PWR Racing Team zaprezentowało nowy bolid - RT13e
To już drugi elektryczny bolid, który studenci Politechniki Wrocławskiej stworzyli w ramach zespołu PWR Racing Team. O tym, że są pewni jego niezawodności i szybkości, świadczy ich doświadczenie. Od 2009 roku stworzyli już 14 sportowych pojazdów, a w 2017 roku osiągnęli ogromny sukces we Włoszech, wygrywając zawody Formuła SAE Italy.
Do niedawna zespół złożony z około 80 naukowców pracował jednak nad bolidami spalinowymi. W ciągu 12 lat zdobyli wiele sukcesów:
- otrzymali 38 medali, w tym 10 razy zdobywając złoty medal na zawodach Formula Student,
- od początku działalności zajmują 1. miejsce wśród polskich drużyn,
- przez 8 lat nieprzerwanie stawali na podium zawodów.
Studenci żegnają się z bolidami spalinowymi, bo one same odchodzą do przeszłości. Zespół spodziewa się, że za kilka lat w europejskich zawodach Formuły Student będą rywalizować tylko bolidy elektryczne. Im szybciej więc wrocławska drużyna zdobędzie doświadczenie w ich budowie i optymalizacji, tym lepsze wyniki będzie osiągać w przyszłości.
- Konstrukcja auta elektrycznego z systemami jazdy autonomicznej to ogromne wyzwanie, zważywszy, że dopiero zaczynamy swoją przygodę w tych klasach. Od podstaw tworzymy nasz bolid, nie tylko części mechaniczne i kompozytowe, ale także algorytmy jazdy autonomicznej i oprogramowanie do wielu systemów elektronicznych – mówił na prezentacji Przemysław Wójcik, Lider Techniczny PWR Racing Team.
Osiągi i parametry bolidu RT13e:
- rozpędza się do 100km/h w 4 sekundy,
- ma maksymalną moc silników 2x52kW, czyli 141 koni mechanicznych,
- jego silniki elektryczne – zamontowane bezpośrednio w kołach – to autorski projekt naszych studentów,
- waży 245 kg, ale czekamy jeszcze na oficjalne ważenie,
- jest wyposażony w system awaryjnego hamowania o czasie reakcji poniżej 200 milisekund,
- oraz w nowy czujnik LiDAR, który ma 8 razy więcej wiązek i działa w technologii solid-state,
- ma ulepszony projekt akumulatora, składającego się z 384 ogniw i jest o 15 kg lżejszy od zeszłorocznego projektu
- napięcie maksymalne baterii jego baterii to 537,6 V,
- i wyróżnia go też w pełni konfigurowalna kierownica z dostępem do odczytu wszystkich czujników i komunikatów telemetrii.
Bolid może pokonać całą trasę bez kierowcy!
Jednym z największych osiągnięć zespołu PWR Racing Team jest zaimplementowanie systemu jazdy autonomicznej, tak jak działa to w elektrycznych samochodach osobowych najnowszej generacji.
- System jest w stanie rozpoznać wszystkie przeszkody na drodze i je ominąć w krótkim czasie. Jego konstrukcja pozwala też na szybsze pokonywanie zakrętów i bicia kolejnych rekordów czasowych na okrążeniach. Wszystko to bez kierowcy w kokpicie - mówi Zuzanna Ignaszak, liderka działu marketingu w zespole.
Bolid wrocławskich studentów wkrótce wystartuje na zawodach Formuły Student we Włoszech, w Czechach, na Węgrzech i w Polsce. To będzie pierwszy taki konkurs nad Wisłą.
Zespół podkreśla, że na ten sezon stawia sobie bardzo konkretny i ambitny cel: pierwsze miejsce w klasie elektrycznej wśród polskich zespołów Formuły Student.
- W tym sezonie chcemy także przejść pełną inspekcję techniczną 8-etapową w przypadku bolidu elektrycznego i 10-etapową przy starcie w kategorii autonomicznej, co jest sporym wyzwaniem, gdyż jest ona o wiele dłuższa i bardziej skomplikowana niż w przypadku pojazdów spalinowych – dodaje Zuzanna Ignaszak.
Zobacz też: Marsjański łazik Scorpio stworzony przez studentów Politechniki Wrocławskiej został doceniony przez naukowców z NASA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?