Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK)podpisały umowy dotyczące finansowania budowy Trasy Łagiewnickiej (część południowego odcinka wewnętrznej obwodnicy Krakowa) łącznie z nową linią tramwajową. Kredyt udzielony przez EBI jest objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) – jednego z filarów Planu inwestycyjnego dla Europy opracowanego przez Komisję Europejską pod kierownictwem Jean-Claude’a Junckera.

EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln PLN (około 93 mln EUR) i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln PLN (około 69,3 mln EUR). Budowa Trasy Łagiewnickiej, w skład której wchodzą dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km, jest kluczową inwestycją przyczyniającą się do zmniejszenia korków na drogach w Krakowie.

Uzyskana w wyniku realizacji projektu poprawa jakości usług publicznego transportu zbiorowego – co do szybkości, komfortu i niezawodności – pozwoli również ograniczyć korzystanie z prywatnych samochodów, a przez to zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza spalinami.

Natomiast dzięki wybudowaniu skrzyżowań wielopoziomowych zostanie zwiększone bezpieczeństwo ruchu na trasie. Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się rozpocząć jeszcze w 2017 roku, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2020.


- Wspieranie rozwiązań w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu jest jednym z głównych priorytetów EBI, a Trasa Łagiewnicka idealnie wpisuje się w tę kategorię. Udzielony przez nas kredyt pozwoli wyeliminować zator utrudniający ruch w mieście, a także pozytywnie wpłynie na jakość środowiska naturalnego w mieście, obniżając poziom emisji zanieczyszczeń. Docelowo przyniesie to znaczną poprawę jakości życia mieszkańców Krakowa- mówił Vazil Hudák, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność Banku w Polsce

 

- Misją Banku Gospodarstwa Krajowego, jako banku rozwoju, jest między innymi finansowanie projektów, dzięki którym regiony lepiej rozwijają się społecznie i gospodarczo, a Polakom żyje się wygodniej i bezpieczniej- powiedział Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. - Cieszę się, że mogliśmy wesprzeć ten projekt. BGK od dawna współpracuje z samorządem miasta Krakowa. Jesteśmy profesjonalnym i zaangażowanym partnerem, pomagamy miastu rozwijać budownictwo komunalne, wspieramy lokalną przedsiębiorczość- dodał Nierada.

 

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Jyrki Katainen, odpowiedzialny za miejsca pracy, wzrost inwestycje i konkurencyjność, powiedział -Kręgosłupem naszej gospodarki jest infrastruktura transportowa, której modernizacja jest niezbędna, by sprostać wyzwaniom przyszłości, a to wymagać będzie ciągłych działań inwestycyjnych. Dzisiejsza umowa pokazuje, jaką rolę może odegrać Plan Inwestycyjny w uruchomieniu inwestycji koniecznych do realizacji tych projektów- mówił Katainen.


- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa - w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana- mówił Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

 
EBI udzielił kredytu długoterminowego na atrakcyjnych warunkach spółce celowej o nazwie Trasa Łagiewnicka SA, która została powołana przez miasto w 2016 roku. O zapewnienie finansowania typu „quasi-equity” władze miasta zwróciły się do Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Głównym wykonawcą – wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego – jest konsorcjum Budimex/Ferrovial.