Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dolny Śląsk: Najdłuższa trasa rowerowa w Europie!

Adrian Śledź
W powiecie kłodzkim, ząbkowickim i częściowo po stronie terytorium Republiki Czeskiej powstaną połączone, leśne trasy rowerowe.

Ma to być największy taki kompleks w Europie Środkowej. W samej Polsce dotychczas istniały tylko dwa takie ośrodki. Jeden w Świeradowie, liczący 25 kilometrów i drugi w Srebrnej Górze, mierzący 15 kilometrów. Trasy, który powstaną na terenie dwóch państw, mają mieć łączną długość 217 kilometrów.

Po stronie czeskiej zostanie zlokalizowane 60 z nich, natomiast po polskiej 157.

- W Polsce brakuje infrastruktury rowerowej. Sprzedaje się milion rowerów rocznie. To jest widoczne, ludzie jeżdżą w lasach, przyjeżdżają na zawody, tak samo poruszają się nimi po miastach, natomiast właśnie tej infrastruktury brakuje - mówi Marek Janikowski, koordynator projektu utworzenia sieci Singletrack Glacensis.

Nie będzie to zwykłe skupisko ścieżek rowerowych w lasach czy górach. W tym przypadku będziemy poruszać się od punktu do punktu, i każdy z nich będzie bardzo ciekawy dla rowerzysty, turysty. Trasa swój przebieg będzie zaczynała w Bardzie, następnie będzie biegła do Złotego Stoku i po kolei do Lądka-Zdroju, Stronia Śląskiego, Międzygórza, Międzylesia, Spalonej, i po czeskiej stronie do Hocenia, Czeska Peklak Trzebowa, Pastyrka Morawska Trzebowa, U zabitego Usti i Konzum Sloupnice.

Przy leśnych trasach będzie rozmieszczone stacje naprawcze oraz stacje do ładowania rowerów elektrycznych. Ponadto każdy z partnerów będzie co roku organizował imprezę związaną z rowerami oraz bezpieczeństwem jazdy na nich. Wydarzenia te miałyby się skupiać w puchar Singletrack Glacensis. Dodatkową atrakcją miałaby być Akademia Bezpiecznych Lotów, ucząca rowerzystów bezpiecznych upadków.

Jak tłumaczy Marek Janikowski ścieżki nie będą miały charakteru wysiłkowego. -Podjazdy będą dostosowane w taki sposób, aby każdy na nich sobie poradził.

Projekt Singletrack Glacensis zostanie złożony 10 maja, jeśli środki z Unii Europejskiej zostaną przyznane to budowa tras zostałaby rozpoczęte w 2017 roku, a już w jego połowie powinna zostać udostępniona część tras do użytku. Całość inwestycji powinna się zakończyć w 2018 roku. Cały projekt został wyceniony na kwotę 4 mln 950 tys. euro. Dofinansowanie środków zewnętrznych miałoby wynosić 85 proc. Partnerem wiodącym całego projektu jest gmina Bardo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska