Ponad 10 mln zł z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) sfinansuje projekty 26 przedsiębiorstw wybranych w konkursie „Internacjonalizacja MŚP” Programu Polska Wschodnia.

Na wyjście z produkcją lub usługami na rynki zagraniczne decydują się przede wszystkim duże firmy, które są często częścią globalnych grup kapitałowych. – Dlatego w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju uznano, że niezbędne jest skoncentrowanie, w większym niż dotychczas zakresie, promocji gospodarki na MŚP, które mają największy potencjał do rozwoju działalności międzynarodowej – mówi Radosław Runowski, dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw PARP.

Jednym z instrumentów w tym obszarze wdrażanym przez PARP jest „Internacjonalizacja MŚP” z Polski Wschodniej. PARP rozstrzygnęła etap konkursu, w którym nabór odbywał się w czerwcu br.

Budżet działania „Internacjonalizacja MŚP” na wszystkie konkursy w tej perspektywie finansowej wynosi ok. 115 mln euro. Wartość wniosków rekomendowanych do dofinansowania w konkursie właśnie rozstrzygniętym to ponad 10 mln zł.

Wsparcie skierowane jest na rzecz wzrostu międzynarodowej aktywności gospodarczej MŚP z makroregionu Polski Wschodniej. Obejmuje kompleksowe, indywidualne, profilowane pod odbiorcę działania związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego w MŚP w oparciu o internacjonalizację ich działalności. Przedmiotem wsparcia będzie m.in.: uzyskanie przez przedsiębiorstwa doradztwa w zakresie opracowania strategii wejścia na rynek zagraniczny, analizy rynku docelowego, przedstawienia możliwych i optymalnych kanałów dystrybucji, wyselekcjonowania oraz nawiązania kontaktów z partnerami zagranicznymi.

–Internacjonalizacja MŚP " to instrument doradczy, w którym wspieramy przedsiębiorców w zakresie diagnozy swojego potencjału pod kątem internacjonalizacji, przygotowaniu przedsiębiorstwa i jego oferty pod kątem eksportu (sprzedaży zagranicznej) oraz aktywnego poszukiwania partnerów biznesowych – mówi Runowski. Najwięcej projektów dotyczy firm zajmujących się produkcją maszyn i urządzeń. Na drugim miejscu w kolejce po dofinansowanie uplasowały się firmy zajmujące się ekologią i budownictwem ekologicznym.

Rolą Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest pomoc MSP w wyjściu na zagraniczne rynki. W obecnej perspektywie finansowej PARP wdraża instrumenty wsparcia na rzecz internacjonalizacji przedsiębiorstw i promocji gospodarczej na łączną kwotę ok. 238 mln euro (czyli ok. 995 mln zł). Jest to kwota największa ze wszystkich, jakimi dysponują instytucje publiczne odpowiedzialne za zagadnienie internacjonalizacji i promocji gospodarczej.