Już jedna trzecia Polek przyznaje, że częściej zaopatruje się w e-sklepach, niż w galeriach, marketach i butikach. Kolejne 30 proc. - wydaje pieniądze tak samo często w internecie, co podczas standardowych zakupów. Już tylko 37 proc. nadal preferuje zakupy w tradycyjny sposób - informuje marcowym raport serwisu zakupowego Ceneo.pl Co przyciąga kobiety do zakupów internetowych? Przede wszystkim możliwość szybkiego i wygodnego porównania ofert z różnych sklepów (70%). Ważne są również niższe ceny, dostawa do domu i ogromny wybór produktów.

Internetowe sklepy Panie odwiedzają coraz częściej, co dziesiąta – nawet kilka razy w tygodniu! Najwięcej kobiet - niemal 40% - zakupy w sieci robi kilka razy w miesiącu, jedna trzecia – kilka razy w roku. Można zatem założyć, że kobiety są przekonane do internetowych zakupów, ale decydują się na tę formę przede wszystkim przy większych potrzebach – ubraniach, butach, książkach, elektronice, akcesoriach dla dzieci czy do urządzania wnętrz, pozostawiając tradycyjnej formie codzienne drobiazgi: artykułach spożywczych, lekach czy kosmetykach.

Wirtualne zakupy zastępują te tradycyjne również jako cel wypraw w poszukiwaniu inspiracji, pomysłów, polowania na trendy i promocje.

Tylko jedna piąta kobiet odwiedza e-sklepy wyłącznie po to, aby kupić konkretny produkt. Pozostałe 80% zagląda do nich regularnie bez zdefiniowanej potrzeby zakupowej, w tym jedna trzecia – codziennie. Zdarza się, że takie „wirtualne spacery” kończą się spontanicznymi zakupami: aż 55% ankietowanych kobiet przyznało, że od czasu do czasu kupuje coś w sieci pod wpływem impulsu. To nic dziwnego biorąc pod uwagę jak mocno e-sklepy wyspecjalizowały się we wszelkiego rodzaju sekcjach z poradami, zestawami i podpowiedziami. Produkty są już nie tylko doskonale sfotografowane i szczegółowo opisane – są też przedstawiane w konkretnym zestawie (np. w modowych czy wnętrzarskich aranżacjach) lub z konkretną poradą (np. sprzęt AGD obok kulinarnych przepisów). Coraz częściej witryny sklepów z kobiecym asortymentem wyglądają jak lifestylowe portale połączone z możliwością natychmiastowego zakupu rekomendowanych przedmiotów.

Jakimi konsumentkami są kobiety?

Mimo ulegania od czasu do czasu drobnym pokusom – bardzo świadomymi! Analizują zakupowe decyzje pod każdym kątem (34%), konsultują znalezione oferty z bliskimi (23%), prenumerują newslettery ulubionych e-sklepów i serwisów zakupowych (20%), korzystają z programów lojalnościowych i zbierają karty rabatowe (20%). Szukają dobrych cen i ofert – cenią możliwości, które dają im porównywarki, takie jak Ceneo.pl. 35% kobiet przyznało, że sprawdza i wybiera produkty w realu, ale kupuje – w sieci. Dzięki aplikacjom mobilnym można - skanując kody kreskowe produkty – szukać atrakcyjniejszych ofert, weryfikować dostępność np. innych rozmiarów czy opcji kolorystycznych. Ponad połowa kobiet (51%) po znalezieniu dobrej ceny w sieci kupuje poszukiwany produkt od razu. Długi okres gwarantowanej prawnie możliwości zwrotu (wg Ustawy 14 dni, ale coraz więcej sklepów wydłuża go nawet do miesiąca) również wpłynął na popularność zakupów w sieci – jedna szósta ankietowanych Pań przyznała, że zdarza im się kupić produkty, co do których nie całkowicie przekonane, ponieważ wiedzą, że mogą je łatwo i bez finansowych konsekwencji zwrócić do sklepu.

A jakie kryteria wpływają na kobiece wybory?

Najistotniejszy jest szczegółowy opis produktów - wskazało go 78% badanych. Na drugim miejscu – niemal ex equo – plasują się opinie innych klientek (zarówno o sklepie, jak i o samym produkcie) oraz dobrej jakości zdjęcia (po 60%). Nieco mniej – ale wciąż ważne – są warunki dostawy: klientki chcą, by zakupy dotarły do nich szybko i bez dodatkowych opłat.

Większość sieciowych zakupów Panie robią dla siebie (60%). Jednorazowo wydają kilkaset złotych: jedna szósta nawet powyżej 500 zł. Największa grupa kobiet – niemal 60% - zazwyczaj podczas jednorazowej wirtualnej wyprawy po sklepach wydaje 300 zł. Co ciekawe zapytani w tym samym badaniu panowie są przekonani, że ich partnerki wydają o wiele mniej – 24 % do 100 zł, 22% - między 100 a 500.

Co zazwyczaj wpada do kobiecych koszyków?

Biorąc pod uwagę, że większość zakupów Panie robią dla siebie, wydając kilkaset złotych, najpopularniejsze kategorie zakupowe nie dziwią: ubrania, torebki i buty (56%), perfumy i kosmetyki (29%) i książki (44%). Kobiety w sieci kupują także produkty dla dzieci (31%), akcesoria do urządzania wnętrz (26%), małe AGD (kuchenne – 33% i urodowe – 9%) oraz elektronikę (26%). Najmniej popularną kategorią są wciąż artykuły spożywcze (aż 49% przyznało, że nigdy nie kupowało jedzenia w sieci). Można się spodziewać, że i tutaj trend zmieni się wkrótce na rosnący.