Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont mostów Osobowickich we Wrocławiu. Wspólna jezdnia dla aut i MPK, kładki dla pieszych nie będzie

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Organizacja ruchu na mostach Osobowickich budziła emocje
Organizacja ruchu na mostach Osobowickich budziła emocje Paweł Relikowski / Polska Press
Uzgodniony podczas konsultacji społecznych wariant remontu mostów Osobowickich zakłada wspólną jezdnię w stronę centrum dla aut i pojazdów komunikacji publicznej. Mieszkańcy walczyli o zachowanie lewoskrętu w ul. Osobowicką oraz oddzielną kładkę dla pieszych i rowerzystów.

Mosty Osobowickie po remoncie będą miały torowisko z buspasem oraz oddzielną jezdnię dla samochodów w kierunku od centrum Wrocławia, wspólny pas ruchu dla aut, autobusów i tramwajów jadących do centrum, dwukierunkową drogę rowerową i chodniki po obu stronach. Zostanie zachowany lewoskręt z mostu w ulicę Osobowicką. Rury wodociągowe i kanalizacyjne będą schowane pod chodnikami. Pogorszy się przepustowość mostów: jak wskazują urzędnicy, na wlocie z ul. Bałtyckiej o dwa procent, a dla reszty kierunków pozostanie na obecnym poziomie i to tylko pod warunkiem wprowadzenia systemu ITS.

Takie założenia organizacji ruchu to efekt konsultacji społecznych, które prowadzone były w kwietniu 2021 r. Trzy elementy były najważniejsze: mieszkańcy osiedli położonych po północnej stronie Odry walczyli o zachowanie lewoskrętu i zrezygnowanie z "nawrotki" prowadzącej do ul. Osobowickiej, co się udało. Kładka obok mostu miała pozwolić na zrobienie oddzielnych pasów ruchu w obu kierunkach dla samochodów i pojazdów komunikacji publicznej. Gdy okazało się, że kładki nie będzie, część biorących udział w konsultacjach proponowała, by powstał chodnik z drogą rowerową tylko po jednej stronie mostu, dzięki czemu możliwe byłoby zrobienie oddzielnych jezdni.

"Dla mnie ten wariant jest kompromisem. Cieszy to, że zostanie lewoskręt z mostu. Bardzo chciałam, żeby możliwe było zrobienie obok mostów osobnej kładki dla pieszych i rowerzystów, ale zdawaliśmy sobie sprawę, że to duża, skomplikowana i droga inwestycja" - komentuje przewodnicząca zarządu osiedla Osobowice-Rędzin Joanna Nawrot i dodaje, że miasto wysłuchało i zaakceptowało część rozwiązań proponowanych przez mieszkańców.

Największym rozczarowaniem dla wielu jeżdżących przez mosty Osobowickie okazuje się wspólny pas ruchu w stronę centrum Wrocławia. Joanna Nawrot wskazuje, że konserwator zabytków nie pozwoliłby na poszerzenie mostu i przyznaje, że pomysł wspólnej jezdni właśnie w stronę centrum był jej.

"Ja bym się tak strasznie nie martwiła. Będzie działał ITS, myślę, że sobie z tymi dwoma procentami nieźle poradzimy. Jeśli komunikacja ma mieć pierwszeństwo, to muszą być wypuszczone też samochody, które będą pomiędzy tramwajami czy autobusami. Poza tym walczymy o to, żeby mniej aut wjeżdżało do Wrocławia, to bądźmy konsekwentni, z miasta wypuśćmy, ale na wjeździe do miasta troszeczkę trzeba zniechęcić" - przekonuje Nawrot.

Konsultacje zostały zakończone. W czasie ich trwania zebrano około 400 opinii. Szacowana wartość remontu mostów Osobowickich to około 63 mln zł. Na podstawie przyjętego wariantu w połowie roku 2022 ma powstać dokumentacja projektowa. Później będą podejmowane dalsze decyzje i ewentualnie ogłaszany przetarg. Jeśli uda się znaleźć wykonawcę, roboty mogłyby rozpocząć się w 2023 r.

Mosty Osobowickie powstały na przełomie wieków XIX i XX. Od 1976 r. są w rejestrze zabytków. Duży remont przeszły pod koniec lat 80. ubiegłego wieku.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska