Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cyfrowy Polsat i Polkomtel wprowadzili klientów w błąd. Zapłacą za to 40 mln zł kary

Błażej Organisty
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Ronen Ijansempoi
Kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały klientów w błąd. UOKiK nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł oraz nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych.

Latem 2014 roku Cyfrowy Polsat i Polkomtel reklamowały w prasie, internecie i na bilboardach pakiet pod hasłem Power LTE - Internet LTE bez limitu danych oraz ofertę smartDOM. Przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że zestaw usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

Tymczasem do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęły docierać skargi klientów, którzy czuli się oszukani. „Mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych, po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia.” „Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko” - pisali wprowadzeni w błąd klienci.

Postępowania UOKiK wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.

- Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych osób, które zdecydowały się podpisać umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Reklama nie może wprowadzać konsumenta w błąd – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd nałożył na obie spółki kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).

Ponadto Prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. O decyzji UOKiK-u obie spółki mają poinformować na swoich stronach internetowych. Przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.

Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez nieuczciwą reklamę mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Telefoniczne porady udzielane są pod numerem 801 440 220, natomiast pisemne pod adresem [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Cyfrowy Polsat i Polkomtel wprowadzili klientów w błąd. Zapłacą za to 40 mln zł kary - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska