Dobrze traktować pracowników, etycznie prowadzić biznes, szukać rozwiązań, które służą ochronie środowiska i zarazem interesom firmy – takie elementy składają się na społeczną odpowiedzialność biznesu, wiodącą obecnie strategię zarządzania.

Nastały takie czasy, że firmie nie opłaca się myśleć tylko o zysku. Konsumenci coraz częściej oczekują od nich czegoś więcej niż tylko usług i produktów. Według badania Barometr CSR firma, która angażuje się w inicjatywy na rzecz społeczeństwa lub środowiska wzbudza pozytywne emocje u 62 proc. respondentów. Ankietowani mówili o zaufaniu, chęci skorzystania z usług firmy lub zakupu jej produktów oraz dzieleniu się z innymi pozytywnymi doświadczeniami związanymi z firmą.

To tendencja światowa - z badania przeprowadzonego przez agencję Havas Worldwide wynika, że 73 proc. ankietowanych (10,2 tys osób z 31 państw) uważa, iż im potężniejsze przedsiębiorstwo, tym większy nacisk powinno kłaść na etykę i interes publiczny.

Dlatego o społecznej odpowiedzialności biznesu (w branży używa się angielskiego skrótu CSR) jest coraz głośniej. 28 października na Uniwersytecie Ekonomicznym odbędzie się konferencja skierowana do przedsiębiorców, poświęcona CSR. Uczestnicy dowiedzą się m.in. jak wdrożyć CSR do firmy i jak firma może na tym skorzystać.

- Trzy podstawowe sfery, którymi przedsiębiorstwo może zarządzać odpowiedzialnie to: podejście do pracowników, ochrona środowiska i prowadzenie biznesu z partnerami zewnętrznymi – mówi Łukasz Makuch z firmy konsultingowej The Sustainers.

Jak odpowiedzialnie traktować pracowników? Zwracać uwagę na komfort ich pracy, być otwartym na dialog i na ich potrzeby. Kierując się takim podejściem wrocławska firma Polish Energy Supply wprowadziła m.in. elastyczny czas pracy. Dlaczego to się opłaca pracodawcy?

- To oczywiste, w ten sposób kształtuje sobie zmotywowanego, lojalnego pracownika – mówi Łukasz Makuch. – W wielu badaniach dowiedziono, że pozyskanie nowego pracownika kosztuje około 5 razy więcej niż utrzymanie dotychczasowego. Pracownik, który będzie niezadowolony, w końcu odejdzie, wynosząc wiedzę o firmie, kontakty, doświadczenie. To są wartości, które można przeliczyć na pieniądze.
Ekologia według filozofii CSR sprowadza się do takiego podejścia do środowiska, aby zminimalizować wpływ działalności firmy na nie. Można np. zużywać mniej surowców naturalnych lub wprowadzić innowacje, które będą zarówno korzystne dla środowiska jak i dla firmy.

- Podam moje dwa ulubione przykłady – mówi Łukasz Makuch. – Pierwszy jest następujący: browar kupował wodę, którą wykorzystywał do chłodzenia instalacji produkcyjnej a potem  po wstępnym oczyszczeniu wypuszczał do rzeki. I wreszcie ktoś padł na pomysł, że wody nie trzeba ciągle kupować, wystarczy puścić ją w obiegu zamkniętym. Dodatkowo zainstalowano  zbiornik na deszczówkę. Drugi przykład: firma zajmująca się aranżacją ogrodów miała kłopot z wywożeniem odpadów: trawy, wyciętych krzaków, gałęzi itp. Postanowiła produkować z nich kompost. Po kilku latach sprzedaż ziemi z kompostu stała się jednym z głównych źródeł dochodu firmy. Oba przykłady pokazują, że można połączyć działanie proekologiczne z czynnikiem ekonomicznym. To się nazywa zrównoważony rozwój – puentuje Makuch.
Wprowadzanie takich rozwiązań wymaga jednak kreatywności. Dlatego wrocławska Agencja Rozwoju Innowacji stworzyła model Arinova CSR Leader Thinking, który pomaga firmom generować pomysły związane z CSR.

- Firma może sama zdiagnozować w 10 krokach, w jakich obszarach potrzebuje CSR. Rozwiązanie to jest bezpłatne, nie wymaga audytów czy płatnych rad konsultantów – podkreśla Agnieszka Kowalczyk z Agencji Rozwoju Innowacji.

 

Konferencja „Odpowiedzialność w biznesie źródłem rozwoju Twojej firmy” odbędzie się 28 października na wrocławskim Uniwersytecie Ekonomicznym.

Organizatorem jest Centrum Doskonałości dla Zrównoważonego Rozwoju.

Szczegółowe informacje o konferencji można znaleźć na www.ue.wroc.pl w zakładce „Konferencje”.