Aż trzy czwarte małych firm deklaruje, że w 2013 roku nie zamierza podnosić cen swoich towarów i usług. Firmy boją się konkrurencji i zamierzają walczyć o rynek m.in. ceną.

Chociaż małe firmy spodziewają się, że ich obroty w przyszłym roku nie spadną, boją się nowych przedsięwzięć i inwestycji. Tak wynika z najnowszego badania sondażowego przeprowadzonego przez Idea Bank i Tax Care.

Ostrożność w inwestowaniu jest uzasadniona. Nawet, jeśli w wielu firmach nie ma zagrożenia utratą zamówień, to coraz bardziej daje o sobie znać problem zatorów płatniczych.

Zarobimy lepiej

- Prawie połowa ankietowanych przedsiębiorców spodziewa się, że rok 2013 będzie dla nich lepszym okresem pod względem obrotów niż rok 2012 - informuje Katarzyna Siwek z
Tax Care. - Co ciekawe, odsetek ten jest taki sam w firmach zatrudniających i niezatrudniających pracowników (a więc również w przypadku samozatrudnionych, którzy mają stały kontrakt).

38 proc. przedsiębiorców spodziewa się utrzymania obrotów na poziomie zbliżonym do tegorocznego, a tylko 13 proc. - ich spadku. Jeśli zawyżymy krąg badanych tylko do firm zatrudniających pracowników (czyli odrzucimy m.in. wszystkich samozatrudnionych) to odsetek pesymistów będzie jeszcze mniejszy (10 proc).

Cen nie podniesiemy

Optymistyczny wydźwięk tych przewidywań traci jednak na sile, gdy zderzymy je z planami dotyczącymi cen sprzedawanych produktów i usług. Prawie trzy czwarte przedsiębiorców nie zamierza bowiem podnosić w 2013 roku cen, a kilka procent zamierza je nawet obniżyć.

- Wygląda więc na to, że przedsiębiorcy, aby utrzymać się na rynku, stawiają na silną konkurencję cenową - dodaje Katarzyna Siwek.