Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ta dolnośląska linia kolejowa to jedna z najbardziej malowniczych tras w Polsce! Zobaczcie, jak ją budowano

Alina Gierak
Alina Gierak
Ponad sto lat temu wykonano to zdjęcie podczas prac nad budową kratownicowego mostu rozpiętego nad rzeką Bóbr, która tutaj wpada do Jeziora Pilchowickiego (jeszcze wtedy w budowie)
Ponad sto lat temu wykonano to zdjęcie podczas prac nad budową kratownicowego mostu rozpiętego nad rzeką Bóbr, która tutaj wpada do Jeziora Pilchowickiego (jeszcze wtedy w budowie) fotopolska.eu
Trasa kolejowa z Jeleniej Góry przez Wleń do Lwówka Śląskiego, słynna z mostu w Pilchowicach, który chciał wysadzić Tom Cruise, będzie znowu czynna. Zanim to nastąpi, obejrzyjcie archiwalne zdjęcia z budowy Kolei Doliny Bobru ( „Bobertalbahn” ). Trasa powstawała przez pięć lat. Na 33 - kilometrowym odcinku torów powstały trzy tunele, most kratowniczy wiszący nad Jeziorem Pilchowickim, należący do najwyższych mostów w Polsce oraz kamienny, czteroprzęsłowy wiadukt w Pilchowicach. Kolej Doliny Bobru była atrakcją turystyczną, a widoki z okien pociągu zapierały dech w piersiach.

Spis treści

Kolej Doliny Bobru - jak powstawała?

Już w latach 80. XIX w. planowano połączenie koleją Jeleniej Góry ze Lwówkiem Śląskim, jednak ze względu na trudny przebieg potencjalnej linii wzdłuż doliny Bobru oraz dużą różnicę poziomów, był to projekt zbyt kosztowny. Aby go urzeczywistnić, musiały minąć dwa dziesięciolecia, kiedy po katastrofalnej powodzi na Bobrze i jego dopływach w roku 1897 podjęto decyzję o budowie zapory w Pilchowicach.

Od roku 1902 budowano ją równocześnie z linią kolejową, która była ważnym środkiem transportu materiałów budowlanych na budowę zapory. Największe wyzwanie stanowił odcinek od zapory do Wlenia, gdzie niezbędnym było wybudowanie trzech tuneli i licznych wiaduktów.

1901 rok. Widok na rzekę Bóbr we Wleniu i fragment budowanj linii kolejowej
1901 rok. Widok na rzekę Bóbr we Wleniu i fragment budowanj linii kolejowej fotopolska.eu

Budowa kolei ruszyła w 1904 roku i trwała pięć lat. Trzeba było wybudować wiele mostów, w tym ten w Pilchowicach, najokazalszy i jedyny o konstrukcji łukowej odwróconej. Wybudowano również okazały wiadukt nad szosą w Pilchowicach. Wydrążono trzy tunele. Wzdłuż linii kolejowej wybudowano również 7 stacji kolejowych:

  • Jeżów Sudecki,
  • Siedlęcin,
  • Pilchowice- Zapora,
  • Nielestno,
  • Wleń,
  • Marczów,
  • Dębowy Gaj,
  • Lwówek Śląski.

Kolej Doliny Bobru cieszyła się dużym powodzeniem wśród turystów.
Niejednokrotnie dech w piersi zapierało, kiedy z okiem wagonów dostrzegaliśmy wijący się kilkadziesiąt metrów poniżej strumień lub gdy pociąg jechał tuż nad brzegiem rwącej rzeki, czy przemierzał most wiszący nad Jeziorem Pilchowickim - opisywali podróż pociągiem.

Lata 1912-1920. Jezioro Pilchowickie, a w dole stacja kolejowa Pilchowice - Zapora.
Lata 1912-1920. Jezioro Pilchowickie, a w dole stacja kolejowa Pilchowice - Zapora. fotopolska.eu

Linia z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego działała do 2016 roku. Potem ją zamknięto z powodu złego stanu technicznego torowisk. Trasa zarastała samosiejkami, podkłady rozkradano, stacyjki popadały w ruinę.

Odbudowa Kolei Doliny Bobru. Kiedy ruszą pociągi?

Rok temu trasę z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego przejął od PKP samorząd województwa dolnośląskiego. Linia ma być zrewitalizowana. Planuje się, że pociągi powrócą na nią w 2026 roku. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego wydzierżawił linię nr 283 na wspomnianym odcinku na 30 lat, dzięki czemu możliwe będzie połączenie stolicy Karkonoszy z Legnicą.

Lata 1908-1909 .Końcowy etap budowy tunelu kolejowego pod górą Czyżyk. Ciekawie rozwiązano przejście z technicznego wąskiego toru na tor o normalnym
Lata 1908-1909 .Końcowy etap budowy tunelu kolejowego pod górą Czyżyk. Ciekawie rozwiązano przejście z technicznego wąskiego toru na tor o normalnym rozstawie szyn. Zdjęcie W. Paula, dokumentalisty budowy linii Kolei Doliny Bobru pochodzi ze zbiorów St. Januszewskiego. fotopolska.eu

Czytaj także

Dla mieszkańców Wlenia, Lwówka Śląskiego i innych miast powiatu lwóweckiego odbudowa Kolei Doliny Bobru oznacza, że po latach wykluczenia komunikacyjnego, będą mieli łatwiejszy dojazd do pracy, szkół, lekarza, urzędów. Rewitalizacja linii kolejowej nr 283 ma być sfinansowana z unijnych funduszy.

Czytaj także

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska