Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kara za transport rygli na wrocławski stadion

Marcin Rybak
Kontrola na wadze przy ul. Lotniczej wykazała, że nacisk na osie ciężarówki jest zbyt duży
Kontrola na wadze przy ul. Lotniczej wykazała, że nacisk na osie ciężarówki jest zbyt duży Janusz Wójtowicz
Czy po wybudowaniu wrocławskiego stadionu trzeba będzie remontować ulicę Lotniczą, bo jeździły nią zbyt ciężkie samochody z betonowymi elementami - tzw. ryglami zębatymi - potrzebnymi do konstrukcji trybun?

W nocy ze środy na czwartek Inspekcja Transportu Drogowego kontrolowała konwój jadący z bocznicy kolejowej obok pętli przy ul. Lotniczej na stadion. Inspektorzy na jezdni rozłożyli specjalną wagę. Okazało się, że przyczepa jednej z ciężarówek była za ciężka - tzw. nacisk na oś od 3,5 do ponad 5 ton przekraczał normy.

- To dużo. Przekroczenie dopuszczalnego nacisku na drogę to jedne z najpoważniejszych uchybień, jakie ścigamy - mówi Adrian Gierczak z ITD. - Tak wielki ciężar może spowodować zniszczenie drogi. Choć skutki ujawnia się po dłuższym czasie. Dlatego grożą za to surowe kary.
Za zbyt ciężką przyczepę firma Universal Transport może zapłacić 23 tysiące złotych kary. Zdaniem inspektorów, źle rozłożono ciężar wiezionego na stadion elementu. - Będziemy się odwoływać. Naszym zdaniem ważenie przeprowadzono nieprofesjonalnie - denerwuje się Tomasz Framski z Universal Transport. - Jestem tego pewien.

Jego zdaniem, akcja ITD to efekt "denuncjacji" jednej z konkurencyjnych firm. - Wiem, kto za tym stoi - zarzeka się Framski. Przeciążona przyczepa to niejedyny efekt nocnej akcji inspektorów. Druga z kontrolowanych ciężarówek nie miała problemu z wagą, a z dokumentami.

Inspektorzy twierdzą, że woziła betonowe rygle nielegalnie. Pojazd jest zarejestrowany w Niemczech. Taka ciężarówka może zrobić w Polsce tylko trzy kursy z towarem i musi wrócić do swojego kraju. To przepis chroniący polski rynek. - W Niemczech obowiązują takie same przepisy - przekonuje Adrian Gierczak z ITD. - Naszym zdaniem ciężarówka była u nas za długo. Efekt, to 12 tysięcy złotych kary. No i konieczność podstawienia przez przewoźnika nowej ciężarówki.

Tomasz Framski jest oburzony. - Ten kraj jest chory - złości się. Zapowiada walkę o uchylenie kary. Jego zdaniem firma prawa nie złamała.

W nocy ze środy na czwartek ciężarówki Universal Transport miały dostarczyć na budowę 4 betonowe elementy. Dostarczyły tylko dwa. Resztę nocy trwało postępowanie inspektorów.
Tomasz Framski zapewnia, że akcja Inspekcji nie utrudni budowy stadionu. - Dostarczyliśmy już na budowę i tak więcej niż pierwotnie planowano. W nocy z czwartku na piątek na stadion wyruszyły kolejne rygle.

Po co te rygle
Wielkie betonowe belki podtrzymają trybuny wrocławskiego stadionu. Są produkowane w Niemczech, w fabrykach należących do firmy Max Bögl, która jest generalnym wykonawcą areny.
Na stadionie zamontowanych bedzie 100 rygli. W tym 50 największych. Każdy z nich ma 36 metrów długości i waży 110 ton.
Do Polski przywożone są pociągami na bocznicę kolejową na Kuźnikach. Stamtąd jadą na stadion.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska