Wrocław piastuje miano stolicy innowacji. Nieustannie się rozwija i podąża za najnowszymi technologiami, a co za tym idzie – rynek pracy potrzebuje coraz więcej specjalistów w branży IT. A tych – brakuje. Jak duży wpływ może mieć nauka przedmiotów ścisłych na przyszłą karierę zawodową bardzo młodych ludzi? Dlaczego warto wspierać działania społeczne kompetencji budowanych na przyszłość?

Odpowiedzią na te pytania jest nowy projekt, „My Future in Technology”, organizowany przez miasto Wrocław oraz siedem firm z branży nowych technologii: Capgemini, Nokia, QAD, Gigaset, Espotel, Objectvity i Techland.

Projekt powstał w odpowiedzi na przemiany zachodzące na rynku pracy, w tym wspominane gwałtownie narastające zapotrzebowanie na pracowników z branży IT. W tej chwili praktycznie każdy absolwent kierunków ścisłych, jeśli tylko jest zainteresowany pracą w branży IT, może bardzo szybko znaleźć zatrudnienie. Dlatego stworzono projekt społeczny, który buduje kompetencje młodych ludzi owocujące za kilka lub nawet kilkanaście lat.

Twórcy projektu zwrócili uwagę na fakt, że obecnie wiążące postanowienia o przyszłości podejmują już gimnazjaliści wybierając profil klasy w szkole ponadgimnazjalnej. Dlatego warto nawet w tak wczesnym wieku zastanowić się, jaki wpływ na przyszłe życie zawodowe mogą mieć podejmowanie decyzje i czy wybrany profil w liceum czy technikum zaowocuje otwartym rynkiem pracy za kilkanaście lat.

– Młodzi ludzie, podążający w kierunku branży IT i podejmujący naukę przedmiotów ścisłych uzyskają kwalifikacje, które są i w przyszłości również będą bardzo poszukiwane przez pracodawców. – mówi Piotr Poprawski, dyrektor Capgemini Software Solutions Center, jednego z organizatorów My Future in Technology. – Branża IT cały czas intensywnie rozwija się na świecie i I zapotrzebowanie na takie kompetencje będzie rosło - to, ile nauki i wiedzy przekażemy tym młodym ludziom dzisiaj, będzie miało znaczący wpływ na ich przyszłość. M.in. dlatego właśnie chętnie zaangażowaliśmy się w projekt My Future ich Technology. Mamy nadzieję, że pomożemy nastolatkom wskazać taką drogę, która kiedyś okaże się dla nich satysfakcjonująca.

Nastolatkom przedmioty ścisłe wydają się nierzadko zbyt skomplikowane lub mało interesujące – „My Future in Technology” łamie ten stereotyp, pokazując zaskakujące, ciekawsze oblicze omawianych na lekcjach zjawisk. W ten sposób nastolatkowie dowiadują się np. dlaczego lepiej słuchać muzyki z głośników niż ze słuchawek, czym można ogrzać dom, jeśli zabraknie prądu, a także rozwiążą problem plecakowy. A tym samym – przekonają, że praca w tej branży może być naprawdę interesująca i daleko jej do schematycznych zajęć – Praca osób, które w zespołach projektowych tworzą i rozwijają systemy IT jest bardzo urozmaicona – zapewnia Poprawski – Każdy kolejny projekt to nowy obszar, który trzeba poznać i zrozumieć, zanim będzie można napisać oprogramowanie. Warto zwrócić uwagę, że w IT pracują nie tylko programiści, ale także architekci systemów IT, analitycy biznesowi, testerzy czy kierownicy projektów.


Projekt składa się z wielu elementów – m.in. konkursu dla uczniów szkół ponadpodstawowych, spotkań specjalistów branży IT, z uczniami i rodzicami, dni otwartych w firmach IT oraz warsztatów programistycznych z branży IT dedykowanych nastolatkom.

Źródło: Materiały prasowe