Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Są postępy w sprawie otwarcia śluzy Mieszczańskiej. Czy uda się ją otworzyć przed przed sezonem?

Redakcja
Śluza Mieszczańska
Śluza Mieszczańska Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
Dopracowywane są szczegóły porozumienia między Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej a urzędem miasta w sprawie remontu śluzy Mieszczańskiej. Pozwoliłaby ona na przeprawianie się małymi łódkami z okolic wysp odrzańskich na zachód, w stronę Kozanowa, bez konieczności opływania Śródmieścia kanałami Odry. Dokumentacja projektowa dotycząca przebudowy śluzy jest przygotowana i zatwierdzona, ale wymaga poprawek: trzeba uwzględnić choćby nowe urządzenia cumownicze, które niebawem powstaną a wymagają zmiany projektu.

Jak mówi nam Piotr Misiak z urzędu miasta, urzędnik którego można nazwać oficerem rzecznym, nikt nie zapomniał o modernizacji śluzy Mieszczańskiej i jest ona realizowana dwutorowo.

Pierwszy remont będzie mniejszy i polega na wymianie urządzeń cumowniczych, opracowaniu procedur śluzowania w tak małej śluzie (głębokość zanurzenia statków w około 80 cm) i jej oznakowanie. W to zaangażowane jest Wrocławskie Forum Rzeczne zrzeszające armatorów, właścicieli barek, wypożyczalni sprzętu czy lokali na wodzie. W tej sprawie dogadać muszą się RZGW, urząd miasta i Urząd Żeglugi Śródlądowej.

Wiadomo na razie tyle, że RZGW wydało swoje pełnomocnictwo dla projektanta i wykonawcy, a projekt remontu jest gotowy i zaakceptowany. – Zgodna konserwatora zabytków została wydana. Wniosek o zgłoszenie modernizacji śluzy do Wydziału Architektury i Budownictwa urzędu miasta Wrocławia jest już przygotowany, zostanie złożony w tym tygodniu – informuje Piotr Misiak.

Mała przebudowa będzie kosztowała od 30 do 50 tys. zł. Po stronie Wrocławskiego Forum Rzecznego będzie najpewniej leżało zebranie funduszy (np. podczas zbiórki).

Większa przebudowa też czeka śluzę Mieszczańską
Niezależnie od powyższego, prowadzone są rozmowy pomiędzy RZGW a urzędem miasta, które zmierzają do dużej przebudowy śluzy Mieszczańskiej. – Gruntowna przebudowa ma umożliwić śluzowanie jednostek pływających o zanurzeniu do 200 cm – wyjaśnia Misiak.

W ten proces zaangażowany jest urząd miasta i RZGW. Dopracowywane są szczegóły porozumienia i zakres prac do wykonania. Dokumentacja wymaga poprawek, m.in. uwzględnienia nowych urządzeń cumowniczych. Całość będzie kosztować około 1,5 mln zł.

Opracowywany jest też model biznesowy projektu oraz finansowania i podziału kosztów. – Pierwszy etap jest teoretycznie nie zależny od drugiego a prace są prowadzone niezależnie. Niemniej jednak jest kilka punków wspólnych, które wymagają zamknięcia pierwszego tematu aby móc przejść do drugiego – wyjaśnia Misiak.

Po pierwszym etapie modernizacji będzie można powiedzieć coś więcej o szczegółach większego remontu. Na razie blisko śluzy powstaje biurowiec, a jedna ze ścian śluzy jest odkryta, co mocno komplikuje prace w jej obrębie. – Zgodnie z projektem na ścianach śluzy mają powstać nowe urządzenia cumownicze. Jestem przekonany, że do czasu uzyskania niezbędnych pozwoleń i wyłonienia wykonawcy prac budowlanych obie ściany śluzy będą w pełni dostępne – dodaje Misiak.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska