Wrocław miastem kolei - tak było przed wojną
Kolej miejska we Wrocławiu przed drugą wojną światową funkcjonowała jako efektywny środek transportu w dynamicznie rozwijającym się mieście, którego liczba mieszkańców sięgała nawet 621 tysięcy w 1939 roku. System tramwajowy i kolejowy, w tym kolej S-bahn była wzorowana na berlińskim pierwowzorze.
Po zakończeniu działań zbrojnych i ponownego włączenia Wrocławia do granic polski, liczba ludności drastycznie spadła. Miasto przez dwie dekady funkcjonowało w zgliszczach. Po wielu latach potrzeba komunikacji miejskiej wykorzystującej kolej wróciła.
A kolej miejska we Wrocławiu mogła funkcjonować już w PRL-u. Niestety, pomimo wielu badań i koncepcji każdy projekt upadał na etapie planów.
"Przed wojną Wrocław był jednym z najlepiej rozwiniętych miast – również transportowo. Dziś wiele rozwiązań, które dawniej ułatwiały życie mieszkańcom, jest zapomnianych, nierealizowanych, a obywatele narażeni są na niedogodności związane z nie najlepszym funkcjonowaniem komunikacji miejskiej" - pisali w swojej pracy Hannda Adamiczka i Bartosz Adamiczka, naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Tak miała wyglądać kolej miejska już 20 lat temu:
W 2002 roku polski ekonomista Adam Fularz zaproponował z kolei wprowadzenie we Wrocławiu szybkiej kolei miejskiej, prowadzonej przez odrębnego niż PKP przewoźnika. Pomysł nie doczekał się realizacji, ale plan był bardzo przyszłościowy i dziś mogło z niego skorzystać tysiące pasażerów.
Aktualnie, według nieoficjalnych danych Urzędu Miejskiego, jest nas już prawie 900 tysięcy. A wykorzystania infrastruktury kolejowej nadal brak. Jak mogłaby wyglądać kolej miejska już 20 lat temu? Zobacz linie wrocławskiej kolei miejskiej w galerii:
Koncepcja z 2002 roku zakładała:
- zorganizowanie na Dworcu Świebodzkim głównego punktu przesiadkowego,
- utworzenie węzła kolejowego w pobliżu ul. Grabiszyńskiej,
- swobodny dojazd z zachodu i północy miasta do centrum,
- utworzenie przy ul. Gajowickiej, Hallera i Karkonoskiej przystanków kolejowych,
- utworzenie połączenia lotniska z Dworcem Świebodzkim.
To "zapomniany temat"
Jak pisali kilka lat temu uczeni z Uniwersytetu Ekonomicznego, infrastruktura kolei miejskiej we Wrocławiu jest nieco zapomniana.
"Wrocław posiada bardzo dużą ilość, niewykorzystanej obecnie, infrastruktury kolejowej (torowiska, przystanki kolejowe), która, po odpowiednich pracach renowacyjnych, nadawałaby się do korzystania. Rozwiązanie to wymagałoby relatywnie niewielkich nakładów (w porównaniu np. z metrem), a zapewniałoby szybki, bezkolizyjny przejazd przez miasto i uzupełniałoby infrastrukturę komunikacji miejskiej" - czytamy w podsumowaniu.
Czy doczekamy się połączeń kolejowych między osiedlami? Czy ktoś chciałby w ogóle z nich korzystać?
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?