Jeżeli posiadasz stronę internetową i zależy ci na tym, by była ona użyteczna dla każdego kto na niej się znajdzie musisz...

przynajmniej raz skorzystać z narzędzi do optymalizacji stron internetowych.

 

 

Jeżeli chcesz pobrać ten program kliknij tutaj, dostaniesz darmową opcję a ja zdobędę punkty lojalnościowe. 

Jednym z nich jest HotJar, to narzędzie, które dla stron z małym ruchem jest darmowe i pozwala na pewno w pierwszej fazie projektowania lub używania strony sprawdzić czy jest ona dobrze zaprojektowana.

Narzędzie do analizy stron

 

Nie jest to jedyne narzędzie do optymalizacji stron, ale na pewno jedno z najprostszych i dających najwięcej w opcji darmowej.

Strona jest w języku angielskim, być może dlatego że autorami tej witryny jest ekipa z Malty, co z jednej strony daje nam dużo łatwiejszy kontakt z nimi gdyż nie ma problemu z różnicą czasową a chłopaki są praktycznie non stop na czacie.

Aby móc korzystać z tych możliwości, trzeba po zarejestrowaniu się wygenerować swój własny kod do mierzenia i wczepić go w nagłówek HEAD na stronie

Jest to prosta operacja, którą na pewno każdy kto robił stronę zrobi bez problemu, zwłaszcza jeżeli wcześniej już wstawiał takie kody chociażby od googla.  

 

Kod który należy wkleić by śledzić ruch na stronie,

 

Podstawowe narzędzia jakie daje nam HotJar

1 HeatMapa - czyli mapa kliknięć jakie są na naszej stronie.

W darmowej wersji możemy zgłosić linki do trzech wybranych przez nas stron internetowych.

Te strony możemy co jakiś czas zmieniać, jednak w opcji nieodpłatnej jednocześnie śledzić ruch możemy tylko na trzech.

HeatMapa HotJar mapa kliknięć

Dzięki heatmapie zobaczymy w jakie miejsca na naszej stronie internauta najczęściej kliknął, mamy także opcję zobaczenia scrollów czyli która część strony była najczęściej przewijana jak i ruchu kursorem, odpowiadające na pytanie, w którym miejscu kursor najdłużej był postawiony bez ruchu.

Te wszystkie funkcjonalności możemy oglądać zarówno na stronie mobilnej jak i desktope, dzięki czemu będziemy mieli możliwość zaobserwowania, jak różne są zachowania w zależności od źródła ruchu.

2 Recording - nagrania ruchu użytkowników po stronie internetowej. 

Moje ulubione narzędzie, które pozwala na nagranie do 100 darmowych filmów pokazujących jak internauta się poruszał po naszej stronie internetowej.

Jeżeli dane 100 już nam się znudzi, zawsze możemy je skasować i nagrać kolejne 100 za darmo.

 

Nagrania wejść na stronę

 

Ta funkcja pozwoli nam nie ma stanąć za plecami i spojżeć w czasie rzeczywistym jak poruszał się on po naszej stronie, w której sekcji spędzi najwięcej czasu jak poruszał kursorem gdzie klikał etc.

Moim zdaniem ta funkcja przyda nam się najbardziej w sprawdzeniu, jakie elementy naszej strony należy poprawi lub które z nich sprawiają największe problemy dla naszych użytkowników.  

 

3 Tunele zakupowe.

Tunele one nie muszą być zakupowe ale tak najprościej będzie wyjaśnić na czym ta zasada polega.

Analiza tunelu zakupowego

 

 

Jeżeli internauta trafia na twoją stronę powiedzmy bez pośrednio, następnie na stronę produktu, dodaje do koszyka, wybiera dostawę i nagle ucieka ze sklepu, wychodzi ?

Ustawiając kilka takich ścieżek jakie twoim zdaniem będzie musiał przejść klient zanim dokona zakupu w twym sklepie wówczas po przybyciu kilku nastu takich klientów będziesz mógł zauważyć w którym momencie oni najczęściej uciekają z twojej strony.

Gdy zobaczysz że np. najczęściej uciekają ze strony wyboru opcji dostawy, wówczas przejrzysz heatmapę jak i nagrania wideo i dowiesz się co sprawia internaucie problem i powoduje ucieczkę ze sklepu.

 

Pamiętaj strona internetowa jak twój sklep czy miejsce pracy potrzebuje remontu być nawet częściej niż stacjonarne miejsca.

 

Jeżeli chcesz już teraz zobaczyć dalszą część materiału o narzędziu HotJar zapraszam na moją stronę z darmowym szkoleniem z marketingu.

 

Kolejny odcinek pojawi się na Strefie biznesu w następny poniedziałek.

Zapraszam do komentowania i wstawiania tematów jakie Was interesują z zakresu reklamy internetowej.