Cyfrowy Polsat i Polkomtel wprowadzili klientów w błąd....

    Cyfrowy Polsat i Polkomtel wprowadzili klientów w błąd. Zapłacą za to 40 mln zł kary

    Błażej Organisty

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    zdj. ilustracyjne
    1/4
    przejdź do galerii

    zdj. ilustracyjne ©Ronen Ijansempoi

    Kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały klientów w błąd. UOKiK nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł oraz nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych.
    Latem 2014 roku Cyfrowy Polsat i Polkomtel reklamowały w prasie, internecie i na bilboardach pakiet pod hasłem Power LTE - Internet LTE bez limitu danych oraz ofertę smartDOM. Przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że zestaw usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

    Tymczasem do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęły docierać skargi klientów, którzy czuli się oszukani.
    „Mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych, po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia.” „Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko” - pisali wprowadzeni w błąd klienci.

    Postępowania UOKiK wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.

    - Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych osób, które zdecydowały się podpisać umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Reklama nie może wprowadzać konsumenta w błąd – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

    Urząd nałożył na obie spółki kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).

    Ponadto Prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. O decyzji UOKiK-u obie spółki mają poinformować na swoich stronach internetowych. Przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.

    Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez nieuczciwą reklamę mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Telefoniczne porady udzielane są pod numerem 801 440 220, natomiast pisemne pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Fałszerstwo

      Olo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Plus po przejęciu przez Solorza jest najgorsza siecią i zachowuje się jak typowa grupa przestępcza.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dobrze im tak

      Klientka Polkomtela (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Niech Urząd jeszcze prześwietli dopisywanie do faktur usług, których klient nie zamawiał.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      edek

      edek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      można by się do jeszcze kilku rzeczy przyczepić ;) chociażby do udostępniania streamów podstawowych kanałów z dvbt które mają obowiązek udostępnić operatorom kablówek a tego nie robią ;)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Noi

      Wkoncu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 1

      Ktoś się wziął za ten złodziejski o oszukanczy Polsat... Byłem ich klientem i nigdy więcej z nimi niechce mieć nic wspólnego...

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama