Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Ślimaczy się budowa ekspresowych dróg do Warszawy i Poznania

Magdalena Kozioł
Nie ma nadziei, by S5 do Poznania powstała na Euro. Dopiero za trzy lata dojedziemy szybciej do stolicy

Kiedy zacznie się budowa drogi ekspresowej S5 z Wrocławia do Poznania? Dziś Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu ogłosi, przy którym z wariantów przebiegu tej trasy przyroda ucierpi najmniej.

- Jeżeli w ciągu tygodnia nie pojawią się żadne odwołania, RDOŚ wyda decyzję środowiskową. Będziemy mogli wtedy ogłosić przetarg na projekt budowlany - tłumaczy Michał Nowakowski, specjalista ds. komunikacji społecznej z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

To dobra wiadomość dla kierowców, ale nie mogą oni liczyć, że niespełna 50-kilometrowa trasa zostanie oddana przed Euro. Prace mają ruszyć na początku 2011 r., a zakończą się w grudniu 2012 r. Na otarcie łez kibicom zafundowano remont drogi krajowej nr 5.

Choć prace na terenie województwa wielkopolskiego są bardziej zaawansowane niż u nas, to nie ma szans, by i tam cieszyć się jazdą pod całej drodze ekspresowej S5. Stanie się to możliwe, ale tylko między Gnieznem a Poznaniem. Ten odcinek, który oddzielnie budują dwie firmy, ma być oddany do użytku w czerwcu 2012 r.

- Prace już trwają - zapewnia Marcin Kucharczak z poznańskiego oddziału GDDKiA.

We wtorek, 3 sierpnia, plac budowy na niemal 30-kilometrowej trasie Bojanów - Rawicz - Korzeńsko został przekazany konsorcjum firm: Alpine Bau GmbH, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska. Robotnicy zaczną prace w przyszły wtorek. Skończą je dopiero w październiku 2012 r. Już wiadomo, że odcinek z Mielna do Gniezna zostanie otwarty w grudniu 2012 r., z Poznania do Kaczkowa zaś - dopiero w lipcu 2013 r.

Nie lepiej sytuacja wygląda na drodze ekspresowej S8 z Wrocławia do Warszawy. Gdyby powstała na czas, moglibyśmy dojechać do stolicy nawet w cztery godziny. Na 22-kilometrowej trasie z Wrocławia do Oleśnicy trwają prace przygotowawcze. Roboty ruszyć nie mogą, bo wcześniej powinien być zatwierdzony drugi już raport o wpływie tej inwestycji na środowisko. Prace wstępne trwają również na odcinku z Oleśnicy do Sycowa.

Tomasz Dereń, menedżer projektu z firmy Skanska, tłumaczy: - Czekamy na pozwolenie na budowę. Wszystko skończymy w maju 2012 r.

449 mln będzie kosztowało zbudowanie drogi S8 z Wrocławia do Oleśnicy

Optymizmem nie napawa postęp prac w Wielkopolsce. Pod koniec czerwca ogłoszono przetarg na odcinki: Syców - Kępno, Kępno - Wieruszów i Wieruszów - Walichnowy. Ma być oddany w lutym 2013 r.

Jeszcze gorzej jest w województwie łódzkim, gdzie część drogi jest dopiero w fazie projektowania. Na Mazowszu S8 budowę rozpoczęto, ale na kilka fragmentów nie rozstrzygnięto przetargów. Dziś wydaje się, że szybciej do Warszawy będziemy podróżować dopiero za 3 lata.

Posłowie PiS-u chcą wydłużyć S5

Ma ona mieć dodatkowe 110 km i prowadzić z Wrocławia do granicy czeskiej. Posłowie PiS-u, Waldemar Wiązowski i Wiesław Kiljan, zamierzają napisać do premiera Tuska list, by trasę relacji Wrocław - Boboszów wpisał w skład jednego z europejskich korytarzy transportowych.

Będą w tej sprawie rozmawiać z dolnośląskimi parlamentarzystami różnych opcji politycznych. Chcą stworzyć lobby, by droga powstała po 2013 r. za unijne pieniądze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska