W zamyśle pomysłodawców, Cyklostrada ma umożliwić zwiedzanie na rowerze całego Dolnego Śląska - ze wschodu na zachód i z północy na południe. Ma być budowana do końca dekady także w oparciu o już istniejące odcinki tras rowerowych w regionie.
Wyceniony na około 850 milionów złotych projekt, ma zintegrować lokalne drogi rowerowe i powiąże je z dolnośląską siecią kolejową.
- Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska - powiedział Cezary Przybylski marszałek Dolnego Śląska na specjalnie z wołanej konferencji prasowej.
Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Ma zapewnić między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i zapewnić rowerzystom korzystanie z lokalnych pociągów i innych środków komunikacji publicznej.
- Jako Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjęliśmy działania w celu pozyskania środków unijnych na Sudecką Cyklostradę. Będzie to przełomowy produkt turystyczny, który umożliwi zwiedzanie na rowerze całego województwa - ze wschodu na zachód i z północy na południe –powiedział wicemarszałek Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości.
Cyklostrada ma być wygodna i dostępna dla wszystkich rowerzystów
Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które były prowadzone przez ostatnie cztery lata. W 2017 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową, której podstawowym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano list intencyjny w sprawie Blue Velo – szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki od granicy czeskiej aż do Bałtyku. Dokument podpisano podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego zorganizowanego m.in. przez urząd marszałkowski i Instytut Rozwoju Terytorialnego.
Trasa Blue Velo nawiązuje do modelu długodystansowych szlaków rowerowych prowadzonych wzdłuż dolin rzecznych, takich jak np. Łabska Trasa Rowerowa czy ścieżka wzdłuż Dunaju.
- Budowa bezpiecznej drogi rowerowej podlega ścisłym zasadom. Wszelkie wymogi projektowe i techniczne zostały zawarte w dokumencie opracowanym przez Instytut Rozwoju Terytorialnego. W ten sposób powstały standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej, czyli wytyczne dla budowy dróg rowerowych. Nowe trasy mają mieć po 3 metry szerokości i zostaną poprowadzone obecnymi drogami gminnymi, leśnymi i polnymi – zaznaczył Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego.
Cyklostrada to w zamyśle 11 głównych tras, w tym 5 tras krajowych, stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:
- Trasa krajowa nr 9 - EV 9 (Adriatyk - Bałtyk)
- Trasa krajowa nr 3 - Blue Velo (Ołomuniec - Bałtyk)
- Trasa krajowa nr 12 Słubice – Katowice
- Trasa krajowa nr 6 - Trasa Via Regia (Drezno – Kijów)
- Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa)
Cyklostrada ma spełniać standardy bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności, tak by była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność. Nie może więc zawierać zbyt stromych odcinków. Wzdłuż niej mają być budowane stacje obsługi dla rowerzystów, a także miejsca biwakowe.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?