Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Smart metering, czyli o wymianie liczników energii elektrycznej

km
Fot. Tauron Dystrybucja
Jak można zmniejszyć rachunki za prąd dzięki zmianom zalecanym przez Unię Europejską? Co podpowiedzą nam nowe liczniki? Na przykład to, kiedy opłaca się robić pranie. O systemie smart metering, który firma Tauron Dystrybucja właśnie wdraża we Wrocławiu, mówi Mariusz Jurczyk- kierownik projektu AMIplus.

Jak najprościej wytłumaczyć, czym jest smart metering?

Smart metering to system opomiarowania umożliwiający automatyczne zbieranie, transmisję, przetwarzanie i zarządzanie danymi pomiarowymi z liczników energii elektrycznej. Jego zasadniczą cechą jest fakt, że zapewnia dwukierunkową komunikację pomiędzy licznikami energii elektrycznej a dystrybutorem, co w konsekwencji daje klientom wiele korzyści, m.in. dostęp do bieżących informacji na temat zużycia energii elektrycznej przy pomocy aplikacji internetowych i mobilnych, możliwość płacenia za rzeczywiście zużytą ilość energii w danym miesiącu, nie tak jak dotychczas – na podstawie prognoz. Poza tym pozwala nam automatycznie odczytywać dane pomiarowe zebrane przez licznik. Nie będą więc konieczne wizyty inkasentów. Poza tym dzięki automatycznym powiadomieniom energetyków o wystąpieniu awarii, powinniśmy sprawniej identyfikować awarie w dostawie energii, co w konsekwencji powinno skrócić czas przerw.

Dlaczego zmiany związane z pomiarem i rozliczaniem wykorzystania energii są ważne? Czy są konieczne?

Operatorzy sieci dystrybucyjnych są prawnie zobowiązani do wymiany liczników na nowoczesne liczniki. To wymóg unijnej dyrektywy oraz zaleceń Urzędu Regulacji Energetyki, zgodnie z którym wymiana 80 procent wszystkich liczników u gospodarstw domowych i małych przedsiębiorstw powinna zostać zakończona do 2020 roku.

Zmiany są konieczne

Obserwujemy na rynku sukcesywny rozwój energetyki odnawialnej, małych źródeł przydomowych. Przy takim modelu sieci, tzw. sieci smart grid, gdzie pojawia się produkcja energii od wewnątrz sieci, zarządzanie pracą i bezpieczeństwem pracy sieci jest dla Operatora Sieci Dystrybucyjnej bardzo ważnym zadaniem. Opomiarowanie wszystkich punktów odbioru energii, w tym również produkcji energii, usprawnia model zarządzania siecią.

Instalacja liczników powinna też wpłynąć na indywidualne zarządzanie zasobami energetycznymi przez odbiorców. Wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że prąd płynie z gniazdka od dawna. Nie zwracamy uwagi np. na to, że pozostawiamy na noc odbiorniki w stanie czuwania. Nie myślimy o tym, w jakiej porze dnia używamy pralki, czy energia w tym czasie jest tania, czy droga. Instalacja liczników i ich nowe możliwości niosą za sobą pewną wartość dodaną. To nie tylko nowe produkty, to przede wszystkim budowanie świadomości użytkowania energii elektrycznej.

Czy zmiana opomiarowania energii a wraz z nią nowe liczniki mogą pomóc w oszczędzaniu?

Tak, inteligentne liczniki mogą być pomocne w oszczędzaniu. Wszystko dzięki temu, że wraz z montażem nowoczesnych liczników klient uzyska dostęp danych pomiarowych zbieranych przez jego licznik. Dostęp ten już wkrótce będzie możliwy dzięki bezpłatnej aplikacji eLicznik, dostępnej przez internet i w formie aplikacji mobilnej. Tam każdy klient będzie mógł sprawdzić, w jakich godzinach, okresach zużywa najwięcej prądu. Dzięki tym informacjom będzie mógł świadomie planować używanie najbardziej energochłonnych urządzeń. Będzie mógł sprawdzić, czy wszystkie urządzenia działają poprawnie. Jeśli np. z danych zebranych w ciągu nocy klient zauważy zwiększenie zużycia energii w porównaniu do poprzedniego miesiąca, tygodnia, może to być sygnał, że któreś z urządzeń, np. lodówka, która pracuje także w nocy, wymaga wymiany, naprawy. Poza tym z aplikacją eLicznik każdy klient będzie mógł ustawiać sobie cele zużycia energii, czyli zakładać, ile zamierza zużyć energii w ciągu najbliższego miesiąca. Po przekroczeniu założonego celu – otrzyma SMS lub mejl z powiadomieniem. Takie informacje pomogą planować wydatki i w konsekwencji oszczędzać. Ponadto licznik posiada interfejs komunikacyjny typu wireless mbus do komunikacji z urządzeniami automatyki domowej (Home Area Network). Oznacza to, że klient rozbudowując infrastrukturę sieci domowej, zyska dodatkowo możliwość monitorowania zużycia energii poszczególnych urządzeń.

Jak po instalacji liczników AMIplus będzie wyglądał proces rozliczenia zużycia?

Sposób rozliczania zużycia energii elektrycznej nie ma wpływu tylko sam montaż inteligentnego licznika. Instalacja takiego urządzenia pozwoli klientowi określić swój indywidualny profil zużycia energii elektrycznej. Dzięki temu klient stanie się odbiorcą nowej grupy ofert na rynku, opartych na możliwości opłacania kosztów za bieżące zużycie energii. Wybór czy wymiana liczników na inteligentne wpłynie na wysokość rachunków za energię? Czy zmienią się opłaty za energię?
Wysokość rachunków za energię elektryczną, w części dotyczącej opłat dystrybucyjnych, czyli tych związanych ze spółkami zajmującymi się dostarczaniem energii, wynika z kalkulacji tzw. taryfy dystrybucyjnej. Taryfa wszystkich operatorów systemów dystrybucyjnych jest ustalana i zatwierdzana przez Urząd Regulacji Energetyki. Niezależnie jednak od potencjalnych zmian w taryfie, korzystanie z liczników AMI daje klientom możliwość racjonalnego użytkowania energii. To w konsekwencji może prowadzić do obniżania rachunków za energię elektryczną. Wkrótce do dyspozycji naszych klientów będzie platforma TAURON eLicznik, która pozwoli szczegółowo monitorować poziom zużycia energii, porównywać go z wybranymi okresami w trybie dziennym czy miesięcznym. Warto także przy tej okazji wspomnieć, na wypadek nieuczciwych zachowań oszustów, że sama wymiana liczników, którą przez najbliższa 2 lata będziemy realizować we Wrocławiu, jest bezpłatna.

Jak firma zabezpiecza, a w przyszłości zamierza wykorzystywać dane pomiarowe, które licznik będzie teraz przekazywać automatycznie?

Kwestia bezpieczeństwa danych pomiarowych jest dla nas sprawą priorytetową. Dane te są poufne, dlatego są zabezpieczone zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem. Komunikacja pomiędzy wszystkimi elementami sieci jest szyfrowana z wykorzystaniem bezpiecznych technologii, stosowanych np. w bankowości internetowej czy usługach operatorów komórkowych. Równocześnie cały system AMI będzie wykorzystywał techniki uwierzytelniania poszczególnych urządzeń, komunikujących się między sobą, aby wykluczyć możliwość nieuprawnionego dostępu. Zebrane przez licznik dane będą wykorzystywane dla potrzeb rozliczenia klienta z dostarczonej i sprzedanej energii elektrycznej. Część z nich będzie służyć także do naszych wewnętrznych analiz sieciowych, związanych z poprawą jakości zasilania i obsługi klientów.

* Smart grid
to inteligentna sieć dystrybucyjna, a smart metering to inteligentny pomiar energii elektrycznej oraz jej parametrów jakościowych.

To musisz wiedzieć

  • Wymiana licznika jest bezpłatna, nie powoduje zmian w dotychczasowych umowach, nie wymaga podpisania aneksu ani nowej umowy.
  • Montaż licznika trwa około 15 minut i tylko w tym czasie monterzy będą musieli odłączyć zasilanie.
  • Wymian dokonują tylko oznakowani monterzy TAURON Dystrybucja, których tożsamość można sprawdzić pod numerem infolinii: 800 889 909.
  • O terminach wymiany firma informuje poprzez plakaty wywieszane na osiedlach i klatkach schodowych, a także na stronie poświęconej projektowi www.amiplus.pl.

Smart metering pozwoli wkrótce płacić za rzeczywiście zużyta energię w danym miesiącu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska