Dolnośląski samorząd od kilku lat konsekwentnie inwestuje w rozwiązania, które pomagają rozładować ruch samochodowy w stolicy regionu

Kolej staje się coraz ważniejszym elementem w układach komunikacyjnych. System kolei aglomeracyjnej działa sprawnie między innymi w Trójmieście czy Łodzi, a w świetle współczesnych problemów z zanieczyszczeniem powietrza i korkami jest pożądany w pozostałych dużych polskich miastach. Chodzi nie tylko o połączenia kolejowe wokół dużych aglomeracji, ale również o umiejętne wpięcie ich w istniejący układ komunikacyjny miasta.
Często niezbędne jest wybudowanie nowych przystanków kolejowych i odpowiedniej infrastruktury, czyli np. parkingów dla samochodów. Dlatego dla realizacji takiego przedsięwzięcia bardzo ważna jest współpraca na wielu płaszczyznach.

Swoje zadania mają tu samorządy województwa i gminy, PKP – czyli zarządca infrastruktury oraz przewoźnicy. Dolny Śląsk po kilku latach działań wreszcie może pochwalić się pierwszymi efektami.
W ubiegłym roku z usług kolei regionalnych skorzystało prawie 16 mln osób, z czego ponad 12,5 mln w aglomeracji wrocławskiej. Rozwój kolei aglomeracyjnej jest koniecznym warunkiem dalszej integracji wschodniej i centralnej części naszego województwa.



– Widzę, że Dolnoślązacy już przekonują się do kolei. Pierwszym krokiem w tym kierunku i świetnym przykładem jest odcinek Wrocław-Legnica, na którym na zmodernizowanych torach kursują nowe pociągi. Składy na tej trasie jeżdżą pełne – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa. Kolej aglomeracyjna to dobra alternatywa dla jazdy samochodem. Obecnie połączenia kolejowe łączą z Wrocławiem ponad 20 dolnośląskich gmin. Dzięki temu do miasta dziennie wjeżdża o 20 tys. mniej samochodów.

Celem samorządu województwa jest systematyczne rozwijanie połączeń na już istniejących liniach oraz ich stopniowe uruchamianie na liniach obecnie niewykorzystanych. Samorząd prowadzi teraz rozmowy z PKP PLK na temat rozbudowy na terenie Wrocławia nowych przystanków kolejowych, które będą łatwo dostępne dla podróżnych.



– Uważamy, że niezbędne jest powstanie nowych przystanków na wrocławskim Szczepinie, Ołbinie, osiedlu Sobieskiego, Karłowicach i Maślicach. Ponadto planujemy budowę nowych peronów wraz z parkingami przesiadkowymi Park & Ride w Iwinach i Mokronosie Górnym, a także remont stacji Wrocław Muchobór – przekonuje Cezary Przybylski, marszałek województwa. – Dzięki pieniądzom z Regionalnego Programu Operacyjnego w modernizację i rewitalizację linii kolejowych zainwestujemy 272 miliony złotych – doaje Cezary Przybylski.

Dolnośląska kolej aglomeracyjna w liczbach


  • 306 połączeń dziennie

  • 15 procent przewozów aglomeracyjnych

  • 40 tysięcy pasażerów obsługiwanych każdego dnia

  • 12,3 mln pasażerów rocznie

  • 20 tysięcy tyle samochodów ubywa dzięki transportowi kolejowemu z ulic  stolicy Dolnego Śląska

 

Stacje i przystanki

Zrealizowane:

Wrocław Mikołajów,

Wrocław Popowice, 

Wrocław Psie Pole,
Ramiszów,

Świdnica Miasto,
Wrocław Pracze,

Wrocław Kuźniki,

Jaworzyna Śląska,
Oława, Trzebnica,

Wrocław Różanka,

Wrocław Stadion,
Wrocław Grabiszyn

 Przygotowywane:

Wrocław Muchobór,

Iwiny,
Mokronos Główny

Planowane:

Wrocław Szczepin,

Wrocław Ołbin,

Wrocław Karłowice,

Wrocław Osiedle Sobieskiego,

Wrocław Maślice,

Mirków,

Oława Osiedle Sobieskiego.