Miasto ogłosiło niedawno kolejny przetarg mający wyłonić firmę, która zaprojektuje przebudowę mostu Osobowickiego. Według założeń, przeprawa ma odzyskać historyczny wygląd. Mają z niej zniknąć szpecące rury, a przede wszystkim ma być przeprowadzony zgodnie z Wrocławską Polityką Mobilności. To oznacza zwężenie jezdni, tak, by znalazło się tam miejsce na dwukierunkową drogę rowerową. Na pasie w kierunku centrum dopuszczony zostanie ruch autobusowy na torowisku, a z centrum - jeden pas będzie przeznaczony tylko dla kierowców, a na drugim znajdzie się wbudowane torowisko, po którym będą jeździć autobusy i samochody.
Właśnie przed taką koncepcją ostrzega Michał Kurczewski, miejski radny klubu PiS. W liście przesłanym do prezydenta miasta Jacka Sutryka wskazuje, że wytyczne dla projektanta przebudowy mostu Osobowickiego mogą w przyszłości oznaczać kompletny paraliż komunikacyjny, zwłaszcza dla mieszkańców osiedli Osobowice-Rędzin, Karłowice-Różanka czy Polanowice-Poświętne-Ligota.
W wyniku projektowanych rozwiązań „na kierunku z centrum, pas o szerokości trzech metrów z wbudowanym torowiskiem, po którym poruszać się będą tramwaje wspólnie z samochodami i autobusami, znaczącemu pogorszeniu ulegnie przepustowość mostu Osobowickiego i dojazd mieszkańców Wrocławia do zamieszkiwanych osiedli. Planowane rozwiązanie pogorszy i tak trudną sytuację komunikacyjną w tej części Wrocławia. Ulice Reymonta oraz najprawdopodobniej Plac Staszica i ulicę Łowiecką czekają uciążliwe, wielogodzinne korki” – alarmuje w przesłanym także do nas piśmie Michał Kurczewski.
Zobacz także
Śnieżka rowerowa jak najbardziej, ale nie kosztem kierowców
Jego zdaniem zawężenie jezdni z centrum do jednego wspólnego pasa ruchu poprzez „wprowadzenie dwukierunkowej trasy rowerowej wzdłuż jezdni,” stawia pod znakiem zapytania funkcjonalność mostu, jego przepustowość oraz sens całej inwestycji. Jak przekonuje, w całym przedsięwzięciu główny nacisk powinien iść w kierunku wzmocnienia struktury mostu oraz odtworzenia jego nawierzchni, a nie budowy ścieżki rowerowej. - Należy pamiętać, iż ścieżka rowerowa z uwagi na uwarunkowania pogodowe przez część roku będzie wykorzystywana w mocno ograniczony sposób w przeciwieństwie do jezdni, którą planuje się zabrać – argumentuje radny PiS.
Proponuje by ścieżkę rowerową poprowadzić prefabrykowaną kładką pieszo-rowerową równolegle do przeprawy mostowej. Apeluje też o konsultacje społeczne, w których powinni wziąć udział mieszkańcy osiedli: Osobowice-Rędzin, Karłowice-Różanka czy Polanowice-Poświętne-Ligota.
Kurczewski wnioskuje o zmianę wytycznych dla projektanta oraz o unieważnienie przetargu w obecnym kształcie z uwagi na czas niezbędny na zmianę dokumentacji. Jego zdaniem, Most Osobowicki powinien być odtworzony w obecnym układzie komunikacyjnym wraz z przywróceniem historycznych elementów (wieżyczki, lampy). Realizacja Wrocławskiej Polityki Mobilności powinna zostać zrealizowana poprzez budowę kładki pieszo-rowerowej niezależnie od istniejącej przeprawy mostowej.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?