O tym, że owoce są bardzo zdrowe i warto je jeść, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. I o tym, że są doskonałym składnikiem codziennego jadłospisu dla osób, które walczą z nadwagą też wiemy. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że nie wszystkie owoce można jeść bez ograniczeń.

Owoce, choć są bardzo wartościowym źródłem witamin i składników mineralnych, zawierają również fruktozę, czyli naturalny cukier. Dlatego należy traktować je raczej jako dodatek do diety, niż pełny posiłek.

- Owoce, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, ze względu na wysoki poziom cukru to m.in. winogrona ciemne i zielone, liczi, figi, mango, granat, wiśnie, kaki, banany, mandarynki, ananasy oraz gruszki.

Mniejszą ilość cukrów zawierają równie pyszne pomarańcze, kiwi, nektaryny, morele, agrest, porzeczki, grejpfruty, kokos, jeżyny, truskawki czy maliny – podpowiada Monika Honory, ekspert ds. żywienia.

Niepożądanym działaniem owoców jest fakt, że wpływają na zwiększenie produkcji kwasu żołądkowego, który podrażnia ściany żołądka. Nie powinno się więc jeść ich na czczo i przed samym zaśnięciem.

Po spożyciu owoców należy odczekać dłuższy czas, aby umyć zęby. Dotyczy to przede wszystkim cytrusów. Pomarańcze, cytryny, limonki, itd. zawierają kwasy, które nadtrawiają szkliwo zębowe, sprawiając, że staje się ono słabsze.

- Dodatkowo, efekt ten może być zwielokrotniony używaniem szczoteczki do zębów z twardym włosiem. Jest to szczególnie niebezpiecznie dla osób, które mają odsłonięte szyjki zębowe, ponieważ w tych miejscach szkliwo już i tak jest bardzo cienkie. Dlatego po spożyciu owoców cytrusowych należy przepłukać jamę ustną dużą ilością wody, a następnie odczekać godzinę zanim przystąpimy do czyszczenia zębów – dodaje ekspert.

Które z owoców mają najmniejszą ilość kalorii?

Ćwiartka średniej wielkości arbuza ma tyle samo kalorii co dziesięć garści truskawek. Pięć garści truskawek to tyle co średniej wielkości gruszka.

  • · Agrest - 50g/ 21kcal
  • · Czereśnie – 80g/ 49kcal
  • · Truskawki - 70g/ 22 kcal
  • · Wiśnie – 70g/ 35kcal
  • · Śliwki (np. węgierek) – 80g/ 37kcal
  • · Porzeczki – 40g / 14 kcal
  • · Jagody – 50g/ 23 kcal
  • · Winogrona – 70g/ 48 kcal
  • · Garść malin – 70g/ 36 kcal
  • · 1 średnia brzoskwinia - 85g/ 33kcal (bez pestki)
  • · 1 średnia nektarynka - 115g/ 51 kcal (bez pestki)


Zobacz także:



Jak cukier wpływa na nasze zdrowie?

Źródło: TVN