Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słynna "nerka" i DW910 w Będzinie w generalnym remoncie. Nowa organizacja ruchu i zwężenia. Kierowcy muszą uważać!

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Rozpoczęła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 910 w Będzinie oraz słynnej "nerki" w Będzinie. Wyłączony został z ruchu skrajny pas jezdni w stronę centrum Będzina, na drodze od Dąbrowy Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Rozpoczęła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 910 w Będzinie oraz słynnej "nerki" w Będzinie. Wyłączony został z ruchu skrajny pas jezdni w stronę centrum Będzina, na drodze od Dąbrowy Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Rozpoczął się na dobre remont słynnej „nerki” w Będzinie, a wraz z nią ponad 5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 910. To główna droga prowadząca przez całe miasto, łącząca DK86 i Czeladź z Dąbrową Górniczą. Drogowcy właśnie wszędzie rozstawili barierki, zajmując skrajne pasy ruchu w obu kierunkach. Kierowcy muszą mieć się na baczności, bo rozpoczęło się zrywanie starej nawierzchni asfaltowej, z każdym dniem pracować będzie coraz więcej ciężkiego sprzętu.

Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: na początek barierki, zwężenia, potem ruch wahadłowy

Remont DW 910 i „nerki” to jedno z największych drogowych przedsięwzięć w ostatnich dziesięcioleciach w Będzinie. Jak dowiedzieliśmy się w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach oficjalnie cała inwestycja rozpoczęła się 9 listopada ubiegłego roku, ale aż do dziś prace skupiały się na usuwaniu z poboczy drzew oraz korzeni, kolidujących z tym przedsięwzięciem.

W tym tygodniu rozpoczęły się już roboty drogowe. Maszyny zrywają stary asfalt na odcinku od „nerki” do wiaduktu nad DK86 na granicy Czeladzi i Będzina na ul. Czeladzkiej, a także na ul. Kołłątaja w stronę Dąbrowy Górniczej, na wysokości będzińskiego zamku i kościoła pod wezwaniem Świętej Trójcy. Samochody jadą powoli, jeden za drugim. Trzeba też uważać na pieszych.

- Wiedzieliśmy, że ten dzień kiedyś nadejdzie. I jak widać zaczęło się. Trochę się boję, jak się będzie jeździło teraz po mieście. Mam nadzieję, że w razie czego będzie można jechać bez większych problemów drogą przez osiedle Syberka. Pewnie będzie najtrudniej, jak wezmą się za „nerkę” – mówi Krzysztof Janicki z Będzina.

Na początku faktycznie planowane są mniejsze utrudnienia, a potem wprowadzony ma zostać ruch wahadłowy.

- Ruch będzie dopuszczony i będzie wahadłowy. Odcinki drogi objęte tymi utrudnieniami będą się zmieniać wraz z postępem prac. Będzie funkcjonowała na przebudowywanych odcinkach sygnalizacja świetlna – informuje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Aktualna, nowa organizacja ruchu ma obowiązywać do 26 kwietnia. W poniedziałek, 26 lutego, został wyłączony z ruchu prawy pas ruchu prawej jezdni (w kierunku centrum Będzina) DW 910 w Będzinie.

Wyłączenie z ruchu obejmuje odcinki:

  • od skrzyżowania z ul. Koszelew do skrzyżowania z ul. Stawową o długości ok. 500 m,
  • od skrzyżowania z ul. Stawową do skrzyżowania z ul. Paryską – ok. 500 m,
  • od wiaduktu nad torami kolejowymi do skrzyżowania z ul. Teatralną – ok. 200 m,
  • od skrzyżowania z ul. Zawale do przystanku autobusowego w pobliżu posesji przy H. Kołłątaja 30.

- Prace będą prowadzone także na zieleńcach przy jezdniach skrzyżowania zwanego „nerką”. Jednak jezdnie te nie będą wyłączone z ruchu w ciągu najbliższych dwóch miesięcy – przekazał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: prace potrwają aż do 2026 roku

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach jesienią 2023 roku wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę DW 910. Prace zaplanowane zostały na bardzo długim odcinku (ponad 5 kilometrów), a więc od skrzyżowania z DK86 na granicy Będzina i Czeladzi aż do granic Dąbrowy Górniczej. Wykonawcą prac jest firmą Drog-Bud Sp. z o. o. Wartość całego przedsięwzięcia to niespełna 109,4 miliona złotych.

Drugi etap prac remontowych obejmie „nerkę" do mostu nad rzeką Czarną Przemszą. W tym czasie trudniej będzie więc dojechać m.in. na miejskie targowisko przy ul. Gzichowskiej, do dzielnicy Łagisza, a także w stronę ul. Kościuszki, osiedla Warpie i Dąbrowy Górniczej. Jak dowiedzieliśmy się w ZDW w Katowicach nie przewiduje się jednak gruntownych zmian geometrii czy układu dróg na „nerce”. Zostaną one po prostu zmodernizowane.

- Trzeci etap prac obejmie DW 910 na odcinku od mostu nad rzeką Czarna Przemsza do granicy miasta Dąbrowa Górnicza – mówi Ryszard Pacer.

Wszystkie prace w ramach tej inwestycji powinny zostać wykonane w 30 miesięcy od podpisania umowy. A to oznacza, że finału tego przedsięwzięcia można spodziewać się dopiero w 2026 roku.

Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: nowa nawierzchnia, chodniki i oświetlenie

Zakres przebudowy DW 910 w Będzinie obejmuje:

  • przebudowę układu drogowego w celu ujednolicenia szerokości jezdni do min. 3,5 m pasa ruchu,
  • przebudowę istniejącej konstrukcji nawierzchni, z dostosowaniem do aktualnych wytycznych projektowych i technicznych ZDW w Katowicach z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony,
  • całkowitą wymianę konstrukcji jezdni,
  • korektę geometrii skrzyżowań i innych elementów wyposażenia pasa drogowego,
  • przebudowę istniejących chodników,
  • przebudowę istniejących zjazdów,
  • punkty referencyjne oraz słupki referencyjne (świadki),
  • budowę lub przebudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • wykonanie elementów odwodnienia pasa drogowego (przepusty, kanalizacja deszczowa),
  • budowę lub przebudowę oświetlenia z zasilaniem.
  • budowę urządzeń i obiektów ochrony środowiska zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia budowę urządzeń ochrony środowiska,
  • przebudowę kolidującej bądź zabezpieczenie istniejącej infrastruktury technicznej,
  • budowę kanałów technologicznych,
  • budowę miejsca przeznaczonego do wykonywania kontroli pojazdów (np. ciężaru, stanu technicznego itp.).

Projekt obejmuje również kompleksową przebudowę systemu odwodnienia, który ulegnie modyfikacji z uwagi na budowę chodników, dróg pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych.

- Planowana inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz zapewnienie odpowiedniej płynności, dzięki wprowadzeniu jednolitych przekrojów, poprawie stanu technicznego nawierzchni i budowie chodników i dróg pieszo-rowerowych – informuje Ryszard Pacer.

Przebudowywany odcinek przebiega przez obszar zurbanizowany, dlatego projekt swoim zakresem obejmuje również wykonanie zjazdów do posesji.

- Przez ten odcinek drogi przebiega sieć komunikacji zbiorowej, wyznaczona przez linie komunikacji autobusowej. Projekt przebudowy drogi zakłada także wybudowanie zatok autobusowych, by poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego – podkreśla Ryszard Pacer.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maciej Wąsik zeznaje przed komisją śledczą. Doszło do awantury

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera