Tramwaj na Jagodno - są problemy przez lukę w prawie
Jak pisaliśmy wielokrotnie w "Gazecie Wrocławskiej", inwestycja tramwajowa na wrocławskie Jagodno nie może zostać zrealizowana przez wprowadzoną w latach 90. lukę w prawie budowlanym. Nie ma bowiem przepisów i rozporządzeń na poziomie krajowym, które zabraniają lub pozwalają na wykonanie przecięcia linii kolejowej i tramwajowej.
Właśnie taka sytuacja jest na ul. Bardzkiej we Wrocławiu. Czynna linia kolejowa nr 285 między Wrocławiem i Świdnicą przecinałaby torowisko tramwajowe skierowane do skrzyżowania Buforowej i Kajdasza.
"Obecnie przepisy nie pozwalają na skrzyżowanie torów dla tych dwóch typów pojazdów szynowych. W dodatku na torach, które przebiegają przez ulicę Bardzką odbywa się regularny ruch pasażerski" - pisaliśmy we wrześniu 2023 roku.
Jest projekt rozporządzenia. Zostanie przedstawiony mieszkańcom
W grudniu 2023 roku Jacek Sutryk wysłał oficjalne zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury dot. przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego, a więc i możliwości zbudowania torowiska tramwajowego na wrocławskim Jagodnie. Obie te sprawy łączą się ze sobą nie tylko "na papierze", ale też w rzeczywistości. Ulicę Bardzką przecina bowiem czynna linia kolejowa, a w planach przebudowy węzła istnieje zapis o wyniesieniu jej nad jezdnię.
- W celu umożliwienia od strony technicznej realizacji planowanej linii tramwajowej na osiedle Jagodno we Wrocławiu jak i innych inwestycji tego typu, informuję, że zainicjowałem prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie - napisał Piotr Malepszak.
Do sprawy w styczniu wrócił poseł Michał Jaros z Koalicji Obywatelskiej, który również przekazał informacje dotyczące ponownego uregulowania problemu z przecinaniem się tramwajów z pociągami. Poseł, ubiegając się o prezydenturę we Wrocławiu, zapowiedział ten krok już w styczniu.
- Według oficjalnych statystyk, na Jagodnie mieszka ponad 10 tysięcy osób. Powstają nowe bloki, ale w ślad za tym muszą iść inwestycje w infrastrukturę osiedlową. Mieszkanki i mieszkańcy Jagodna oczekują budowy linii tramwajowej - zapowiadał Jaros.
Pod koniec lutego parlamentarzysta potwierdził, że prowadził rozmowy z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem.
- Mogę dziś złożyć jasną deklarację – zmiana przepisów umożliwiających przecięcie się linii tramwajowej i kolejowej z pewnością będzie, a nasz rząd i ministerstwo infrastruktury nad tym pracuje - dodał Jaros.
Na nowych przepisach zdecydowanie zyskają mieszkańcy Jagodna. Osiedle rozrosło się do niebotycznych rozmiarów, a wraz z nim - korki na ul. Buforowej w obu kierunkach.
Jeszcze do końca I kwartału 2024 roku planuje się przedstawienie projektu do konsultacji publicznych.
Przeczytaj także:
- Rutyna czy zamach? Kulisy dolnośląskich katastrof kolejowych
- W przeciwlotniczym schronie zrobią restaurację. Dolnośląski pałac się odrodził!
- Fantastyczne wnętrza Młyna Maria po przebudowie. Mieszkania na sprzedaż i wynajem
- Autostrada A4 70 lat temu. Najpierw sunęli nią żołnierze, a potem ścigali się kolarze
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?