Unijny eksport jabłek w sezonie 2015/2016 wyniósł 1,59 mln t i był o 11 proc. niższy niż w poprzednim sezonie - wynika ze wstępnych danych Eurostatu. Spada również cena jabłek sprzedawanych przez polskich producentów za granicę (na rynki pozaunijne). W drugim kwartale 2016 r. wynosiła 0,26 euro/kg i była o 22 proc. niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Na dość znaczący spadek sprzedaży w skali UE miała wpływ przede wszystkim ograniczona sprzedaż jabłek przez Litwę - głównie poprzez mniejsze dostawy na Białoruś. Wynikało to ze zmian struktury sprzedaży jabłek z Polski, dla których Litwa w sezonie 2014/2015 była jednym z głównych rynków zbytu.

Do spadku eksportu w skali Unii Europejskiej przyczyniła się również niższa sprzedaż jabłek z Włoch (minus 9 proc.) oraz Francji (minus 8 proc.).

Największym odbiorcą jabłek z UE w sezonie poprzednim była Białoruś. Niemniej, łączna sprzedaż do tego kraju z UE-28 zmniejszyła się w relacji rocznej o 21proc. do 564 tys. t.

Wzrosły natomiast, dość istotnie (plus 35 proc.) dostawy do Egiptu (będącego drugim odbiorcą jabłek z UE-28) do 253 tys. t czy też Arabii Saudyjskiej (plus 27proc.) do 80 tys. t. Spadł natomiast eksport unijnych jabłek do Algierii - o 44proc. (do 89 tys. t).

Polska była największym w UE dostawcą jabłek na rynki pozaunijne  w minionym sezonie. Miała blisko 38proc. udziału w unijnym eksporcie.


Nie zwiększyła się liczba odbiorców zagranicznych do których Polska wysyłała jabłka. W sezonie 2015/2016 było to 78 krajów (łącznie z krajami UE) w porównaniu do 80 w sezonie poprzednim.

 

O zwiększeniu dynamiki sprzedaży jabłek z Polski na rynki trzecie zadecydowała przede wszystkim znacznie wyższa (rok do roku) sprzedaż jabłek w drugim kwartale 2016 r. Wyniosła ona nieco ponad 290 tys. t i była o 82 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Warto zwrócić uwagę, że w pierwszych trzech kwartałach sezonu 2015/2016 (lipiec 2015 - marzec 2016) eksport był o 8 proc.  niższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Przyspieszenie dynamiki sprzedaży z Polski na rynki trzecie było jednak w mniejszym stopniu konsekwencją wzrostu popytu na rynkach zewnętrznych, a w większym, spadku cen jabłek w eksporcie z Polski. Z danych statystyki unijnej wynika, że średnia cena wyeksportowanego jabłka z Polski w drugim kwartale 2016 r. na rynki pozaunijne wynosiła 0,26 euro/kg i była o 22 proc. niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Źródło: BGŻ BNP Paribas, opr. koci