Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ponure wieści dla właścicieli samochodów z LPG - unijne sankcje na Rosję oznaczają spore podwyżki

wixad
- O ile kierowcy aut na LPG mogą sobie poradzić bez gazu (choć podwyżkę odczują boleśnie), w znacznie gorszej sytuacji mogą znaleźć się ci, którzy nie zabezpieczą zapasów do ogrzewania domów - mówi toruński przedsiębiorca Andrzej Kończalski
- O ile kierowcy aut na LPG mogą sobie poradzić bez gazu (choć podwyżkę odczują boleśnie), w znacznie gorszej sytuacji mogą znaleźć się ci, którzy nie zabezpieczą zapasów do ogrzewania domów - mówi toruński przedsiębiorca Andrzej Kończalski Wojciech Matusik
Tylko do końca roku kierowcy będą cieszyć się obecnym poziomem cen gazu płynnego. Od przyszłego roku czeka nas wielka niewiadoma.

Decyzja Unii Europejskiej o wprowadzeniu kolejnego pakietu sankcji na Rosję, która zapadła pod koniec ubiegłego roku, wywołuje niepokój w wielu branżach. Bo perspektywa porzucenia rosyjskiego gazu w szczególny sposób uderza akurat w polski rynek.

Co z portami?

Import LPG z Rosji był atrakcyjny głównie ze względu na cenę, ponieważ różnica między gazem sprowadzanym z Rosji a tym kupowanym od zachodnich kontrahentów wynosiła około 20 proc. Za gaz rosyjski płaciliśmy około 2,20 zł za kilogram, LPG ze Szwecji kosztował około 2,60 zł. W 2023 roku import LPG z Rosji stanowił około 48 proc. całości gazu sprzedawanego w kraju.
Po wprowadzeniu sankcji z polskiego rynku zniknie aż 90 proc. gazu z Rosji. Tymczasem polskie porty morskie mają ograniczoną przepustowość – jeśli nic się nie zmieni, nie będą w stanie przyjąć więcej niż 1 mln ton rocznie. Tymczasem zapotrzebowanie na LPG w Polsce wynosi około 21 mln ton.

Dialog z 2,5 mln. kierowców

Przepisy, choć zawierają roczny okres przejściowy, wymagają szybkiego dostosowania do nowej rzeczywistości. Według niektórych przedstawicieli branży – zbyt szybkiego.

- Problem jest znany od 2 lat – podkreśla Piotr Wołejko, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. - Polska jest w szczególnej sytuacji, bo w naszym kraju gazu wykorzystuje się szczególnie dużo. Problem w tym, że większość instalacji mam we wschodniej części kraju. Transport gazu z portów w Beneluksie nie jest prosty, bo problemem jest choćby rezerwacja tak wielkiej liczby wagonów, które zwykle rezerwuje się z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Nie jesteśmy też przygotowani, aby tak wielkie ilości gazu przeładowywać. Jeśli rząd nie wdroży odpowiednio szybko kroków w dziedzinie logistyki oraz odpowiedniej polityki informacyjnej, może czekać nas okres chaosu, a do wzburzonych rolników mogą dołączyć kierowcy.

A będzie to znacząca siła – zbiorniki na gaz płynny zainstalowano w 2,5 mln polskich samochodów. Aż trzy na cztery samochody korzystające z LPG w UE zarejestrowano w Polsce.

Co z rolnikami?

Na początku lutego odbyło się spotkanie branży paliwowej z wiceministrem klimatu i środowiska. Ministerstwo nie zamierza wprowadzać tarcz ochronnych dla obywateli w związku z embargiem na LPG, nie przewidując skokowych podwyżek. Przedstawiciele polskich importerów nie podzielają tego optymizmu, podkreślając że potrzebujemy dużego portu dla odbiorów LPG. Chodzi o port, który byłby w stanie przyjmować jednostki transoceaniczne.

Zdaniem Piotra Wołejko, podwyżkę cen LPG odczują m.in. rolnicy i branża spożywcza:- Dotyczy to na przykład producentów pieczarek, którzy korzystają często z gazu. LPG służy też jako paliwo do sprzętu rolniczego. Nie możemy dopuścić do takiej sytuacji, jaka dotknęła np. branżę pralniczą po załamaniu związanym z embargiem na węgiel. Trzeba prowadzić mądry dialog z branżą, szczególnie z dwoma wiodącymi na rynku organizacjami.

Gaz po 5 zł?

- O ile kierowcy aut na LPG mogą sobie poradzić bez gazu (choć podwyżkę odczują boleśnie), w znacznie gorszej sytuacji mogą znaleźć się ci, którzy nie zabezpieczą zapasów do ogrzewania domów – podkreśla toruński przedsiębiorca, Andrzej Kończalski, właściciel firmy Awix Oil. - Spodziewam się, że przez około 2-3 miesiące będziemy mieli do czynienia z brakami LPG na rynku. Nie zdziwiłbym się, gdyby cena poszybowała do 5 zł za litr. Później oczywiście sytuacja się ustabilizuje, ale ceny na pewno nie wrócą do poziomu, do którego przywykliśmy.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ponure wieści dla właścicieli samochodów z LPG - unijne sankcje na Rosję oznaczają spore podwyżki - Gazeta Pomorska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska