Pod koniec września przebywała w naszym regionie misja gospodarcza przedsiębiorców z Indii. Ponad 20 małych i średnich firm z Dolnego Śląska uczestniczyło w rozmowach biznesowych z przedstawicielami 6 przedsiębiorstw z Indii. Spotkania dla branż spożywczej, kosmetycznej, elektronicznej, ICT oraz maszyn i urządzeń, zorganizowane zostały w siedzibie Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej. Organizatorami misji byli samorządowa spółka DAWG oraz firma EuroSpektrum.

Jakość i technologia
W czasie czterodniowej wizyty Hindusi nie tylko odbyli spotkania z potencjalnymi partnerami handlowymi, ale również odwiedzili fabrykę leków Tołpa – TORF CORPORATION, Wrocławski Park Technologiczny oraz tereny inwestycyjne pod Wrocławiem, m.in. budowane przez przedsiębiorcę Adama Biska Centrum Europa-Azja.

– Przyjeżdżając do Polski, na Dolny Śląsk, Hindusi nie do końca wiedzieli, czego się spodziewać.

Okazało się, że wizyta była dla nich dość zaskakująca. Byli pod wrażeniem wysokiej jakości technologicznej naszych produktów i usług. Zaskoczyło ich, że sprzedajemy najnowszą technologię i wiedzę, a nie tanią siłę roboczą – mówi Andrzej Jamrozik, prezes DAWG.

Poprzez Indie na rynek afrykański
– Ze wstępnych rozmów podczas przygotowań do wizyty wynikało, że przedsiębiorcy z Indii są zainteresowani przede wszystkim inwestycjami w naszym regionie. Teraz także bardzo im zależy byśmy to my z nowymi technologiami weszli na ich rynek, a poprzez nich także na rynek afrykański, gdzie są jednym z głównych inwestorów i dostawców – podkreśla Mariusz Sinior, ekspert z Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera DAWG.
Wiele wskazuje na to, że jednym z pierwszych dolnośląskich partnerów dla firm z New Delhi będzie wrocławska fabryka leków Tołpa. Współpracą zainteresowane jest przedsiębiorstwo Impression Henna produkujące największą ilość najwyższej jakości pod względem koloru i działania henny na świecie, a w Polsce poszukujące dostawców surowców oraz partnerów biznesowych.
Drugą firmą, która dostrzegła potencjał wrocławskiej fabryki, jest Lass Naturals, zajmująca się produkcją kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy na bazie naturalnych składników, dostarczająca produkty niemal na cały świat.

– Chcielibyśmy być przedstawicielami Tolpy na rynku indyjskim. Ta firma skupia się na jakości, a to dla nas bardzo ważne. Z mojego doświadczenia wynika, że szczególnie linia kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn mogłaby być u nas hitem. Jestem pod wrażeniem, że dla mężczyzn przygotowana jest  tak bogata oferta – mówi Deepak Jain, dyrektor handlowy Lass Naturals.
Tołpa-TORF CORPORATION - Fabryka Leków Sp. z o.o., średniej wielkości firma zatrudniająca 160 pracowników, ma udział w polskim rynku męskich kosmetyków na poziomie  8,2 proc.
– Nasza firma cały czas rozwija współpracę międzynarodową z głównym naciskiem na Europę i kraje azjatyckie. Mamy tam zarówno dostawców, jak i odbiorców, dlatego te rynki są dla nas ważne strategicznie. Wizyta gości z Indii daje szansę na rozwinięcie współpracy i wymianę doświadczeń biznesowych. Możemy się od siebie wzajemnie sporo nauczyć – podkreśla Paweł Pietruszka, dyrektor sprzedaży Tołpa – TORF CORPORATION –Fabryka Leków.

Oculus Rift
We Wrocławskim Parku Technologicznym największe zainteresowanie hinduskich przedsiębiorców wzbudził produkt wrocławskiej firmy Dziki Jeż i jej Oculus Rift – urządzenie w formie okularów, dzięki którym można przenieść się w dowolne miejsce na świecie i w sposób niezwykle realistyczny je zwiedzić.
Urządzenie prezentowane było m.in. na EXPO 2015 w pawilonie polskim w Mediolanie. Zakupem okularów zainteresowany jest RGS Innovative z branży ICT, dystrybutor baterii, podzespołów do urządzeń elektronicznych, współpracujący z firmami takimi jak: APC, Emerson, Microtek, Luminous, Sukam oraz Tata Green.

– Oferta Pracowni Interakcji, która skupia firmy działające w obszarze technologii związanych z Rzeczywistością Wirtualną, rzeczywiście wzbudziła największe zainteresowanie. Przedstawiciele sektora ICT z Indii zadawali wiele szczegółowych pytań dotyczących usług oferowanych przez prezentowane firmy, będąc pod wrażeniem zaawansowania technologicznego przedstawionych materiałów w stosunku do analogicznych prezentacji, w których do tej pory uczestniczyli w innych krajach.
Efektem wizyty była wymiana kontaktów i pomysłów na przyszłe wspólne przedsię-wzięcie, co podkreśla konieczność i zasadność organizowania podobnych misji w przyszłości – mówi Jędrzej Nawara, kierownik Pracowni Interakcji w Zespole Laboratoriów Informatycznych WPT.

Polskie, czyli europejskie
Słabo znana na hinduskim rynku polska marka postrzegana jest jako europejska i nie jest obciążona złymi stereotypami, co pozwala nam na budowanie wizerunku opartego na dobrej jakości za dobrą cenę. Polska na liście największych unijnych eksporterów do Indii zajmowała w 2013 r. 10. miejsce. Najważniejszymi eksporterami towarów wśród państw UE są: Niemcy, Belgia i Wielka Brytania, które odpowiadają za ponad 58 proc. unijnego eksportu do Indii.

– Hindusi pokazali, że są bardzo otwarci na Polskę. Ta wizyta jest dopiero początkiem naszej współpracy. W przyszłym roku zamierzamy przedstawić dolnośląską ofertę eksportową w Bombaju i New Delhi, które są kilkudziesięciomilionowymi rynkami odbiorców – mówi Andrzej Jamrozik, prezes DAWG, spółki zajmującej się promocją i pobudzaniem eksportu oraz pomocą dla firm we wchodzeniu na zagraniczne rynki. A na tym azjatyckim rynku dolnośląskim przedsiębiorcom z pewnością będzie łatwiej zaistnieć, niż na przykład w Chinach.

– W Indiach prawie nas nie ma. Wielkością  i chłonnością jest to rynek podobny do chińskiego, jednak kulturowo Hindusi są nam bliżsi i łatwiej jest robić z nimi interesy – podkreśla Grzegorz Bratek z firmy EuroSpektrum.

– Hindusi, a także kraje Bliskiego Wschodu – głównie Emiraty Arabskie – powinni być naszymi głównymi celami eksportowymi. Musimy bardziej aktywnie wchodzić tam z promocją gospodarczą naszych technologii, towarów i usług – dodaje Mariusz Sinior, ekspert DAWG.

Przedstawicieli hinduskich firm zainteresowała również bogata oferta magazynowa Dolnego Śląska. Pod tym względem wyróżnia się szczególnie Wrocław, który jest jednym z najważniejszych regionalnych rynków magazynowych w kraju.

– To dla nas bardzo cenna informacja. Widzimy, że nie byłoby tu problemu ze składowaniem naszych towarów. Poza tym w takim miejscu warto wybudować własne centrum logistyczne – rozważa Nikhil Kumar, menedżer ds. eksportu Kohinoor  Foods Limited, hinduskiej firmy zajmującej się przetwórstwem, produkcją i sprzedażą żywności, również organicznej.