Piłka nożna niezmiennie przyciąga zarówno kibiców, jak i pieniądze. W sezonie 2014/2015 przychody europejskiego rynku futbolowego przekroczyły 22 mld euro. Na dobrą kondycję piłkarskiego biznesu wpływają przede wszystkim wyniki europejskich lig z „wielkiej piątki” (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League i Serie A), w tym w szczególności angielskiej ligi, która umocniła się na pozycji lidera pod względem osiąganych przychodów.

Rok wcześniej wartość europejskiego rynku piłki nożnej wynosiła ponad 20 mld euro. Obecnie jest to ponad 22 mld euro. W 54 proc. na wynik ten wpłynęły przychody najlepszych lig z Anglii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii oraz Francji. To główne wnioski 25. edycji raportu „Annual Review of Football Finance” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.


- Kolejny rok wzrostów czterech z czołowych europejskich lig jest dowodem na to, że nadawcy i sponsorzy chcą być związani z elitarnymi klubami piłkarskimi ze względu na ich globalny zasięg i masowe dotarcie” – mówi Dan Jones, Partner, Lider Sports Business Group, Deloitte UK. Ekspert Deloitte uważa, że dalszy wzrost jest nieunikniony. - Nowe umowy dotyczące sprzedaży praw do transmisji TV, które w ligach wielkiej piątki wystartują w ciągu najbliższych dwóch sezonów wpłyną na to, że w sezonie 2016/2017 przychody europejskiego rynku piłki nożnej mogą sięgnąć 25 mld euro- dodaje.

Wzrost przychodów o 3 proc. (o 88 mln funtów) spowodował, że Premier League, której łączne przychody osiągnęły poziom 4,4 mld euro (3,3 mld funtów), jeszcze wyraźniej zaznaczyła swą dominującą pozycję wśród najbogatszych lig na świecie. Wynik ten jest lepszy o ponad 2 mld euro od następnej w kolejności Bundesligi. Premier League prowadzi również we wszystkich trzech kategoriach przychodów: komercyjnych, praw do transmisji oraz sprzedaży biletów. Do tej pory pod względem przychodów komercyjnych liderem była liga z Niemiec.

W kolejnym, dziewiątym już roku stałych wzrostów, niemiecka Bundesliga znalazła się na pozycji numer dwa na liście największych lig Europy pod względem generowanych przychodów, osiągając łączny wzrost wpływów o 5 proc. (117 mln euro) do poziomu 2,4 mld euro. Wzrost ten jest przede wszystkim zasługą zwiększonych przychodów ze sponsoringu i umów komercyjnych, które stanowią 48 proc. łącznych przychodów Bundesligi. Łączne przychody wszystkich klubów La Liga wzrosły o 6 proc. (120 mln euro) do poziomu 2,1 mld euro. Hiszpańska liga zanotowała rekordowe wzrosty we wszystkich trzech kategoriach przychodów. Szacuje się, że rosnące wpływy ze sprzedaży praw do transmisji La Ligi mogą spowodować, że w raporcie podsumowującym sezon 2015/2016 wyprzedzi ona Bundesligę. Pięcioprocentowy wzrost (92 mln euro) przychodów włoskiej Serie A do poziomu 1,8 mld euro nie do końca odzwierciedla sytuację finansową tamtejszych klubów. Sześć z nich, osiągających największe przychody, zanotowały ich wzrost w wysokości 6 mln euro, co stanowi jedynie 7 proc. ogólnego wzrostu. Dla porównania pozostałe 14 klubów Serie A zanotowały wzrost w wysokości 86 mln euro.

W sezonie 2014/15 łączne przychody Ligue 1 zmniejszyły się natomiast o 5 proc. (o 80 mln euro) do 1,4 mld euro. Wpływ na ten stan rzeczy miało przede wszystkim zmniejszenie przychodów ze sponsoringu klubu AS Monaco aż o 124 mln euro. Zwiększyły się za to przychody Ligue 1 ze sprzedaży w dniu meczu. Wzrosły one o 15 proc. (o 21 mln euro). Ma to związek z przygotowywaniem i modernizacją francuskich stadionów do rozpoczynających się za kilka dni Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA Euro 2016, co skutkowało wzrostem średniej dziennej frekwencji w dniu meczu do 22 329 osób. Jest to najwyższy wynik od ponad dekady. Wydatki na wynagrodzenia w sezonie 2014/2015 w pięciu czołowych ligach europejskich wzrosły o 10 proc. do sumy 7,4 mld euro. Z wyjątkiem Serie A pozostałe ligi z „wielkiej piątki” ogłosiły zalecany przez UEFA współczynnik wypłacanych wynagrodzeń do przychodów niższy niż 70 proc. (Bundesliga: 52 proc., Premier League: 61 proc., La Liga: 63 proc., Ligue 1: 67 proc., Serie A: 72 proc.).

Zysk operacyjny Premier League w wysokości 718 mln euro (546 mln funtów) uzyskany w sezonie 2014/15 nie był co prawda tak rekordowy jak ten uzyskany rok wcześniej (739 mln euro; 618 mln funtów), ale i tak był ponad dwa razy wyższy niż ten osiągnięty przez kluby Bundesligi (316 mln euro). Kluby La Ligi również osiągnęły zysk operacyjny w wysokości 264 mln euro. Z kolei Serie A i Ligue 1 zanotowały stratę operacyjną w wysokości odpowiednio 133 i 35 mln euro.


- Biorąc pod uwagę nowe umowy sprzedaży praw do transmisji największych pięciu piłkarskich lig europejskich, które mają zacząć obowiązywać do sezonu 2016/2017 oraz rosnący poziom wdrażania przepisów mających na celu osiągnięcie finansowej równowagi, wszystkie one są na dobrej drodze ku rentowności – mówi Adam Bull, Senior Consultant, Sports Business Group, Deloitte UK.