Były już telefony z Afryki, a teraz są z Austrii. Zwykle jest tylko jeden sygnał późno wieczorem lub w nocy. Nie oddzwaniajmy na nieznane numery.

„Nie oddzwaniajcie na numery zaczynające się od 00432090 (...), bo nie wypłacicie się za telefony. Ostrzegamy wszystkich przed tymi numerami z Austrii. Dzwonią wieczorem lub w nocy, bo myślą że rano oddzwonimy. Bądźcie czujni! Nie dajcie się nabrać! Jest tylko jeden sygnał! Udostępniajcie dalej. Niech się rozniesie!” - takie ostrzeżenie pani Agnieszki z Bydgoszczy znaleźliśmy na Facebooku.

W podobnym tonie wypowiada się pani Monika. „Pierwszy telefon dostałam w niedzielę przed godz. 22, a drugi w poniedziałek po godz. 21. To był jeden sygnał, nawet nie zdążyłam odebrać. Gdy tylko zobaczyłam, że zaczyna się od 0043, wiedziałam, że jest to numer zagraniczny. Sprawdziłam, że to Austria. Od razu mi się przypomniała fala telefonów z Afryki sprzed dwóch czy trzech lat. To oszustwo! Nie oddzwaniajcie” - pisze pani Monika.

W tych szkołach lekcje rozpoczną się później

Mamy skłonność do oddzwaniania
W Urzędzie Komunikacji Elektronicznej do tej pory nie odnotowali sygnałów od abonentów dotyczących połączeń z numerów rozpoczynających się od 00432090 (...).

- Jeżeli połączenia, a bardziej sygnalizacja połączenia, z wymienionych numerów wykonywane są masowo na przypadkowe numery abonentów w Polsce, należy założyć, że może to być próba oszustwa. Chodzi tutaj o wykorzystywanie skłonności abonentów do oddzwaniania, czyli tzw. scam - informuje Wojciech Gunia, starszy specjalista w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

To nie były telefony z Afryki
Wiele osób, jeśli zobaczy na wyświetlaczu nieodebrane połączenie zaczynające się od cyfry 0043, uzna, że jest to numer krajowy. Taka strefa numeracyjna obowiązuje w Siemianowicach Śląskich.

Podobnie było kilka lat temu z tzw. telefonami z Afryki. Oszuści również dzwonili wieczorem albo w nocy, co miało skłonić nas do oddzwonienia. Wiele osób tak zrobiło, bo numery „wyglądały” na krajowe. Początek międzynarodowego numeru kierunkowego Demokratycznej Republiki Konga (+243...) lub Wybrzeża Kości Słoniowej (+225...) był mylony z numerem kierunkowym strefy np. 22 (Warszawa) oraz 24 (Płock). Zatem, jeśli oddzwoniliśmy, operator obciążył nas jak za połączenie międzynarodowe. A to słony wydatek. Podobnie będzie w przypadku połączeń z Austrią.

W przypadku telefonów z Afryki często zdarzało się że oszuści celowo wydłużali połączenia, np. w słuchawce symulowany był sygnał rozłączenia. Wówczas jeżeli sami nie naciśniemy czerwonej słuchawki, to połączenie trwa i co za tym idzie, operator nalicza dalej opłaty za to połączenie.

Zablokujmy sobie „drogie” i zagraniczne numery
Co zrobić, by nie dać się nabrać?

Ponieważ oszuści działają za granicą, trudno ich namierzyć i zmusić do zaniechania tego procederu. Dlatego też sami musimy się przed nimi chronić.

Przede wszystkim nie oddzwaniajmy na numery, których nie znamy. Jeśli nie mamy rodziny za granicą i nie wykonujemy połączeń do innych krajów, u swojego operatora zablokujmy sobie możliwość wykonywania rozmów międzynarodowych. W ten sposób zyskamy pewność, że nie wpadniemy w sidła tych naciągaczy.

Zablokujmy też sobie możliwość wykonywania połączeń na numery o tzw. podwyższonej płatności, czyli zaczynające się m.in. od 700. Opłata za nie wynosi od 37 groszy aż do 7,69 zł za minutę rozmowy lub od 9,99 zł do 34,96 zł za każde połączenie.

By zablokować sobie takie numery, należy skontaktować ze swoim operatorem.

Wówczas, nawet gdy będziemy chcieli oddzwonić pod nieznany numer, a będzie to numer zagraniczny albo „drogi”, to połączenie nie zostanie zrealizowane.

Na co uważać?

  • Nie odpisujmy na SMS-y np. w konkursach, jeśli ich numer zaczyna się od cyfry 7 lub 9
  • Te rozpoczynające się od cyfry 7 kosztują mniej niż 10 zł. O tym ile, informuje cyfra znajdująca się po 7. Oznacza wartość netto wysyłanej wiadomości SMS. Np. numer zaczynający się od 72, oznacza że koszt SMS-a wynosi 2 zł plus VAT.
  • Droższe są SMS-y rozpoczynające się od cyfry 9.
  • W tym wypadku zapłacimy ponad 10 zł. Ile? Powiedzą o tym dwie cyfry po 9. Np. numer zaczynający się od 925 oznacza, że koszt SMS-a to 25 zł plus VAT.
  • Jeśli mamy pytania czy wątpliwości, zadzwońmy do Centrum Informacji Konsumenckiej UKE
  • Infolinia 801 900 853 lub tel. 22 534 91 74 są czynne od poniedziałku do piątku, od godz. 8.15 - 16.15.

Info z Polski - 17 sierpnia 2017 roku.