W sumie ponad 48 mld zł przeznaczamy rocznie na 10 najpopularniejszych artykułów spożywczych. Na czele - alkohole, napoje gazowane, kawa i soki.

Najpopularniejszym produktem spożywczym w Polsce jest... piwo. Jak wynika z badania firmy Nielsen dla „Rzeczpospolitej”, na napój ten od grudnia 2011 roku do listopada 2012, wydaliśmy aż 14,62 miliardów złotych. Od lat ten napój alkoholowy jest bezkonkurencyjny pod względem przeznaczonych na zakupy spożywcze wydatków. Na wyroby browarów przypadła prawie co trzecia złotówka wydana na dziesięć najpopularniejszych artykułów w kraju. Na drugim miejscu znalazła się wódka z 10,15 mld zł.

- Każdy Polak lubi najbardziej piwo i wódkę - śmieje się pan Przemysław z Bydgoszczy.

Jak podają autorzy badania, w 2012 roku na tak dobrą sprzedaż tego napoju chmielowego wpłynęły pogoda, liczne innowacje wprowadzane przez producentów i Euro 2012.

Dalej w zestawieniu, jeśli chodzi o wydaną sumę, znalazły się: napoje gazowane (3,62 mld zł), kawa (3,45 mld zł), soki, nektary i napoje (3,43 mld zł), a także tłuszcze - oleje i margaryny (3,12). Ostatnie pozycje należą do wody mineralnej, twarogów, słonych przekąsek i jogurtów.

A co w internecie

Natomiast kawa, herbata, ryż, mąka i słodycze to produkty spożywcze, które najczęściej kupujemy w sieci - wynika z raportu Gemius oraz e-Commerce Polska.

Coraz więcej Polaków przyznaje, że kupuje żywność przez internet.

- Zamawianie produktów spożywczych w sieci deklaruje 13 proc. respondentów, a więc o pięć punktów procentowych więcej niż przed rokiem - podaje Natalia Osica, dyrektor ds. komunikacji z mediami Gemius. - Najczęściej decydują się na zakup artykułów, które posiadają długi termin przydatności do spożycia, a więc: kawy lub herbaty (10 proc. badanych), produktów sypkich (8 proc.) oraz słodyczy (7 proc.). Przez internet zamawiają także towary ciężkie - napoje, soki czy wodę kupuje w ten sposób 7 proc. badanych.

- Choć cena jest nadal kluczowym czynnikiem decydującym o zakupach Polaków, coraz większą rolę odgrywa jakość i oszczędność - dodaje Aleksandra Andreasik z Gemius. - Wskazuje na nie już co piąty internauta.