Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2015 roku Polacy zarejestrowali w sumie 352 518 samochodów osobowych. To o 8,09% więcej w stosunku do poprzedniego roku (+26 389 szt.). Jakie marki i modele wybierano najczęściej?

Liderem niezmiennie pozostaje Skoda, która sprzedała w Polsce ponad 44 tys. nowych aut, natomiast na drugim miejscu uplasował się Volkswagen z liczbą ponad 35 tys. rejestracji. Miejsce na podium wywalczyła także Toyota. Osiągneła gorszy wynik od niemieckiego konkurenta zaledwie o 43 pojazdy. Kolejne lokaty zajmują Opel, Ford, Renault, Kia, Hyundai, Nissan oraz Dacia. To pokazuje, że czołówka dziesięciu najczęściej wybieranych marek w 2015 roku jest niemal identyczna jak w roku 2014.

Marki cieszą się głównie wzrostami, a spadek w pierwszej dziesiątce odnotowała tylko Dacia z wynikiem słabszym o 54 egzemplarze. Zestawienie pokazuje również, że afera związana z fałszowaniem wyników emisji spalin nie zaszkodziła Volkswagenowi, który zajął bardzo wysokie miejsce w zestawieniu.

Najczęściej wybierane marki aut w Polsce w 2015 roku


  • Skoda 44 524

  • Volkswagen 35 696

  • Toyota 35 653

  • Opel 28 609

  • Ford 24 989

  • Renault 17 946

  • KIA 17 619

  • Hyundai 16 036

  • Nissan 13 990

  • Dacia 13 005

Źródło: IBM SAMAR

Skoro wiemy już jakie marki najchętniej wybierają Polacy, sprawdźmy jakie modele cieszyły się największą popularnością w Polsce w 2015 roku. Nie bez powodów Skoda została liderem zestawienia najchętniej wybieranych marek. Jej dwa modele Octavia i Fabia zajmuje odpowiednio 1. i 2. miejsce pod względem najczęściej rejestrowanych modeli. Tak samo było również przed rokiem. Zmieniło się natomiast najniższe miejsce na podium. Forda Focusa zastąpił Volkswagen Golf, którego zarejestrowano w liczbie 11 628 egzemplarzy. Ford Focus zajął w 2015 roku siódmą lokatę, a przed nim znalazł się m.in. Opel Astra, którego w 2015 roku weszła na rynek piąta generacja oraz Toyota Auris i Toyota Yaris. Skoda ma jeszcze jedno auto w tym zestawieniu. To model Rapid zajmujący ósme miejsce. Także Volkswagen ma swojego kolejnego przedstawiciela – Passata. Pierwszą dziesiątkę najczęściej wybieranych modeli zamyka natomiast Renault Clio. Model ten zarejestrowało w Polsce 7 467 osób. Jest to wynik o niemal 23% lepszy niż rok wcześniej.

Najczęściej wybierane modele aut w Polsce w 2015 roku:


  • Skoda Octavia 14 193

  • Skoda Fabia 12 073

  • Volkswagen Golf 11 628

  • Opel Astra 10 641

  • Toyota Auris 9 710

  • Toyota Yaris 9 365

  • Ford Focus 9 186

  • Skoda Rapid 8 994

  • Volkswagen Passat 7 870

  • Renault Clio 7 467

Źródło: IBM SAMAR

Nie sposób nie zauważyć, że najczęściej wybierane modele w dużej mierze nalezą do Grupy Volkswagen. To tylko kolejny dowód na to, że Polacy chętnie wybierają te auta pomimo afery spalinowej. Dobre wyniki importerów i dealerów w ubiegłym roku to efekt dużej aktywności firm, które korzystały z możliwości odliczania 50% VAT-u od zakupu samochodów. W 2015 roku udział przedsiębiorców w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł 65,03% wobec 61,31% rok wcześniej. Odnotowano także wysoki udział rejestracji własnych dokonywanych przez dealerów.

Zdaniem eksperta: Dariusz Balcerzak, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

2015 rok to siódmy rok z rzędu, gdy producent z Mlada Boleslav zajmuje pierwsze miejsce w rankingu rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Popularność Skody wynika z tego, że oferuje sensowną jakość za rozsądną cenę. Gama modelowa jest szeroka, a auta bardzo dobrze sprawdzają się jako pojazdy flotowe. Musimy bowiem pamiętać, że sprzedaż samochodów w Polsce w dużej mierze zależy od zakupów klientów flotowych. Nie bez znaczenia jest także dostępność serwisu. Wyniki sprzedaży aut w 2015 roku pokazują, że Polacy nie przejmują się aferą Volkswagena związaną z fałszowaniem wyników pomiarów emisji spalin. Podkreślić należy, że czynnik ekologiczny nie jest decydujący przy wyborze auta w Polsce. Zaznaczyć trzeba również, że afera związana z niemieckim producentem wybuchła w połowie września, a dane dotyczą sprzedaży za cały 2015 rok. Wszystko jednak wskazuje na to, że nie będziemy mieli do czynienia z gwałtownym spadkiem sprzedaży aut Grupy Volkswagen w najbliższych miesiącach. 

Na rozwój rynku w 2015 roku wpływ miał także reeksport, któremu sprzyja słaby kurs złotego w stosunku do euro. Najpierw auto jest rejestrowane w Polsce, a potem wywożone i sprzedawane za granicą. Skala tego stałego zjawiska w Polsce sięga kilku procent.