Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód z Wrocławia jedzie bez kierowcy? Studenci z politechniki pracują nad nowym wynalazkiem

Piotr Bera
Studenci Politechniki Wrocławskiej pracują nad autonomicznym autem, które pojedzie bez kierowcy
Studenci Politechniki Wrocławskiej pracują nad autonomicznym autem, które pojedzie bez kierowcy Janusz Wójtowicz
Grupa studentów Politechniki Wrocławskiej pracuje nad prototypem samochodu bez kierowcy. - Pojazd będzie bezpieczny i jest przyszłością motoryzacji - przekonują.

Nazywa się Jurek i może być jednym z ważniejszych polskich wynalazków. Mowa o samochodzie, który jedzie po wydzielonej trasie, rozpoznaje zakręty i przeszkody. Na razie auto prowadzone jest za pomocą klawiatury, ale celem jest podróżowanie bez kontroli manualnej. To ułatwia m.in. zamontowana przez studentów automatyczna skrzynia biegów.

– Obecnie testujemy czujniki, które rozpoznają pieszych, zwierzęta, auta oraz przeszkody na drodze. Dane, które otrzymujemy trafiają do komputera pokładowego naszego pojazdu – mówi Sławomir Jojczuk, lider projektu prowadzonego przez Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych.

- Wszystko odbywa się za pomocą programu LIDAR, który dzięki wiązce laserowej mierzy odległość od przeszkody i na podstawie tych pomiarów tworzy siatkę 3D przestrzeni przed pojazdem. Dzięki temu unikniemy zderzenia – dodaje Jojczuk.

Jurek, to pierwszy Polski Pojazd Autonomiczny. Został zbudowany na bazie Toyoty Yaris dostarczonej studentom przez sam koncern samochodowy. W założeniu auto ma pokonać drogę, której trasa zostanie pobrana np. z Google Maps. Dzięki zamontowanym czujnikom ryzyko wypadku ma być zredukowane do minimum, a kierowca w tym czasie mógłby odpoczywać np. czytając gazetę.

– Do naszego oprogramowania zostaną wczytane wszystkie znaki poziome i pionowe w Polsce. Dzięki temu samochód dostosuje prędkość do ograniczeń lub zareaguje np. na wytyczone objazdu. Tutaj być może skorzystamy z jednego z programów informujących o utrudnieniach na drodze. Jednakże największą trudnością jest tempo przetworzenia informacji przez komputer. Auto musi w ułamku sekundy zareagować na wydarzenia na drodze – przyznaje kolejny z konstruktorów Krzysztof Wnęk.
Mowa nie tylko o reakcji np. na wbiegającego na ulicę psa, ale także na warunki atmosferyczne. Jurek ma sam włączyć wycieraczki na wypadek deszczu oraz gdy zachodzi potrzeba włączyć światła przeciwmgłowe.

Nad projektem badawczym pracuje 15 osób. Obecny zespół zaczął działać w styczniu, ale podwaliny podłożyli wcześniejsi członkowie Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych. Jurek w 2012 r. zdobył nagrodę specjalną na Mistrzostwach Polski Robotów 2012 oraz zakwalifikował się do finałowej fazy konkursu Valeo Innovation Challenge - promującej innowacje w branży Automotive na 2030 rok. Studenci politechniki znaleźli się w gronie 20 najlepszych drużyn globu.

Samochody bez kierowcy kursują już w USA. Na terenie Kalifornii przejechały jak dotąd ponad tysiąc kilometrów. Stworzył je internetowy gigant Google.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska