Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Taka łódź jeszcze nie pływała po Odrze we Wrocławiu

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Studenci Politechniki Wrocławskiej testowali zbudowaną przez siebie łódź napędzaną energią słoneczną.
Studenci Politechniki Wrocławskiej testowali zbudowaną przez siebie łódź napędzaną energią słoneczną. PWr
W trakcie rejsu po Odrze przy Wybrzeżu Stanisława Wyspiańskiego konstruktorzy z Politechniki sprawdzali zwrotność łodzi i maksymalną prędkość. Nad jej konstrukcją i budową studenci z PWr Solar Boat Team pracowali kilka miesięcy.

Konstrukcja powstała na międzynarodowe zawody łodzi solarnych - organizowane co roku m.in. w USA (Solar Splash) i Holandii (Solar Sport One). Te pierwsze są zwykle rozgrywane w czerwcu, a jeśli studentom z PWr udałoby się na nie pojechać, będą pierwszą ekipą spoza amerykańskiego kontynentu, która weźmie w nich udział. W czasie konkursu oceniane są szybkość, zwrotność i efektywność energetyczna łodzi. Właśnie te właśnie parametry studenci sprawdzali podczas pierwszego rejsu po Odrze. Testowali także szczelność łodzi, jej przyspieszenie i to, jak silnik współgra z łodzią oraz czy konieczne są jakieś udogodnienia dla pilota łodzi, by sterowanie było wygodniejsze.

Pierwsze wodowanie łodzi zespołu PWr Solar Boat Team:

- To dla nas bardzo ważny dzień - podkreśliła Dominika Dewor, prezes koła PWr Solar Boat Team. - Nad naszą łodzią pracujemy już od wielu miesięcy. Pandemia znacznie nam to utrudniła. Zawody, na które się wybieraliśmy, zostały odwołane, a prace warsztatowe przesunęły się w czasie. Dlatego cieszymy się, że wreszcie możemy zobaczyć efekt naprawdę dużego zaangażowania i setek godzin spędzonych na projektowaniu, analizach i samej budowie łodzi - powiedziała Dewor.

Po pierwszych testach okazało się, że konieczne są poprawki w systemie komunikacji, bo okazał się zawodny. Studenci potrzebują też specjalnego wózka do wodowania łodzi.

Jednoosobowa łódź wyścigowa ma prawie 6 m długości i 1,6 szerokości. Jest wyposażona w dziewięć paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 6 m kw. i pakiet akumulatorów litowo-fosfatowo- żelazowych (LiFePO4), które zasilają silnik napędowy o mocy 4.5kW -
co odpowiada dwóm czajnikom elektrycznym. Będzie w stanie osiągnąć prędkość 30 km/h. a docelowo, dzięki tzw. hydroskrzydłom, czyli specjalnym płatom nośnym montowanym pod kadłubem, będzie gwarantowała efekt lotu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska