócono od strony Wałbrzycha o 36 metrów, następnie w latach 30. zdecydowano się na jego całkowitą rozbiórkę i usunięcie milionów ton skał znad jego sklepienia.
Więcej o jego historii pisaliśmy
Czy to fragment portalu wyburzonego przed II wojną światową tunelu kolejowego?
W kamienny mur oporowy w Wałbrzychu, niedaleko przepustu przy ul. Tunelowej wmurowano kamienie z wykutymi literami i cyframi, z których odczytać można:
- "BAU",
- oraz tuż ponad odwrócony do góry nogami fragment liczby"18".
Hipotezy dotyczące pochodzenia napisów:
- To prawdopodobnie fragmenty napisu z dawnego zachodniego portalu tunelu kolejowego pod Brzezinką umieszczonego od strony dzisiejszych Kuźnic Świdnickich (dawne Felhammer), gdzie nad sklepieniem widniał opis "Erbaut in den Jahren 1865 und 1866", czyli "Zbudowano w latach 1865 i 1866".
- Część napisu "BAU" może też pochodzić z dawnego wschodniego portalu umieszczonego dawniej od strony Wałbrzycha, gdzie nad sklepieniem informowano: "Erbaut Unter Regierung Wilhelm's I", czyli "Zbudowano za/podczas panowania Wilhelma I". Tam jednak nie było żadnych liczb i dat, z których mógłby pochodzić zachowany fragment odwróconej "18".
Warto przypomnieć, iż portale nieistniejącego dziś tunelu uważano za wyjątkowe, jako że połączenie ze sobą piaskowca i skał ścian, w których tunel drążono było unikalne.
Zobaczcie zdjęcia tajemniczych napisów oraz historyczne zdjęcia dawnego tunelu:
***
Zobacz też: tajemniczy bunkier pod Świdnicą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?