Idea społecznej odpowiedzialności biznesu - CSR, od kilkunastu lat zyskuje na popularności także w polskim biznesie. Firmy są świadome, iż muszą działać w harmonii ze środowiskiem i lokalnymi społecznościami - także we własnym interesie. Okazją do pochwalenia się dorobkiem w tym zakresie jest konkurs na najlepszy raport CSR. Swoją nagrodę przyznają też internauci.

Co roku jedną z nagród w Konkursie Raporty Społeczne przyznają internauci. Otrzymuje ją raport, który w internetowym głosowaniu zdobył najwięcej wskazań. W tegorocznej, 11. edycji etap głosowania rozpoczął się 16 sierpnia i potrwa do 17 września włącznie. Odbywa się przez stronę raportyspoleczne.pl/zaglosuj-na-raport/.

Internauci mogą oddawać swoje głosy na 44 raporty, to rekordowa liczba publikacji zgłoszonych w historii konkursu. Wśród nich znalazło się 40 opracowanych przez firmy, 2 przez fundacje korporacyjne i po jednym przez organizację pozarządową i instytucję publiczną.

- Głosowanie jest szansą na zapoznanie się z całym spektrum raportów, i co za tym idzie, aktywności organizacji z zakresu CSR np. na rzecz społeczeństwa czy środowiska. Internauci stają się tym samym bardziej świadomymi klientami, pracownikami, dostawcami. Firmy z kolei, zyskują dodatkową szansę na prezentację swojej odpowiedzialności, której podsumowaniem są przygotowywane przez nie raporty oraz co nie mniej ważne - rozwijanie procesu dialogu z otoczeniem. Zachęcam więc do lektury zgłoszonych raportów, których w tym roku mamy rekordową liczbę, i do głosowania, na Państwa zdaniem, najlepsze - mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Konkurs Raporty Społeczne organizowany jest przez Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firmę Deloitte. Co roku nagradzane są najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Pochwała dla dobrych praktyk

Głównym celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie raportowania niefinansowego i wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie. Dzięki tej inicjatywie wyróżniane są przedsiębiorstwa, które nie tylko prowadzą działalność, biorąc pod uwagę interes społeczeństwa i środowiska, ale także potrafią w sposób jasny, przejrzysty i wiarygodny zaprezentować swoje dokonania w publikowanych raportach. Konkurs przyczynia się do transparentności działań organizacji i podejmowania dialogu z interesariuszami. Stanowi też dobre źródło inspiracji do tego, w jaki sposób ujawniać dane niefinansowe. Jest to ważne w perspektywie wchodzącego w 2018 r. obowiązkowego raportowania niefinansowego obejmującego największe firmy w Polsce.
Jury eksperckie spośród zgłoszonych raportów przyznaje nagrodę główną, nagrodę za najlepszy debiut i wyróżnienia. Najlepszy raport wybierają również dziennikarze i internauci.

Konkurs Raporty Społeczne odbywa się od 2007 roku. Jego organizatorami jest Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firma Deloitte.

Wszystkie zgłoszone raporty zostały opublikowane na stronie: raportyspoleczne.pl/zaglosuj-na-raport/. Głos można oddać dokładnie na trzy publikacje. Kolejno, w widocznych na stronie polach wpisać adres mail (1 osoba = 1 mail) i wybrać grupę interesariusza, do którego głosujący należy, i dopiero kliknąć przycisk „zagłosuj”. Zakończenie procesu głosowania ma miejsce po dokonaniu potwierdzenia - odkliknięcia linku w mailu wysłanym automatycznie ze strony głosowania na wskazany wcześniej mail.

Wyniki w kategorii „nagroda internautów”

Ogłoszenie nagrody w tej i pozostałych kategoriach (nagroda główna, najlepszy debiut, nagroda dziennikarzy, nagroda Ministra Rozwoju, wyróżnienia) odbędzie się na początku października.
- Poziom raportów zgłaszanych do konkursu z roku na rok zyskuje na jakości. To dokumenty przygotowane w oparciu o najwyżej jakości standardy międzynarodowe, które w rzetelny sposób pokazują biznes i związane z nim szanse oraz wyzwania. Są one również cennym źródłem informacji dla interesariuszy, zwłaszcza inwestorów - mówi Irena Pichola, Partner, Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej, Deloitte. - Również internauci, jak co roku mają szansę wybrać ich zdaniem najlepszy raport zgłoszony do konkursu oceniając, jaki faktycznie wpływ wywiera przedsiębiorstwo na otaczającą rzeczywistość, oraz czy firmy dbają o środowisko naturalne, pracowników i warunki pracy - dodaje.

Forum Odpowiedzialnego Biznesu to największa organizacja pozarządowa zajmująca się CSR. Jej celem jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, inspirowanie biznesu, który zmienia świat, łączenie ludzi, którzy zmieniają biznes. Stowarzyszenie powstało w 2000 roku z inicjatywy środowisk gospodarczych, akademickich i pozarządowych, posiada status organizacji pożytku publicznego. Od 2002 roku Forum jest narodowym partnerem CSR Europe - sieci organizacji promujących koncepcję odpowiedzialnego biznesu w Europie.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest pierwszą organizacją pozarządową w Polsce, która zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu.