15 sierpnia 2017 r. Air Berlin złożył wniosek o upadłość. Przewoźnik zakończył 2016 rok ze stratą opiewającą na 780 mln euro. Ekspert w dziedzinie odszkodowań lotniczych wyjaśnia, co w związku z tą sytuacją powinni wiedzieć pasażerowie tej linii lotniczej.

Air Berlin potwierdził, że w pierwszym etapie loty będą wykonywane zgodnie z planem. Oznacza to, że pasażerowie, którzy spotkają się z opóźnieniem czy odwołaniem kursu bądź odmową wejścia na pokład – zgodnie z regulacją UE WE261 – mogą ubiegać się o odszkodowanie nawet do 600 euro. Wniosek o rekompensatę można złożyć nawet 3 lata po problematycznej podróży.

Jak tłumaczy ekspert AirHelp, w momencie, gdy Air Berlin finalnie zakończy swoją działalność, bilety przestaną być ważne. Wówczas wypłata odszkodowania jest zależna od rodzaju rezerwacji:

  • pasażerowie, którzy zarezerwowali lot bezpośrednio u Air Berlin, nie otrzymają rekompensaty z tytułu niewypłacalności linii lotniczej,
  • ubieganie się o odszkodowanie jest możliwe po zakupie biletu za pośrednictwem biura podróży lub linii partnerskiej, gdy loty zostały objęte programami ubezpieczeniowymi, co w przypadku wycieczek zorganizowanych jest obowiązkowe,
  • klienci, którzy zarezerwowali lot bezpośrednio u Air Berlin, ale jako środka płatności użyli karty kredytowej, powinni natomiast odzyskać pieniądze za bilet. Płatność może zostać bowiem anulowana, zanim dotrze do linii lotniczych. Ponadto w przypadku ogłoszenia upadłości istnieje możliwość spłaty zadłużonych kwot. W tym przypadku należy przesłać odpowiednie dokumenty do firmy, obsługującej karty kredytowe, która poświadcza nieudaną transakcję.

Pasażerowie, którzy spotkali się z odwołanym lub anulowanym lotem, jeszcze będąc na lotnisku mogą sprawdzić swoje uprawnienia do ubiegania się o odszkodowanie oraz złożyć wniosek. Wystarczy skorzystać ze specjalnej, bezpłatnej aplikacji.

Obejrzyj wideo:
60 sekund biznesu: Żywność dobrej jakości musi kosztować