Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont mostu Osobowickiego uderzy w mieszkańców? Radny alarmuje

Andrzej Zwoliński
Fot. Tomasz Holod / Polskapresse
Miasto szuka firmy, która przebuduje most Osobowicki we Wrocławiu. - Proponowane rozwiązanie pogorszy sytuację komunikacyjną w tej części Wrocławia - ostrzega miejski radny Michał Kurczewski. Jezdnia na moście ma bowiem zostać mocno zwężona.

Miasto ogłosiło niedawno kolejny przetarg mający wyłonić firmę, która zaprojektuje przebudowę mostu Osobowickiego. Według założeń, przeprawa ma odzyskać historyczny wygląd. Mają z niej zniknąć szpecące rury, a przede wszystkim ma być przeprowadzony zgodnie z Wrocławską Polityką Mobilności. To oznacza zwężenie jezdni, tak, by znalazło się tam miejsce na dwukierunkową drogę rowerową. Na pasie w kierunku centrum dopuszczony zostanie ruch autobusowy na torowisku, a z centrum - jeden pas będzie przeznaczony tylko dla kierowców, a na drugim znajdzie się wbudowane torowisko, po którym będą jeździć autobusy i samochody.

Właśnie przed taką koncepcją ostrzega Michał Kurczewski, miejski radny klubu PiS. W liście przesłanym do prezydenta miasta Jacka Sutryka wskazuje, że wytyczne dla projektanta przebudowy mostu Osobowickiego mogą w przyszłości oznaczać kompletny paraliż komunikacyjny, zwłaszcza dla mieszkańców osiedli Osobowice-Rędzin, Karłowice-Różanka czy Polanowice-Poświętne-Ligota.

W wyniku projektowanych rozwiązań „na kierunku z centrum, pas o szerokości trzech metrów z wbudowanym torowiskiem, po którym poruszać się będą tramwaje wspólnie z samochodami i autobusami, znaczącemu pogorszeniu ulegnie przepustowość mostu Osobowickiego i dojazd mieszkańców Wrocławia do zamieszkiwanych osiedli. Planowane rozwiązanie pogorszy i tak trudną sytuację komunikacyjną w tej części Wrocławia. Ulice Reymonta oraz najprawdopodobniej Plac Staszica i ulicę Łowiecką czekają uciążliwe, wielogodzinne korki” – alarmuje w przesłanym także do nas piśmie Michał Kurczewski.

Zobacz także

Śnieżka rowerowa jak najbardziej, ale nie kosztem kierowców

Jego zdaniem zawężenie jezdni z centrum do jednego wspólnego pasa ruchu poprzez „wprowadzenie dwukierunkowej trasy rowerowej wzdłuż jezdni,” stawia pod znakiem zapytania funkcjonalność mostu, jego przepustowość oraz sens całej inwestycji. Jak przekonuje, w całym przedsięwzięciu główny nacisk powinien iść w kierunku wzmocnienia struktury mostu oraz odtworzenia jego nawierzchni, a nie budowy ścieżki rowerowej. - Należy pamiętać, iż ścieżka rowerowa z uwagi na uwarunkowania pogodowe przez część roku będzie wykorzystywana w mocno ograniczony sposób w przeciwieństwie do jezdni, którą planuje się zabrać – argumentuje radny PiS.

Proponuje by ścieżkę rowerową poprowadzić prefabrykowaną kładką pieszo-rowerową równolegle do przeprawy mostowej. Apeluje też o konsultacje społeczne, w których powinni wziąć udział mieszkańcy osiedli: Osobowice-Rędzin, Karłowice-Różanka czy Polanowice-Poświętne-Ligota.

Kurczewski wnioskuje o zmianę wytycznych dla projektanta oraz o unieważnienie przetargu w obecnym kształcie z uwagi na czas niezbędny na zmianę dokumentacji. Jego zdaniem, Most Osobowicki powinien być odtworzony w obecnym układzie komunikacyjnym wraz z przywróceniem historycznych elementów (wieżyczki, lampy). Realizacja Wrocławskiej Polityki Mobilności powinna zostać zrealizowana poprzez budowę kładki pieszo-rowerowej niezależnie od istniejącej przeprawy mostowej.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska