50 tysięcy złotych (netto) - takiej wartości nie przekracza auto w trzech czwartych małych i średnich przedsiębiorstw. Jakimi samochodami jeżdżą przedstawiciele polskich firm, zbadał BZ WBK Leasing.

73 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP posiada samochody, których wartość nie przekracza 50 tys. zł netto. Autami, ktorych cena przekracza 100 tys. jeździ się w zaledwie 9 % firm.


Większość przedsiębiorstw, ponad 60 proc., decyduje się na zakup samochodu z rynku pierwotnego.

- Nowe samochody są objęte gwarancją, co stanowi duże zabezpieczenie dla przedsiębiorcy, zwłaszcza w przypadku silnie eksploatowanych samochodów służbowych.

To ma także znaczenie, jeśli zobaczymy, że badane firmy najczęściej wymieniają samochody w firmie raz na 5 lat lub rzadziej (60 %) - wyjaśnia Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.

Większość polskich małych i średnich firm wykorzystuje nie więcej niż 5 pojazdów. Im większa firma, tym większą posiada flotę.

Aż 96 proc. badanych mikroprzedsiębiorstw do prowadzenia swojej działalności potrzebuje maksymalnie 5 aut, podczas gdy wśród średnich firm aż 30 proc. dysponuje flotą liczącą od 11 do 50 aut, a co piąta większą niż 50 pojazdów.

- Z danych SAMAR wynika, że w ciągu trzech kwartałów 2012 r. Polacy kupili i zarejestrowali nieco ponad 200 tys. aut. Jest to wynik tylko o 2% lepszy niż w roku 2011, ale spodziewamy się, że ostatnie miesiące roku mogą przynieść pewne ożywienie spowodowane licznymi promocjami u dealerów oraz w firmach leasingowych - stwierdza Tomasz Sudaj.