Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem po Wrocławiu

Marcin Torz
Fot. Tomasz Hołod
Z Długołęki do Siechnic przez Wrocław? To jeden z kilku pomysłów na wrocławską kolej miejską. Jak na razie pomysłów jest więcej, ale brakuje realizacji. Miejmy nadzieję, że w końcu po Wrocławiu będzie jeździć kolejka, bo pewne jest, że to skuteczna recepta na znienawidzone korki - pisze Marcin Torz

Przynajmniej od 10 lat wrocławscy urzędnicy mówią o miejskiej kolejce. Pociągi, często kursujące pomiędzy wrocławskimi stacjami, a także wyjeżdżające poza granice miasta, mają być receptą (jedną zresztą z kilku, o jakich opowiadają urzędnicy) na korki, które mieszkańcom stolicy Dolnego Śląska nie dają żyć.

Doszło nawet do tego, że inny pomysł na kolejkę ma magistrat, a inny urząd marszałkowski.

Pomysł urzędu marszałkowskiego
W październiku padł pomysł, aby wybudować połączenie kolejowe na wrocławskie lotnisko. Co interesujące, nie z Dworca Świebodzkiego, jak wcześniej planowano. Ówczesny marszałek Marek Łapiński wybrał wariant z Żernik. Z naszych informacji wynika jednak, że relacja Żerniki - lotnisko raczej nie awansuje z działu "pomysły".

Natomiast przywrócenie kolei na Dworzec Świebodzki jest już pomysłem dobrym i - co najważniejsze - możliwym do zrealizowania. Urzędnicy marszałka tłumaczą, że opracowana została już koncepcja obsługi pasażerów z wykorzystaniem tego dworca.

Pracom nad ponownym włączeniem Świebodzkiego do sieci kolejowej towarzyszyć będzie modernizacja otaczającej dworzec sieci ulic. To sprawi, że stanie się on ważnym elementem systemu komunikacyjnego aglomeracji wrocławskiej. Dodatkowo mieszkańcy północnych osiedli peryferyjnych Wrocławia zyskają dogodne połączenie z lotniskiem, stadionem na Pilczycach i centrum miasta.

Marszałek i spółka chcą kupić pięć kolejek, czyli tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Ustalono, że mają jeździć z Wrocławia Głównego do Legnicy, Żmigrodu i Oleś-nicy. Co interesujące, z możliwie najwyższym wykorzystaniem ich szybkości, czyli 160 km/h. Już trwa postępowanie przetargowe.

Do tego w regionie ma jeździć 9 nowych spalinowych szynobusów. Trzy z nich kursują już na terenie województwa, pozostałe zostaną dostarczone jeszcze w tym roku.

Pomysł magistratu
Z informacji urzędu miejskiego wynika, że urzędnicy chcą połączyć Wrocław z powiatami, które wchodzą w skład Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego.

- Preferowaną formą powiązań powinien być nowoczesny system transportu zbiorowego, składający się z Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej, systemów lokalnych powiązań autobusowych dowożących mieszkańców aglomeracji do WKA oraz w formie uzupełniającej powiązań gmin i powiatów z Wrocławiem liniami autobusowymi tam, gdzie niemożliwa jest obsługa z wykorzystaniem WKA - czytamy na stronach magistratu.

System przewozów WKA stanowić będzie także środek transportu miejskiego, służący przemieszczeniu się mieszkańców Wrocławia po samym mieście.

Ustalono, że najpierw (być może jeszcze w tym roku) uruchomiona zostanie linia, która przez Wrocław połączy Długołękę z Siechnicami.

Trasą ma zarządzać Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Wiadomo, że w pociągach jeżdżących we Wrocławiu obowiązywać mają takie same bilety, jak w tramwajach czy autobusach.
Jak będzie poza granicami? Tego jeszcze nie ustalono.

Kolej miejska to nic nowego w Polsce
Jak widać, pomysłów we Wrocławiu nie brakuje. Szkoda tylko, że brakuje woli porozumienia między urzędami. Tymczasem kolej miejska w innych miastach Polski działa w najlepsze. Zaraz po II wojnie światowej uruchomiono ją w Trójmieście (co ciekawe, na bazie przedwojennej szybkiej kolei miejskiej). Z badań wynika, że mieszkańcy Trójmiasta bardzo chętnie z niej korzystają. Dziennie nawet 20 proc. ruchu w mieście obsługuje właśnie kolej.

Podobną popularnością cieszy się warszawska Szybka Kolej Miejska, a także Warszawska Kolej Dojazdowa. W stolicy działa też Kolej Mazowiecka. Na wszystkie pociągi obowiązuje jeden bilet.
Również na Górnym Śląsku od trzech lat kursują miejskie kolejki. Łączą różne miejscowości w regionie. Dzięki temu ruch na ulicach jest mniejszy i samochodem jeździ się swobodnie.
Nadszedł czas, aby we Wrocławiu w końcu również było podobnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska