Szkolenia to znaczący koszt dla przedsiębiorstw sektora MSP.

Według badania PARP „Bilans Kapitału Ludzkiego” 36 proc. Polaków podnosi swoje kompetencje zawodowe. 15 proc. dokształca się na nieobowiązkowych szkoleniach. 95 proc. firm finansuje szkolenia ze środków własnych. Z zewnętrznego źródła, np. EFS, korzysta co 7 pracodawca. 2 proc. pracowników sama płaci za szkolenia.
Dane GUS pokazują, że średni koszt szkoleń w Polsce liczony na jednego uczestnika wynosi ponad 1100 zł.

Przedsiębiorcy ponoszą wydatki związane z realizacją szkoleń i honorariami dla trenerów.

Do tego trzeba doliczyć koszty związane z podróżami i dietami. W małych i średnich firmach ważny jest także czas. W przedsiębiorstwie zatrudniającym kilka osób nieobecność pracownika może utrudnić jego działanie.

– Prowadząc nawet małą firmę warto zastanowić się jakie są potrzeby szkoleniowe kadry i poszukać efektywnych metod nauki. Można skorzystać z otwartych projektów szkoleniowych, w których udział bywa dotowany z funduszy europejskich – mówi Sebastian Trzciński z PARP. Małe firmy mogą też szkolić się metodą e-learningu.
To skuteczny sposób na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników, który przynosi wiele oszczędności.
W e-learningu zredukowane zostają koszty logistyczne, jak wynajem sali szkoleniowej, transport, zakwaterowanie, czy wyżywienie. Redukcji ulega czas spędzony
na szkoleniu. Przyjmuje się, że w szkoleniu on-line zdobycie tej samej wiedzy i umiejętności zajmuje nawet cztery razy mniej czasu niż w formie tradycyjnej.

Firmy mogą także ograniczyć koszty wynikające z nieobecności pracownika. Spadają koszty zastępstw lub przestojów. Wysyłanie na szkolenia całych grup pracowników
w tym samym czasie dezorganizuje pracę. Szkoląc się przez Internet każdy pracownik może uczyć się indywidualnie, w dogodnym momencie.

– Wdrożenie firmowego systemu e-learningu może okazać się zbyt kosztowną inwestycją. Zakup profesjonalnej platformy, czy szkoleń przygotowanych specjalnie dla firmy, to duży wydatek dla małej firmy.


Nie znaczy to jednak, że e-learning jest tylko dla dużych. Po pierwsze, można korzystać z projektów otwartych, wśród których dostępne są nawet szkolenia bezpłatne, jak w Akademii PARP. Po drugie, rozwiązania szkoleniowe w małej firmie mogą przyjmować różne prostsze formy

– mówi Sebastian Trzciński z PARP. Korzystając z ogólnodostępnych narzędzi, czy nawet portali społecznościowych, pracownicy mogą uczyć się od siebie wzajemnie.

Za pomocą prostych rozwiązań e-learningowych można szybko przekazać im firmowe procedury, czy wiedzę o produktach.

Więcej o takim podejściu do e-learningu można dowiedzieć się ze szkolenia
„Blended learning” Akademii PARP. Na portalu szkoleniowym www.akademiaparp.gov.pl dostępne są również inne szkolenia. Przedsiębiorcy i pracownicy z sektora MSP mogą podnosić kwalifikacje zawodowe, uczestnicząc w 34 szkoleniach e-learning w pięciu zakresach tematycznych: finansowo-prawnym, zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i osobiste, marketing i sprzedaż oraz wiedza ogólna i otoczenie biznesu. Projekt jest współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego