Z najnowszych danych NBP wynika, że w I kw. 2016 r. wypłaciliśmy ze sklepowych kas łącznie 242 mln zł, czyli o 53 proc. więcej niż rok wcześniej (157,7 mln). Podobnie rosła liczba tego typu transakcji, która zwiększyła się także o 53 proc., do 2,3 mln transakcji (z 1,5 mln w 1 kw. 2015). Na zainteresowanie konsumentów odpowiadają właściciele sklepów. Lawinowo rośnie liczba punktów oferujących cashback.

Agenci rozliczeniowi współpracujący z MasterCard już zaczęli prace umożliwiające oferowanie wypłat z wyższym limitem w poszczególnych terminalach płatniczych, w obsługiwanych przez nich punktach handlowo-usługowych. Nowa oferta będzie sukcesywnie wprowadzana w poszczególnych sklepach w najbliższych tygodniach i miesiącach dla posiadaczy kart z logo MasterCard lub Maestro.
Z najnowszych danych NBP wynika, że w I kw.

2016 r. wypłaciliśmy ze sklepowych kas łącznie 242 mln zł, czyli o 53 proc. więcej niż rok wcześniej (157,7 mln). Podobnie rosła liczba tego typu transakcji, która zwiększyła się także o 53proc., do 2,3 mln transakcji (z 1,5 mln w 1 kw. 2015). Na zainteresowanie konsumentów odpowiadają właściciele sklepów. Na koniec I kw. 2016 r. liczba punktów usługowo-handlowych oferujących tę usługę wyniosła 94,7 tys., co oznacza wzrost o ponad 18 proc. w skali roku (80 tysięcy w 1 kw. 2015 r.). Innymi słowy popularność cashback rośnie tylko nieznacznie wolniej niż liczba placówek przyjmujących płatności bezgotówkowe (wzrost o 20 proc. w ciągu 12 miesięcy). W efekcie już ponad 1/4 z 375 tys. punktów handlowo-usługowych w Polsce akceptujących płatności kartą oferuje usługę cashback.


„Polacy coraz chętniej korzystają z oferty Płać kartą i wypłacaj, dlatego rozwijamy tę usługę, podnosząc maksymalny limit wypłaty do 500 zł. Cashback zyskuje na popularności wśród konsumentów, którzy dzięki niemu mogą wypłacić także nierówną kwotę podczas płacenia za zakupy. Usługa ta jest stosunkowo prosta do wdrożenia przez właścicieli punktów handlowo-usługowych, co również przekłada się na jej rozpowszechnianie” – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i akceptacji kart płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe.

Rosnącą popularność usługi Płać kartą i wypłacaj wśród konsumentów potwierdzają również wyniki badania przeprowadzonego dla MasterCard w 2015 r. Wynika z niego, że konsumenci najchętniej korzystają z cashback robiąc codzienne zakupy (72 proc.), a nieco ponad 1/4 kupuje drobne rzeczy jedynie po to, by wypłacić gotówkę. Spośród osób korzystających z usługi zdecydowana większość już ją zna i sama pyta o możliwość wypłaty gotówki. Więcej transakcji przeprowadzanych jest w sobotę i w niedzielę, niż w pozostałe dni tygodnia.

Korzyści z oferowania możliwości wypłaty gotówki z kasy dostrzegają też zarządzający sklepami i punktami usługowymi. Blisko połowa (48 proc.) ankietowanych właścicieli sklepów zaobserwowała, że ich klienci korzystali z usługi Płać kartą i wypłacaj częściej niż rok wcześniej. Ponad połowa (53 proc.) pracowników lub właścicieli punktów handlowo-usługowych uznała wprowadzenie Płać kartą i wypłacaj za dobry pomysł. Główne korzyści, jakie przyniosło ich placówce uruchomienie usługi, to te przekładające się bezpośrednio na zwiększenie obrotów: pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie lojalności tych, których już zdobyli. Zdaniem ankietowanych zaoferowanie usługi cashback umożliwiło im również wyróżnienie się wśród konkurencji.

Płać kartą i wypłacaj, czyli inaczej mówiąc cashback, to wygodny dla konsumenta dostęp do pieniędzy zgromadzonych na koncie bankowym. Usługa umożliwia wypłatę do 500 złotych z kasy sklepu podczas płatności za zakupy kartą płatniczą i to niezależnie od kwoty, na jaką opiewa rachunek. Konsumenci doceniają też fakt, że mogą wypłacić dowolną, a nie tylko okrągłą kwotę.